Ukraina = Lureri ibland
Hej
Har köpt en för Pentacon 6.
Pentacon 6 / Minolta Dynax, Maxxum, AF, Sony Alpha
http://www.hartblei.com/price_list.htm
Bifogar testbilder
Skärpdjupet ökar....
Ska prova mer live ute nu på blommor.
Fördelen är att man kan använda mellanringar till pentacon om man inte har ett macro pentacon objektiv.
Hur har det gått med ditt TS? Jag hoppas verkligen att du inte har blivit lurad, jag har precis köpt ett men efter grundliga efterforskningar.
hartblei.de är den tyska delen med Zeiss-optik, och de genomgår en kontroll i Tyskland först, tyvärr hamnade jag, precis som du, på hartblei.com och trodde att det var Hartblei Ukraina men det var det inte. Dock kontaktade jag Hartblei Tyskland och fick länken till den riktiga Harblei Ukraina, då hartblei.com är en lurerifirma, eller rättare sagt en helt vanlig återförsäljare där kanske 1 av 10 produkter är fungerande. De bygger själva, de bygger om själva och de säljer gammal skåpmat. Luras gör de i alla fall och jag är glad att jag kontrollerade noga innan jag åkte dit och handlade, det finns mängder av liknande dealers i Kiev.
När jag ändå var på plats så köpte jag två, dvs deras Super Rotator, 80mm/2,8 med baktanken att antingen sälja det andra eller ge bort det till extremt fotointresserad vän, och jag har fortfarande inte bestämt mig. Men jag har ett från 2010 som aldrig är använt mer än testat, som ligger fint nedpackat (fint på Ukrainskt vis alltså ;o) som jag kan tänka mig att sälja. Det är ett himla roligt objektiv. Jag betalade ganska så exakt 6000 kr, tyskarna tar 30.000 för samma objektiv (tillverkas också i Ukraina men med annan optik).
Hojta om någon är intresserad av att köpa, men jag har som sagt inte bestämt mig. Det verkar ju dock finnas önskemål om TS till Sony just, och det var svårt att hitta, därav min tämligen nyfunna kunskap om hur allt fungerar i Ukraina och just med Hartblei. Men bättre objektiv går nog inte att hitta.
Jag hoppas att du inte blev lurad, men om du lusläser sidan så ser du att det inte är riktiga Hartblei utan bara en dealer, och om man får fråga, vad gav du för det och vad tycker du om det? Det är ju lite skillnad på det och ett Hartblei TS