ANNONS
Annons

Time capsule eller WD my book

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Hejsan.

Min externa lilla hårddisk med mina bilder börjar bli full och jag tänkte köpa mig en ny för framtida bilder.

Har hittat två stycken med större utrymme som verkar bra och fungerar till mac.

http://www.elgiganten.se/product/da...d-my-book-studio-for-mac-3-tb-extern-harddisk

http://www.elgiganten.se/product/da...77ZA/apple-airport-time-capsule-802-11ac-2-tb

Den ena är dock nästan tusen kr dyrare, det brukar ju saker från apple vara. Men är det någon egentlig skillnad på dom ? Min gamla externa är från WD och har fungerat utan bekymmer.

Jag tänkte också försöka få någon slags automatisk backup av bilderna. Hittills har jag kört manuell dra och släpp metod när jag orkat och kommit ihåg men vore ju trevligt om man kunde automatisera backupen. Vet att jag har Time machine och det ska ju fungera med båda hårddiskarna jag hittat men jag har inte förstått om det går att välja att den bara ska backupa bilderna och inte hela datorn.

Har också sett att i Lightroom kan man välja att när man importerar nya bilder ska Lightroom även lägga dom på en extern hårddisk, men det sker ju innan man sållat ut eventuella dåliga bilder. Måste man då gå in manuellt i den externa hårddisken och ta bort de bilder man inte vill spara ?

Mvh / Johannes

Skillnaden är att Time Capsule är en hårddisk med router. Den andra en vanlig HD.
Tänk trådlös vs. med sladd

Tack för svaren. Jag tror tyvärr att jag kanske var lite otydlig med frågan.

Skillnaden trådlöst och sladd vet jag men frågan var mer om det låg någon skillnad i hastighetsöverföring och hållbarhet. Ber om ursäkt för otydligheten.

Tack för tipset där också Dtrix.

Mvh / Johannes

Min externa lilla hårddisk med mina bilder börjar bli full och jag tänkte köpa mig en ny för framtida bilder.

Jag tänkte också försöka få någon slags automatisk backup av bilderna. Hittills har jag kört manuell dra och släpp metod när jag orkat och kommit ihåg men vore ju trevligt om man kunde automatisera backupen. Vet att jag har Time machine och det ska ju fungera med båda hårddiskarna jag hittat men jag har inte förstått om det går att välja att den bara ska backupa bilderna och inte hela datorn.

Har också sett att i Lightroom kan man välja att när man importerar nya bilder ska Lightroom även lägga dom på en extern hårddisk, men det sker ju innan man sållat ut eventuella dåliga bilder. Måste man då gå in manuellt i den externa hårddisken och ta bort de bilder man inte vill spara ?

Mvh / Johannes

Du har identifierat två olika behov:
1. Utökad lagring för dina bilder
2. En säkerhetskopieringslösning

Dessa två bör/kan du inte blanda ihop. Du vill inte lägga alla ägg i samma korg så att säga (att förvara original tillsammans med säkerhetskopian).

Punkt ett löser du med en större disk, vilken som helst fungerar.
Tvåan är betydligt svårare att svara på eftersom lösningen beror på många faktorer: hur mycket data gäller det? Hur skyddad vill du vara, dvs vilken nivå vill du ligga på: budget och någorlunda skydd eller 99,99% garanti att bilderna inte försvinner. Vad har du för internetuppkoppling? (Om tex molnlagring är aktuellt).

Lightrooms inbyggda "säkerhetskopiering" av bilder är nog inget någon kan rekommendera som komplett lösning. Det är mer en funktion för att kopiera bilder till en enhet för arkivering eller som i sig säkerhetskopieras. Du har ju redan kommit på att den funktionen inte är en bra lösning eftersom den bara tar med bilderna och inte redigeringarna.
Allt manuellt arbete som en säkerhetskopieringslösning kräver är onödigt arbete och en risk, dels att de inte sker rätt och dels att de riskerar att inte utföras.

TimeMachine är en toppenlösning för att snabbt få tillbaka en raderad fil eller att återställa systemet, men den är en relativt simpel lösning. Den garanterar inte att versioner av filer sparas och dessutom lever TM sitt eget liv. Ett bra skydd mot dataförlust bygger på två olika lösningar. Ofta kör man en lokal säkerhetskopia och en som inte förvaras på samma ställe. Slår blixten ner så hjälper det inte att du har bildfiler på datorn och på den inkopplade USB-disken. Tjuven lämnar inte heller din säkerhetskopia i fred. Men för att snabbt återställa tex en oavsiktlig radering av bilder så är en lokal säkerhetskopia, tex TM den smidigaste lösningen.

Bättre är tex Crashplan som i sin gratisvariant erbjuder säkerhetskopiering till en extern disk. Du kan tex ställa in att spara alla filer, hur ofta en version av filen skall sparas och när/om filer skall raderas.

