Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tilt-Shift

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg en intressant idé i ett tidigare inlägg, där dom la fram att man borde kunna tilta CCD-plattan i kameran. Skulle ju öppna väldigt många spännande möjligheter....
 
StaffanW skrev:
Såg en intressant idé i ett tidigare inlägg, där dom la fram att man borde kunna tilta CCD-plattan i kameran. Skulle ju öppna väldigt många spännande möjligheter....

Ja kan man bara tilta mattskivan EXAKT lika mycket sammtidigt så är det inga som helst problem ;-)
 
Vad jag har läst så har 24mm ts-e gluggen sämst skärpa. Men hur kan den oskarpaste gluggen göra sig förtjänt av den röda ringen?

Och så läste jag att canons ts.e är subventionerade är det sant?
 
Robin Gyllander skrev:
Vad jag har läst så har 24mm ts-e gluggen sämst skärpa. Men hur kan den oskarpaste gluggen göra sig förtjänt av den röda ringen?
Nu är jag ingen canotist, men den röda ringen betyder väl bara att det är ett påkostat objektiv som har minst ett linselement tillverkat i en exklusiv glassort (fluorit?)?
 
Robin Gyllander skrev:
Vad jag har läst så har 24mm ts-e gluggen sämst skärpa. Men hur kan den oskarpaste gluggen göra sig förtjänt av den röda ringen?

Och så läste jag att canons ts.e är subventionerade är det sant?
Huruvida den har sämst skärpa beror ju på vad man jämför den med. Som jag har uppfattade av läsningen i den här tråden så har den sämst skärpa av de tre TS-E-objektiven, men då är de andra mycket eller extremt bra. Det betyder alltså inte att 24:an är kass.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Huruvida den har sämst skärpa beror ju på vad man jämför den med. Som jag har uppfattade av läsningen i den här tråden så har den sämst skärpa av de tre TS-E-objektiven, men då är de andra mycket eller extremt bra. Det betyder alltså inte att 24:an är kass.

Men nu är frågan hur fick den den röda ringen?
 
Robin Gyllander skrev:
Men nu är frågan hur fick den den röda ringen?
Det är påkostat och har minst ett exotiskt element.

De andra är påkostade, men i brännvidder som är enklare att bygga (tänk på att dessa rör har en bildcirkel som är lika stor som ett mellisobjektiv) och behöver därför inte exotiskt glas. Därför ingen röd ring.
 
Robin Gyllander skrev:
Så det är det exklusiva glaset som ger röda ringen?
Japp. Det finns tre saker (såvitt jag vet) som ger röd ring:
- Asfäriska linser
- UD-glas (glas med lägre färgspridning)
- Linser av flourite
Om en av dessa uppfylls så får optiken den röda ringen. Utöver detta så tenderar L-objektiven att vara genomgående mycket välbyggda i övrigt. Men som sagt; det finns icke-L-objektiv som är minst lika bra optiskt (bl a 100/2.8 macro, och TS-E 90/2.8 som ju har nämnts i tråden).
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Den har ett asfäriskt linselement (frontlinsen). Gissar att det är det som har gett den den röda ringen.

Asfäriska glas finns i jätte många av Canons billigaste och sämsta objektiv och ger inga röda ringar.
Det gav inte det billiga "kit-objektivet EF-S 18-55" någon ring :)
 
Vill bara tillägga att Canons TS-E optik har mycket smidigare vridrattar än t.ex. de ukrainska Arsat/Arax. Provade Canons 24mm och man flög mellan andlägena med en enkel vridning, medan på min Arax 80/2.8 får man vrida och vrida. Och nej, Araxen är inte mer exakt :)
 
Det verkar som om de skiljer på asfäriska linser som är gjutna och sådana som är slipade till asfärisk form. För L-status krävs tydligen att de är slipade. Men det finns säkert en del Canon-optik som rent formellt innehåller element som skulle kunna ge dem L-status, men som inte har det av olika skäl. Som tidigare nämnts så har ju L-optiken i regel mycket högkvalitativ mekanik (och de nyare är väl i princip alla vädertätade).

Men man ska absolut inte stirra sig blind på ringen Bättre att titta genom objektivet; blir mycket bättre bilder så ;o)
 
Har du uppgifter om vilka av egenskaperna asfäriska linser, UD-glas och fluorite som respektive objektiv har?
 
400 DO har fluorite
MP-E 65 har UD glas
Alla de andra har asfäriska glas

Men det finns säkert andra objektiv med såna glas i också.
 
Lars Johnsson skrev:
400 DO har fluorite
MP-E 65 har UD glas
Alla de andra har asfäriska glas

Men det finns säkert andra objektiv med såna glas i också.
400/4 DO har grön ring och är således ingen L-optik (grön ring därför att den har diffraktionslinser). Jag tror att Canons tanke här var att grön ring skulle s a s vara "L plus lite till".

MP-E65 har UD-glas, och borde således kunna kvalificeras som L-optik ur den synvinkeln.

Vad gäller de övriga så är min gissning att de innehåller gjutna asfäriska element och inte slipade. Canon Camera Museum indikerar inte att de två 28-200-zoomarna som du nämner har några specialglas alls (se här och här). De där tre punkterna som nämndes tidigare ska nog ses som minimikrav. Man kan ju också kolla vad Canon själva skriver om det.

Jag undrar vad det samlade marknadsvärdet är för trådar på olika internetforum som diskuterar just det här ämnet ;o)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.