ANNONS
Annons

Tillverka egen kulled

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkligen intressant diskussion det mesta går att tillverka om man har rätt utrustning. Men man kommer långt med gammal teknik också kolla in min kulleds kopia som jag tillverkade utifrån lite bilder som jag hittade på nätet
http://hem.passagen.se/leosir/ bilder finns i länken till Tillverkning av en storformatskamera.

/Leo

Den fungerar bra till storformataren stadig och bra låsning av kulan men till en mindra kamera ska man ha en kulled som är lite mindre dom finns att köpa i olika storlekar nu tillverkade jag den mest för att det var en utmaning att göra allt själv både kamera , stativ och kulled.

/Leo

Började fundera på om excenterskruven skulle ha en dubbelkurva, så att den under upplåsning skjuter upp en teflonbussning i centrum som stabiliserar kulan och ger en ställbar friktion under positionering. Ungefär som Jochums bild från första sidan. Kunde vara smaskens...
Om du tänkte dig excenterskruven som en kamaxel ungefär så gör inte kullarna 180° i motsatt riktning för du vill inte få leden lealös när kullarna är på väg halvvägs uppåt å neråt, du vill ju hellre att från helt lealös led skruva först åt friktionen med inställningsmån och sen när friktionen är max om du fortsätter skruva går metallringen upp å låser utan att friktionen ökar. Det är fördelen med kamaxelmodell då du kan göra kullarna precis som du vill, men kräver nog en del jobb att få det bra... men du får en led med två funktioner i en ratt, det har inte ens Manfrotto el Cullmann... :)

Om du tänkte dig excenterskruven som en kamaxel ungefär så gör inte kullarna 180° i motsatt riktning för du vill inte få leden lealös när kullarna är på väg halvvägs uppåt å neråt, du vill ju hellre att från helt lealös led skruva först åt friktionen med inställningsmån och sen när friktionen är max om du fortsätter skruva går metallringen upp å låser utan att friktionen ökar. Det är fördelen med kamaxelmodell då du kan göra kullarna precis som du vill, men kräver nog en del jobb att få det bra... men du får en led med två funktioner i en ratt, det har inte ens Manfrotto el Cullmann... :)

Nej då, har redan tänkt på det. Sitter och skissar på en kurva. Kan bli knepigt att få till så det möts på rätt ställe...

Aaaahh! Ring 90 000! Eller 112 kanske! Ta mig till veterinären och ge mig en spruta! Kaffeautomaten på jobbet är trasig!

Jag hade nog växlat av vevaxelfunktionen mot en skruv för att få mer precision.
Känns som att man får mer kraft och precision på samma gång då.

Det kanske inte är nån fördel med EN skruv förresten rent användarmässigt, kanske bättre att kunna skruva åt friktionen till nivån man vill ha den och sen ha den andra skruven för att låsa och lossa.
Jag tycker friktionsskruven funkar dåligt på min nya Cullman f ö, friktionen är kanske okej med en liten kompaktkamera på men med systemkameran är det inte tillräcklig friktion för å va nån idé, med friktionen på max är det ändå väldigt löst å ledigt. Skulle önskat högre nivåer av friktion. Låter lite som svensktoppen...

Det kanske inte är nån fördel med EN skruv förresten rent användarmässigt, kanske bättre att kunna skruva åt friktionen till nivån man vill ha den och sen ha den andra skruven för att låsa och lossa.
Jag tycker friktionsskruven funkar dåligt på min nya Cullman f ö, friktionen är kanske okej med en liten kompaktkamera på men med systemkameran är det inte tillräcklig friktion för å va nån idé, med friktionen på max är det ändå väldigt löst å ledigt. Skulle önskat högre nivåer av friktion. Låter lite som svensktoppen...

På min Cullman Magnesit 35 funkar friktionsskruven väldigt bra, dock är ju problemet det att man egentligen vill ha olika friktion beroende på hur kameran lutar. Om man ställer en frikton som är lagom när kameran är balanserad så orkar den ju inte hålla kameran när man lutar den mer i någon riktning. Egentligen skulle man vilja att friktionen ökar något när kulan inte är i upprätt läge. Går kanske att åstadkomma med en något orund kula?

Framåt!

Sådär, nu är excenterskruven tillverkad. Har tagit bild med mobilen, men det syns i alla fall att jag gjorde gradering så man kan se ungefär var det låser. Den här skruven har en spiralkurva och lyfter ungefär en mm på ett varv. Borde ju gå att göra en med snävare kurva/högre vridmoment, men det var ju därför jag gjorde graderingen.
Bifogar en bild på kurvan också.

Bilagor

• 2.JPG
    2.JPG
    19.4 KB · Visningar: 1,266
  • 1.JPG
    1.JPG
    6.8 KB · Visningar: 1,271
Sådär, nu är excenterskruven tillverkad. Har tagit bild med mobilen, men det syns i alla fall att jag gjorde gradering så man kan se ungefär var det låser. Den här skruven har en spiralkurva och lyfter ungefär en mm på ett varv. Borde ju gå att göra en med snävare kurva/högre vridmoment, men det var ju därför jag gjorde graderingen.
Bifogar en bild på kurvan också.

tycker det är riktigt imponerande. :)

Bra Kulled

Kul Ide´att bygga själv.

Under mina drygt 25 år som pryltokig fotograf har jag provat-jobbat med många olika kulleder, Arca, Kullman, Foba.......

Idag har jag tre st BH-55 från;

http://reallyrightstuff.com/ballheads/02.html

Sanslöst bra helt enkelt, ska du bygga någe eget så titta på den,
de killarna vet vad de gör!

Mvh.

/Janne Höglund

Kul Ide´att bygga själv.

Under mina drygt 25 år som pryltokig fotograf har jag provat-jobbat med många olika kulleder, Arca, Kullman, Foba.......

Mvh.

/Janne Höglund

Såg dem häromdagen. Blev riktigt sugen på att göra något liknande...

Såg dem häromdagen. Blev riktigt sugen på att göra något liknande...

Lyckas du med det är du mycket duktig Magnus.
Precision o kvalitet på mekanik i denna kula slår allt jag provat tidigare. Behöver du betatestare är det bara att höra av sig.

Hoppas du återkommer med info om projektet framöver Magnus.

Mvh.

/Janne Höglund

Kul Ide´att bygga själv.

Mvh.

/Janne Höglund

Är låsningen så enkel som den ser ut, att kroppen kläms ihop, eller är det något mer avancerat?
Ser förresten ut som att det bara de mindre varianterna som har slitsad kropp...

Är låsningen så enkel som den ser ut, att kroppen kläms ihop, eller är det något mer avancerat?
Ser förresten ut som att det bara de mindre varianterna som har slitsad kropp...

Kroppen är slitsad och du har ett stort vred att låsa med samt ett mindre att reglera friktion med. Verkar oxå vara ca 1,5 mm av något kompositmaterial mellan kula o kropp.

Nästa fråga...

Ni som har kulled och ids svara: hur stor är kulan respektive tappen som sticker ut, och hur långt upp över mitten av kulan går kroppen?
Kan vara bra att se om det verkar finnas några generella förhållande i storleken på delarna.

Här kommer förresten en bild på den första prototypen, bredvid den nuvarande. Stor och ful. Har en skrymmande broms med en kil. Låser riktigt hårt, men låser inte upp så bra... Tur att utvecklingen går framåt :D

Bilagor

• 12.JPG
    12.JPG
    18.2 KB · Visningar: 1,342
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar