ANNONS
Annons

Tilt-Shift

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Funderar på om objektivet "Canon Wide Angle Tilt Shift TS-E 24mm f/3.5L " kan tillföra icke störtande linjer vid arkitekturfotografering och utstreckt skärpedjup vid fotografering av t ex produkter. Jag tänkte använda den på EOS 300D.

Vilka är era erfarenheter av detta objektiv?

Det finns två av denna typ till med 45 resp 90 mm brännvidd. Till vad passar dessa tre objektiv och vad passar de absolut inte till, om det är arkitektur jag tänker mig i första hand med tanke på störtande linjer?

Har hört att just 24:an ska vara något sämre än 45:an och 90:an, men jag har inte utfört något jämförande test själv. Har också hört att Canon går back på alla sina TS-optik, så dom är alla prisvärda.
[Borttaget av forumvärd, komersiellt inlägg]

/Staffan

Jag har alla tre, 24 o 90 mm är de jag använder mest på en FF kamera.
Ska du plåta byggnader o dyl så är nog 24 mm väl lång på 300 D.

Helt rätt ang kvaliteten på gluggarna, 24 mm är OK, 45 o framför allt 90 mm är mycket bra gluggar.

/Janne

Jag har också alla tre, kan bara bekräfta att TS-E 24mm är helt OK (Canon har inge annat som är bättre), TS-E 45mm är mycket skarp medan TS-E 90mm är helt fantastisk (fullt jämnförbar med 135mm L).

Jag har tidigare plåtat med Hasselblad SWC (crome) och kan bara konstatera att jag presterar lika bra bilder med min TS-E 24mm på en Canon 1Ds, även om vinkeln är lite mindre.

Jag tror att 24 TS-E är för lång för arkitektur, i alla fallt interiört. Exteriört kan den nog funka.

Det är som ett gift, kvaliten på dessa gluggar grym på alla sätt. Har du köpt en så vill du ha alla.

Ett billigare alternativ (men kanske inte alltid så lämpligt) är att ta till lite extra i bilden och perspektivkorrigera i bildbehandlingsprogrammet. Det avhjälper problemet med störtande linjer. Men sen har ju T/S-objekiven en (enligt mig) användbarare funktion. Möjligheten att placera skärpeplamnet i stort sett hur man vill, för att inte tala om fullt skärpedjup över hela bildytan.

Här är en bild som är tagen med Hasselbald SWC crome på Fuji VC 160 negativ film ISO 160. Scanningen är på ca 4000x4000px. Man kan redan se kornet i filmen och framförallt så ser man att den inte är skarpare än TS-E 24.

Nu skall man inte särskåda original ner på pixelnivå för då är ingen utrustning OK.

http://www.elmqvist.info/photo/tests/realstuff/je2002-17437-12.JPG

Bilagor

• je2002-17437-12.jpg
    je2002-17437-12.jpg
    38.7 KB · Visningar: 1,617
Jeppe skrev:
Ett billigare alternativ (men kanske inte alltid så lämpligt) är att ta till lite extra i bilden och perspektivkorrigera i bildbehandlingsprogrammet. Det avhjälper problemet med störtande linjer. Men sen har ju T/S-objekiven en (enligt mig) användbarare funktion. Möjligheten att placera skärpeplamnet i stort sett hur man vill, för att inte tala om fullt skärpedjup över hela bildytan.

Ja, och inte att förakta att du kan få ett utmärkt "skärpedjup" med en större bländare.

Det medför att du kan använda en snabbare slutartid och dessutom få högre skärpa i bilden med bibehållet skärpedjup.

Janne H skrev:
Bakstycke i 4-skott mode :)
Funkar visserligen bara på stilleben men bättre finns inte!

/JH

Fast det är med viss modifikation att det bara fungerar på stilleben. Lägger man bara skarvarna på ett bra ställe i bilden, så kan ju övriga delarna röra sig.

Tex som den här (22MP) där jag lagt skarvarna på delar där vattnet inte skummar:

http://www.shiftlenses.com/images/stromen.jpg

Bilagor

• stromen.jpg
    stromen.jpg
    34.8 KB · Visningar: 1,523
StaffanW skrev:
Fast det är med viss modifikation att det bara fungerar på stilleben.

http://www.shiftlenses.com/images/stromen.jpg

Nej nu misstar du dig. Du syftar på att göra presis som du gör med en t/s glugg. Det kan man givetvis göra.
Men för att få en ointerpolerad bildfil så kör man antingen 4 exp o flyttar CCd´n 1 pixl mellan varje exp. (eller oxå så kör man 16 exp o flyttar CCD´n 1/4 pixl mellan varje exponering.)

Bildfilen från ¨4exp¨ blir inte större än en singelskott, men ointerpolerad. Avsevärt bättre upplösning och nästan aldrig någon moire.
¨16 epx¨blir 4 ggr så stor och ointerpolerad :))))

Janne H skrev:
Nej nu misstar du dig. Du syftar på att göra presis som du gör med en t/s glugg. Det kan man givetvis göra.
Men för att få en ointerpolerad bildfil så kör man antingen 4 exp o flyttar CCd´n 1 pixl mellan varje exp. (eller oxå så kör man 16 exp o flyttar CCD´n 1/4 pixl mellan varje exponering.)

Bildfilen från ¨4exp¨ blir inte större än en singelskott, men ointerpolerad. Avsevärt bättre upplösning och nästan aldrig någon moire.

OT

Hur 4exp funkar kan jag lista ut men hur pillar man in pixlarna vid 16exp?

Snart, när jag inte har något bättre för mig ska jag bygga ett eget kamerahus med en sensor från en kompaktdigital. Sensorn ska shiftas av två motorer så att man kan utnyttja hela ytan som ett normalt småbildsobjektiv ger.

Kan man tilta filmplanet istället för objketivet?

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
OT

Hur 4exp funkar kan jag lista ut men hur pillar man in pixlarna vid 16exp?

Kan man tilta filmplanet istället för objketivet?

Precision kallas det,förflyttningen sker med programvaran till bakstycket.Inget man gör för hand direkt ;-)

Tiltar du filmplanet i stället för objektivplanet så får du förutom förändrat skärpeplan, även perspektivförändringar.

Janne H skrev:

Intressant :)
Alltid lär man sig något nytt här på fotosidan..

Janne H skrev:
Precision kallas det,förflyttningen sker med programvaran till bakstycket.Inget man gör för hand direkt ;-)

Att flytta sensorn kräver bara lite mekanik så det är enkelt.
När man flyttar en hel pixel så antar jag att man först fotograferar röd kanal sen grön osv beroende på hur färgfiltret ser ut.

Men när man flyttar 1/4 pixel hur placerar man in bilddatat i filen då?

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Att flytta sensorn kräver bara lite mekanik så det är enkelt.
När man flyttar en hel pixel så antar jag att man först fotograferar röd kanal sen grön osv beroende på hur färgfiltret ser ut.

Men när man flyttar 1/4 pixel hur placerar man in bilddatat i filen då?

Det måste ju vara så att man läser ut alla kanalerna i alla positioner. Då kan man ju få reda på hur mycket grön färg som finns där den röda pixeln normalt sitter osv. Skillnaden vid 1/4 är ju bara att man vet isf att gissa.

När man flyttar 1/16 så är man ute efter att öka upplösningen. Vad finns mellan pixlarna. Även där vill man ha med all information. Annars tillför man ju ingenting. Här får man dubbelt så många pixlar på bredden och dubbelt så många pixlar på höjden. Det kan inte vara svårare att skriva in det i filen än om sensorn hade så hög upplösning.

Denna förflyttning måste ske med en rätt skaplig precision. Annars kan det bli sämre än utan förflyttning.

/AnWi

Senast ändrad:
Man bör vara försiktig med restituering för korrigering av störtande linjer. Ett exempel där det blivit galet med helt korrigierade linjer (gaveln på båthuset är 90grader i alla hörn, trots att den är sedd lite från sidan). Horizontella linjer mår oftast bäst av att inte korrigeras medan vertikala oftare mår bra av att korrigeras.

Gissa hur många megapixel jag fått ut när jag skannat storformatsneget utan att pussla pixlar ;-).
Kolla gärna på storformatslänkar om du är nyfiken på hur T-S funkar med restitution och Scheimpflugs regel etc.

Har T-S objektiven stativfäste på objektivet, eller hur bär ni er åt för att skifta kameran utan att objektivet rör sig när ni mosaikar ihop bilder? Subpixelprecision i sensorförflyttningen låter svårt utan stegmotorer och liknande.

Bilagor

• överrest.jpg
    överrest.jpg
    48.6 KB · Visningar: 690
Tackar för all information. Bara att häpna och lära. En stund till behöver jag fundera och tar tacksamt emot fler tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar