Annons

Tilt-shift för Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej!

Är lite fascinerad av tilt-shift tekniken, bl.a. från den här videon,
http://wimp.com/newyork (kanske inte är så dumt med video inbyggt i dslr ändå).

Vad är det som gör att bilderna ger ett intryck att vara leksaksmodeller? Hur funkar det och vad är det som lurar ögat på det sättet?

Finns det några tilt-shift objektiv som passar Sony?

Vid närmare eftertanke så behövs ju inte video för det där. Det är väl ett stort antal stillbilder so är sammansatta till en film?

Hur gör man det?

Det är väl det till synes korta skärpedjupet som gör det. Vid makrofoto är ju skärpedjupet också kort och likheten är väl avgörande. Tänkte du på att effekten var större när kameran filmade mer från sidan, för då stämde det korta skärpedjupet bättre med avståndet.
Sen bidrog den höga hastigheten till att allt såg mycket lättare ut, speciellt vattnet.

...
Finns det några tilt-shift objektiv som passar Sony?
Det finns en lösning som passar rakt av - Arax 35 mm T/S och Arax 80 mm T/S. Ingen av dem är optiskt högtstående.

En annan möjlighet att att använda Hasselblad, Mamiya 645 eller Pentax 645 objektiv på en adapter från tyska Mirex. Det finns en tråd på dyxum.com om Pete Ganzels erfarenheter av Mirex-adaptern tillsammans med a900. Digested version; fungerar inte riktigt fullt ut.

Jag har funderat på att sätta a900 i en D-ring och vända den upp-och-ner för att komma runt de begränsningar som Pete G beskriver, men aldrig kommit till skott.

Hartblei

Hej
Har köpt en för Pentacon 6.
Pentacon 6 / Minolta Dynax, Maxxum, AF, Sony Alpha

http://www.hartblei.com/price_list.htm

Bifogar testbilder
Skärpdjupet ökar....
Ska prova mer live ute nu på blommor.

Fördelen är att man kan använda mellanringar till pentacon om man inte har ett macro pentacon objektiv.

Bilagor

• DSC03372Raw1.jpg
    DSC03372Raw1.jpg
    12.9 KB · Visningar: 514
  • DSC03369Raw1.jpg
    DSC03369Raw1.jpg
    11.3 KB · Visningar: 510
Hej
Tre med tilt uppåt resp vänster resp tilt höger

Bilagor

• DSC03375Raw1.jpg
    DSC03375Raw1.jpg
    10.3 KB · Visningar: 516
  • DSC03381Raw1.jpg
    DSC03381Raw1.jpg
    10 KB · Visningar: 510
  • DSC03378Raw1.jpg
    DSC03378Raw1.jpg
    10.1 KB · Visningar: 511
Ukraina = Lureri ibland

Hej
Har köpt en för Pentacon 6.
Pentacon 6 / Minolta Dynax, Maxxum, AF, Sony Alpha

http://www.hartblei.com/price_list.htm

Bifogar testbilder
Skärpdjupet ökar....
Ska prova mer live ute nu på blommor.

Fördelen är att man kan använda mellanringar till pentacon om man inte har ett macro pentacon objektiv.

Hur har det gått med ditt TS? Jag hoppas verkligen att du inte har blivit lurad, jag har precis köpt ett men efter grundliga efterforskningar.

hartblei.de är den tyska delen med Zeiss-optik, och de genomgår en kontroll i Tyskland först, tyvärr hamnade jag, precis som du, på hartblei.com och trodde att det var Hartblei Ukraina men det var det inte. Dock kontaktade jag Hartblei Tyskland och fick länken till den riktiga Harblei Ukraina, då hartblei.com är en lurerifirma, eller rättare sagt en helt vanlig återförsäljare där kanske 1 av 10 produkter är fungerande. De bygger själva, de bygger om själva och de säljer gammal skåpmat. Luras gör de i alla fall och jag är glad att jag kontrollerade noga innan jag åkte dit och handlade, det finns mängder av liknande dealers i Kiev.

När jag ändå var på plats så köpte jag två, dvs deras Super Rotator, 80mm/2,8 med baktanken att antingen sälja det andra eller ge bort det till extremt fotointresserad vän, och jag har fortfarande inte bestämt mig. Men jag har ett från 2010 som aldrig är använt mer än testat, som ligger fint nedpackat (fint på Ukrainskt vis alltså ;o) som jag kan tänka mig att sälja. Det är ett himla roligt objektiv. Jag betalade ganska så exakt 6000 kr, tyskarna tar 30.000 för samma objektiv (tillverkas också i Ukraina men med annan optik).

Hojta om någon är intresserad av att köpa, men jag har som sagt inte bestämt mig. Det verkar ju dock finnas önskemål om TS till Sony just, och det var svårt att hitta, därav min tämligen nyfunna kunskap om hur allt fungerar i Ukraina och just med Hartblei. Men bättre objektiv går nog inte att hitta.

Jag hoppas att du inte blev lurad, men om du lusläser sidan så ser du att det inte är riktiga Hartblei utan bara en dealer, och om man får fråga, vad gav du för det och vad tycker du om det? Det är ju lite skillnad på det och ett Hartblei TS :)

Dock kontaktade jag Hartblei Tyskland och fick länken till den riktiga Harblei Ukraina, då hartblei.com är en lurerifirma, eller rättare sagt en helt vanlig återförsäljare där kanske 1 av 10 produkter är fungerande.

Lägg gärna in den riktiga adressen här?

Det jag köpte var en adapter för att kora pentaconsix objektiv. Har ett 80 mm och ett 50. Smidigt att kunna byta. Har dock ej shift. Har även mellanringar då jag var ute efter macro varianten. Och den var som sakt dyr.

Adptern var OK

Hartblei Ukraina

Lägg gärna in den riktiga adressen här?

Det jag köpte var en adapter för att kora pentaconsix objektiv. Har ett 80 mm och ett 50. Smidigt att kunna byta. Har dock ej shift. Har även mellanringar då jag var ute efter macro varianten. Och den var som sakt dyr.

Adptern var OK

Den riktiga adressen, eller rättare sagt, URL:n till de riktiga Hartblei Ukraina är:

http://www.hartblei.kiev.ua/

hartblei.com är en blåsning, de är urusla dealers som bygger om Hartbleis gamla skit och säljer som nytt, och skriver ingenstans att de är Hartblei Ulraina, men ej heller att de INTE är det. Det var många samtal och kontroller innan jag fick reda på det. Men nu har jag en kontakt som jag verkligen litar på där, på Hartblei alltså, inte hos någon av deras lurendrejar-dealers.

Jag har bestämt mig för att sälja det andra. Hojta om ngn är intresserad, och om jag bryter mot några reger så är det inte med mening - jag vill bara inte att fler skall bli lurade. Men det gläder mig att adaptern iaf fungerade och att du faktiskt fick det. För det jag har kommit fram till i min undersökande journalistik är att det är trist att Hartblei, som faktiskt är grymt duktiga, får dåligt rykte av andras gangsterfasoner (och det sistnämnda är inte mina ord).

Lycka till. Och Tilt Shift är fantastiskt roligt, skall till New York om en vecka och planerar att använda det hejdlöst mycket, kan nog bli väldigt mycket vackra och roliga bilder :eek:) Men som sagt, jag har ett Sony med bajonettfattning över. Från Hartblei, inte gangstermänniskorna. ;)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto