Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tilt Shift i kyrkorum

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaspar

Medlem
Hej fotografer.

Jag står nu inför ett stort köp. Jag startar snart ett projekt där jag ska dokumentera kyrkorum och behöver därmed ett objektiv som hjälper mig med räta linjer, alltså ett tilt shift.

Har förstått att det finns olika versioner av Canons TS-objektiv och jag skulle vilja höra lite åsikter om dessa gluggar. Jag söker som ni kanske förstår en av de gluggarna med lite mer vidvinkel, troligtvis 24mm.
Den största undran jag har är om det är värt att lägga nästan dubbla priset på den nyare versionen av objektivet. Sedan är det såklart intressant att höra reflexioner från folk som gjort liknande arbeten tidigare och kanske är 24mm inte det självklara valet?

Mvh Kaspar
 
Jag har aldrig ägt sem själv men fått testa TS.
24an är vansinnigt rolig att jobba med.

Jag ahde åkt till en butik som har både 17 & 24 och bett om att få testa.
B&h i NY kanske? prisskillnaden Sverige - USA borde kunna betala resan.
 
Hej fotografer.

Jag står nu inför ett stort köp. Jag startar snart ett projekt där jag ska dokumentera kyrkorum och behöver därmed ett objektiv som hjälper mig med räta linjer, alltså ett tilt shift.

Har förstått att det finns olika versioner av Canons TS-objektiv och jag skulle vilja höra lite åsikter om dessa gluggar. Jag söker som ni kanske förstår en av de gluggarna med lite mer vidvinkel, troligtvis 24mm.
Den största undran jag har är om det är värt att lägga nästan dubbla priset på den nyare versionen av objektivet. Sedan är det såklart intressant att höra reflexioner från folk som gjort liknande arbeten tidigare och kanske är 24mm inte det självklara valet?

Mvh Kaspar

Hej, har Du vidvinklar förut så tycker jag Du skall testa möjligheten att restituera i bildbehandlingsprogrammet först innan Du köper ett nytt dyrt objektiv, har Du Photoshop så tycker jag det funkar utmärkt från CS3, markera bilden, redigera, omvandling och tänj, men det vet Du kanske förut.
Enda fördelen med ett objektiv är att Du ser direkt hur det blir i kameran.
Om man har med en Laptop så kan man göra restituonen på plats också.
Mvh Sten-Åke
 
Canons TS-E 17/4L och 24/3.5L II testas i det aktuella numret av tidningen Foto, bägge fick betyget toppklass. En skillnad för den nya 24:an mot den gamla är att du kan ändra hur shift och tilt skall kombineras, den äldre modellen krävde besök på verkstad för att byta tiltriktningen.
 
De nya objektiven (24 mk II och 17mm) är väldigt raktecknande medans den gamla 24:an har en viss kuddformig distortion. I vissa fall stör den inte, men i vissa fall märks den mer (beror bla på avståndet och shift-mängd).

Jag blev väldigt imponerad när jag använde 17mm :)
 
Jag som inte gillar att pilla i PS alltför mycket med mina bilder tycker ju att TS-E objektiven är en välsignelse. För arkitektur generellt så vill man ha så lite distorsion som möjligt och det är väl kanske inte den gamla TS-E 24s paradgren. (Men det beror ju på hur känslig man är och vad bilderna ska användas till).

Den nya ska enl. http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_24_3p5_tse_c10/ ha så gott som ingen distorsion.
Även TS-E 17 sk aha väldigt låg distorsion:
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/485-canontse17f4ff?start=2

Andra aliernativ är att använda ännu vidvikligare och raktecknande objektiv och beskära bilden istället för att "tänja" den i PS. Då behöver du kanse skala upp den för utskrift men då blir det en linjär skalning istället.
 
Förstår inte riktigt.
Menar du att man inte kan byta om man vill ha tilt och shift i olika axlar?

Japp, de "gamla" modellerna kunde man ändra mellan att ha tilt/shift efter samma axel eller vinkelrät mot varandra. För att byta var du tvungen att skruva isär objektivet. De nya 24 mk2 och 17 kan man vrida steglöst utan att ta isär objektivet.
 
tack för svar mina vänner! det lutar helt klart åt den nya 24gluggen.

är nämligen heller inget fan av att sitta i photoshop utan tar gärna mina bilder i kameran så att säga. dessutom litar jag inte fullt på photoshop.

är det någon som har tips på inköpsställe utomlands eller får man gå på den svenska marknaden kanske?
 
De nya objektiven (24 mk II och 17mm) är väldigt raktecknande medans den gamla 24:an har en viss kuddformig distortion. I vissa fall stör den inte, men i vissa fall märks den mer (beror bla på avståndet och shift-mängd).

Jag blev väldigt imponerad när jag använde 17mm :)

Hur upplever du sökarbilden när du körde med 17mm? När jag testade den på en mässa på en 5D mark 2 så tyckte jag den var väldigt mörk svårt att se hur man ställde skärpan etc. Jag är lite sugen på den.
 
Du har inte berättat vilket format bilderna ska ha som slutprodukt. Ska de visas på nätet eller ska de skrivas ut jättestort?
Om bilderna inte ska bli väldigt stora är det tidigare förslaget i tråden om att beskära helt klart värt att överrväga innan du pungar ut med pengarna för ett TS-objektiv. Det kan du ju göra i något annat program än PS om du nu finner det opålitligt (kanske direkt i din kamera?). 5D Mark II har ju en del pixlar att ta av...
 
Jag har Canons 17/4 TS-E objektiv. Ska snart köpa 24/3,5 mkII TS-E också. Tidigare ägde jag även 45/2,8 TS-E.
De nya 17 & 24 är i en helt annan klass än de gamla TS-E objektiven. 17mm är det som jag skulle rekomendera till din fotografering. Du kan även använda extender med det objektivet och få bra resultat om du skulle behöva lite längre brännvidd.
Objektiven är ju dyra så om du bara ska ha det till det här projektet så skulle jag inte råda dig att köpa det. 24an fungerar lite bättre som ett vanligt vidvinkel att användas till lite av varje. Bägge objektiven är även perfekta till landskaps foto.
här är två tester som du kan läsa om de nya 17 & 24 TS-E objektiven
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-TS-E-17mm-f-4-L-Tilt-Shift-Lens-Review.aspx
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-TS-E-24mm-f-3.5-L-II-Tilt-Shift-Lens-Review.aspx
 
En nackdel med den nya TS- 17 mm är väl att linsen sticker ut en hel del. Vad jag förstått så finns det inget motsjusskydd att sätta på eller har jag missat något?

/Choke
 
En nackdel med den nya TS- 17 mm är väl att linsen sticker ut en hel del. Vad jag förstått så finns det inget motsjusskydd att sätta på eller har jag missat något?

/Choke

Det går ju inte att göra ett riktigt motljusskydd till ett objektiv som har så mycket vidvinkel. Och samtidigt har så mycket tilt/shift. Objektivet har heller inte mycket "flare" trots saknad av motljusskydd. Det finns heller inget annat liknande objektiv att köpa till din kamera.
 
Hur upplever du sökarbilden när du körde med 17mm? När jag testade den på en mässa på en 5D mark 2 så tyckte jag den var väldigt mörk svårt att se hur man ställde skärpan etc. Jag är lite sugen på den.

Det stämmer att sökarbilden inte blir den bästa, man måste använda live view, avståndsskalan eller fokusindikering med röda pricken för att veta att skärpan hamnar rätt (live view är bästa alternativet). Detta beror inte på att sökaren blir mörk, utan på att skärpedjupet blir såpass stort i den lilla sökarbilden att bara rejäla avvikelser syns.

Det är för övrigt samma sak med 24/3.5 och Sigmas 12-24, det är väldigt svårt/omöjligt att ställa skärpan utan hjälpmedel.

En sökarskiva med prismor eller dylikt skulle kanske funka, men det har jag adrig provat (har sökarskivan med rutnät och den byter jag inte gärna bort).
 
Jag har TS-E 17 och använder man objektivet som ett vanligt 17mm utan T/S funktionerna så är det ju jätte enkelt att ställa in skärpan.
Använder mah T/S mycket så är Live View perfekt. Man får ju även ut bättre resultat om man använder stativ. Och då är det också lätt att använda Live view
 
Jag har TS-E 17 och använder man objektivet som ett vanligt 17mm utan T/S funktionerna så är det ju jätte enkelt att ställa in skärpan.
Använder mah T/S mycket så är Live View perfekt. Man får ju även ut bättre resultat om man använder stativ. Och då är det också lätt att använda Live view


Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa 17 eller 24.
Fördelen med 24 är att man kan använda filter men 17 verkar vara intressant när det gäller landskap, arkitekt och interiör bilder. Det är inte så stor prisskillnad.
Läste testerna som Lars hänvisade till och nu lutar det nog åt 24 som enligt testaren verkar vara lite bättre – om jag nu tolkar hans text rätt.
Kanske är det bättre att köpa och 24 för att lära sig tilt-funktionen.

Inte lätt att bestämma sig :)

/Choke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.