TimeMachine är en toppenlösning för att snabbt få tillbaka en raderad fil eller att återställa systemet, men den är en relativt simpel lösning. Den garanterar inte att versioner av filer sparas och dessutom lever TM sitt eget liv.

Jo, TM sparar alla tidigare versioner, så länge det finns plats på hårddisken.

Hur menar du att den "lever sitt eget liv"? Den sparar alla ändrade filer, du kan själv lägga in undantag.

Mnja nu är jag inte riktigt med längre.

Jag är ute efter en sak. Säkerhetskopiering/lagring av mina bilder av två orsaker, om datorn skulle krascha och för att slippa ha alla mina bildfiler i datorn vilket tar mycket plats.

Detta vill jag göra på ett enkelt, säkert och smidigt sätt till en extern hårddisk.

Den behöver inte vara ständigt inkopplad till datorn men det antar jag den måste om det ska ske backup med automatik. Men automatiken är inget krav, jag har i alla år säkerhetskopierat manuellt genom att koppla in den externa hårddisken och kopiera filerna och lightrooms katalog. MEN det är klart det vore härligt om jag slapp detta.

Visst, om blixten slår ned och kraschar datorn så dör nog den externa med om den är inkopplad, men om det är en hårddisk med trådlös överföring som Time Capsule då borde den klara sig ?

Mvh / Johannes

Jag är ute efter en sak. Säkerhetskopiering/lagring av mina bilder av två orsaker, om datorn skulle krascha och för att slippa ha alla mina bildfiler i datorn vilket tar mycket plats.

Som redan påpekats bör du lagra bilderna på en hårddisk, ha säkerhetskopian på en annan. Annars blir det inte mycket till säkerhet.

En extern HD på 1 TB kostar 500-600 kr, så du har nog råd med två.

Hejsan..

Ja okei, så två hårddiskar då. Jag förstår att jag ökar säkerheten man kan ju ha hur många hårddiskar som helst men, ursäkta min tröghet, vad menar du är det för skillnad på att lagra och säkerhetskopiera ? Vilken hårddisk använder du när ?

Mvh / Johannes

Lagring: Den hd där du har alla originalen till dina bilder.

Säkerhetskopia: Den hd där du har kopior av alla originalen till dina bilder. Och alla andra filer som är viktiga. TM är imho utmärkt till detta. Och det funkar bra att göra trådlöst, TM jobbar ju osynligt i bakgrunden. Köp en billig hd och koppa in på din wifi-router.

Om du har både lagring och backup på samma hd så är ju alla bilderna försvunna om just den hd:n skulle krascha. Eller försvinna.

A okey då är jag med. Kanske..

Så då köper jag två hårddiskar. Lägger över originalbilderna på den ena. Lägger över kopior på originalfilerna på den andra tillsammans med lightroomkatalogen och eventuella andra viktiga filer. Sen kan jag slänga bilderna som ligger på datorn utom just dom jag använder mest just nu. Vill jag använda en äldre bild så hämtar jag den bara från lagringshårddisken till datorn och då ska den på något mirakulöst sett få tillbaka alla lightroominställningar den hade när den låg på datorn ?

Är jag rätt ute nu :)

Eller menar du med lagringshårddisk att jag jobbar med bilderna direkt från den om ?

Mvh / Johannes

Jo, TM sparar alla tidigare versioner, så länge det finns plats på hårddisken.

Hur menar du att den "lever sitt eget liv"? Den sparar alla ändrade filer, du kan själv lägga in undantag.

TM har funkat normalt, så som du säger, i över ett års tid. Tills i mitten av januari då den fick för sig att starta om från början. Jag fick en liten påminnelse som ungefär sa "Vi har nu raderat en massa filer för att göra plats med en komplett säkerhetskopia. Äldsta säkerhetskopian är nu 18:e jan" efter att rensningen hade skett. Mig veterligen har inte jag inte ändrat något på lejonparten av mina filer i början av året.
Vad är det för säkerhetskopia som har fria tyglar att radera filer från säkerhetskopian? TM är en trevlig sak när den fungerar, men inte en komplett lösning för säkerhetskopiering.

Vad är det för säkerhetskopia som har fria tyglar att radera filer från säkerhetskopian? TM är en trevlig sak när den fungerar...
TM ska radera filer från säkerhetskopian. Eller rättare sagt radera hela säkerhetskopior. Det är ju så den fungerar.

TM sparar säkerhetskopior för varje timme. När dessa blivit 24 timmar gamla raderas de, men en per dygn sparas. När de dagliga kopiorna blivit en månad gamla raderas de, men en per vecka sparas. Av dessa raderas sedan den äldsta när hd:n är full.

Vill man undvika att de äldsta raderas kan man byta till en ny backup-hd när den är full.

Vad som hände med din TM är svårt att säga, kasta allt och börja om från början ska den bara göra om du säger till den.

A okey då är jag med. Kanske..

Så då köper jag två hårddiskar. Lägger över originalbilderna på den ena. Lägger över kopior på originalfilerna på den andra tillsammans med lightroomkatalogen och eventuella andra viktiga filer. Sen kan jag slänga bilderna som ligger på datorn utom just dom jag använder mest just nu. Vill jag använda en äldre bild så hämtar jag den bara från lagringshårddisken till datorn och då ska den på något mirakulöst sett få tillbaka alla lightroominställningar den hade när den låg på datorn ?

Är jag rätt ute nu :)

Eller menar du med lagringshårddisk att jag jobbar med bilderna direkt från den om ?

Mvh / Johannes
NJae

LR är en databas. när du importerar bilder så sparar LR en pekare till originalfilerna.
De sparas i LR catalogs, rent filmässigt så är det filen med extension lrcat.
I catalogs ligger också alla förändringar du gör i LR. Du behöver alltså aldrig spara i LR, utan LR gör det automatiskt till catalogs.
När du stänger ner LR så får du frågan om du vill spara en kopia. Det LR gör är att den sparar en kopia av catalogs. Var kopian hamnar styrs av dig.
(När lr skall göra kopian så kan du visa var kopian skall sparas)
(hur ofta kopian görs styr du med inställningar i LR)

Hejsan..

Jo men det är ju så jag gör nu.

Men jag förstår inte riktigt, om jag tar bort en bild från datorn då jag har den på en extern hårddisk. Ett tag senare hämtar jag den bilden från den externa hårddisken till datorn igen för jag vill använda den. Lägger lightroom då in inställningarna/förändringarna jag hade gjort på bilden när den låg i datorn för att de finns kvar i katalogfilen ?

Shit jag känner mig dummare än tåget.

Mvh / Johannes

Mitt svar till ursprungliga frågan: Köp extern hdd, inte med router *(hade time machine men som vanligt dog den efter 18 månader) så ju mindre "länkar" desto bättre.

Jobba med att göra regelbundna backup, sätt upp larm/påminnelse till att börja med.

Lycka till

Hejsan..

Jo men det är ju så jag gör nu.

Men jag förstår inte riktigt, om jag tar bort en bild från datorn då jag har den på en extern hårddisk. Ett tag senare hämtar jag den bilden från den externa hårddisken till datorn igen för jag vill använda den. Lägger lightroom då in inställningarna/förändringarna jag hade gjort på bilden när den låg i datorn för att de finns kvar i katalogfilen ?

Shit jag känner mig dummare än tåget.

Mvh / Johannes
Nej

LR lägger en länk till ETT original i catalogs. Raderar du en bild i LR (catalogs), så raderar du alla dess justeringar också.
Att du kopierar bilderna till ett annat ställe också (för säkerhetskopiering) skiter LR fullständigt i. Även om du gör detta genom LR under importen.

SÅ kontentan är:
Att du importerar till ett ställe.
Använder LR för att justeringar o katalogisering.
Skapar en backuprutin som fungerar för DIG.
Den backupen kan skötas på ett flertal sätt men helt utan LR.
O trolligtvis är TM ett av de bästa alternativen.

Hejsan..

Ja okei, så två hårddiskar då. Jag förstår att jag ökar säkerheten man kan ju ha hur många hårddiskar som helst men, ursäkta min tröghet, vad menar du är det för skillnad på att lagra och säkerhetskopiera ? Vilken hårddisk använder du när ?

Mvh / Johannes

Ja men någonstans måste man själv eller plånboken dra en gräns. Hur svettigt man vill ha det liksom:
Backup1plus2.png
Om blixten tar en från 1 till 2 så står man där med en disk utan någon som helst säkerhet. Och det är ju det här scenariot vi räknar med när vi förlitar oss på datorer – att det skiter sig. Det har gjort det förut och det kommer att ske, vi vet inte bara när eller hur.
I det läget gäller det att inget går snett och att talesättet en olycka kommer sällan helt saknar koppling till IT-världen.

Hade man däremot förberett sig för att datorn inte är en evighetsmaskin så är man på punkt A när blixten slår ner eller när något fult program krypterar disken och all ens data är låsta mot lösensumma.
Men ändå står man där med ett gult flin (se bild, punkt B !) då man fortfarande har en uppsättning data i backup. Och med två backuper så har man möjlighet att a; ha den ena på ett annat ställe (scenario brand/stöld), b; köra olika tekniska lösningar (scenario backupprogram X har inte gjort sitt jobb/fel inställt), c; köra olika intervall när backup skall tas (scenario krypterade filer och även backup nr 1 har blivit krypterad, men backupdisk 2 som förvaras i garaget byts varje månad).

Många finner två backuper som en lagom nivå, där den ena inte förvaras i huset utan hos grannen/vännen/mamman eller uppe i molnet.

Och det är inga dyra saker, i förhållande till vad resten av ens prylar går loss på. Två hårddiskar för backup (eller en hårddisk samt molnlagring 1år) går loss på max 1500kr. För många är det en struntsumma i förhållande till vad datorer, objektiv och annat kostar. Inte gratis, men vad är det som ligger i datorn värt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar