Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverka egen kulled

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp! Går att svarva dem bra mycket rundare än man behöver skulle jag tro. Mitt styrsystem i fräsen räknar väl på 10 decimaler eller så, så jag kan fräsa en riktigt rund kula jag också. Men det tar så sjukt lång tid att svepa en riktigt fin kula med en radiefräs! (Det där sista förstod nog bara CNC-operatörer och dylikt :D)

Svarvningen är nog att föredra då det är en så pass enkel detalj. Du kan ju köra olika typer av anodisering på aluminium kulan för att få olika hårdheter etc.

Sedan kommer en fråga till upp i mitt huvud, skall du ha en våt eller torr kula? De billigare kullederna brukar vara smorda med ett klibbigt fett, de dyrare har tex. nylonbussningar och är helt utan fett (som således inte drar åt sig damm och skit).

Mvh // Martin

Kan ju då inflika att mitt manfrotto har bussningar och fett men Cullmann har bussning men ej fett, men glider ändå bättre, bättre materialval alltså.

Jag förmodar att du har tillräckligt med beta-testare nu. Annars ställer jag gärna upp.

Annars...om det här faller väl ut i slutänden köper jag gärna en. Sådan här kreativitet ska löna sig...

Kan ju då inflika att mitt manfrotto har bussningar och fett men Cullmann har bussning men ej fett, men glider ändå bättre, bättre materialval alltså.

Det var väldigt generellt skrivit av mig, jag har haft ett gäng med billigare kulleder under 5000kr som jag aldrig gillat. Nu är jag på min andra ArcaSwiss B1/Z1 och är fullständigt nöjd, enorm detaljfinish och konstruktionslösning. Förvisso snackar vi kulleder i prisklass 10-15000kr men det är det värt om man planerar att köpa sin sista kulled!

Svårt att få en egentillverkad produkt i samma klass som en produktionstillverkad ...men jag är obotligt tekniskt intresserad och jobbar i branchen. Produktutveckling, skärande bearbetning, pressgjutning samt formsprutning är vår specialite. Därav följer jag denna tråden med stort intresse =)'

Cheers // Martin

ArcaSwiss ser fina ut. Dock för dyra för mig, men de har alla fall ratten på rätt sida av slitsen. Måste jag köpa en tredje kulled för å bli nöjd?! Kunde i så fall köpt dyrt men rätt fr början... ...Alla fall nåt som sätter ribban ganska högt för kulledsmakaren. :)
Undrar dock hur ett aspherical klot ser ut? Som ett ägg? Det kunde man experimentera med så att ju mer kameran lutar desto hårdare kläms den fast, då slipper man att kameran rasar ner när man bär allt på axeln och man inte har skruvat åt skruven tillräckligt, det har hänt några ggr.

(är ganska nybliven kulledsägare faktiskt, kört med trevägshuvuden innan, lite onödigt bra kontroll)

Japp! Går att svarva dem bra mycket rundare än man behöver skulle jag tro. Mitt styrsystem i fräsen räknar väl på 10 decimaler eller så, så jag kan fräsa en riktigt rund kula jag också. Men det tar så sjukt lång tid att svepa en riktigt fin kula med en radiefräs! (Det där sista förstod nog bara CNC-operatörer och dylikt :D)

Om du inte känner att du vill göra allt själv kan du väl basera det på en kullagerkula, SKF borde ha i alla storlekar som reservdel om inte annat :)

Finns det något nytänk med i bilden eller "bara" äran att få göra sin egen ?
Jag tycker det är kul och spännande att brainstorma och produktutveckla.

Om du inte känner att du vill göra allt själv kan du väl basera det på en kullagerkula, SKF borde ha i alla storlekar som reservdel om inte annat :)

En kullagerkula brukar vara i SS3214 och håller väl sisådär 55HRC härdad och klar för leverans, med andra ord mycket svårbearbetad med skärande maskiner/verkyg. Möjligen går det att sänkgnista gängan till fästet med grafitelektroder, men även detta är väldigt tidskrävande då man först måste fräsa/svarva fram elektroden och sedan köra många timmar i sänkgnisten.

Jag tror nog att den absolut bästa lösningen är en alu-kula som är svarvad.

Mvh // Martin

En kullagerkula brukar vara i SS3214 och håller väl sisådär 55HRC härdad och klar för leverans, med andra ord mycket svårbearbetad med skärande maskiner/verkyg. Möjligen går det att sänkgnista gängan till fästet med grafitelektroder, men även detta är väldigt tidskrävande då man först måste fräsa/svarva fram elektroden och sedan köra många timmar i sänkgnisten.

Mvh // Martin

SS2314 Stavax ESR skall det givetvis vara, ursäkta skrivfelet =) ...måste vara vinet?

Finns det något nytänk med i bilden eller "bara" äran att få göra sin egen ?
Jag tycker det är kul och spännande att brainstorma och produktutveckla.

Ja du... tror det handlar om att "om jag gör det själv kan jag göra det precis som JAG vill ha det". Men sen växer det till något större. Och det är ju alltid tänkt att vara nytänk. Tills man hållit på ett tag och ser att allt redan tänkts. :(
Och det är ju så ruggigt kul att produktutveckla och sen stå där med en grej man gjort själv!

Mvh // Martin

Jo, men du skulle ju kunna löda, svetsa eller varför inte limma fast ett fäste så du inte behöver röra kulan. Det blir ju inte samma känsla kanske, men borde bli starkt och snyggt nog.

Så här ser den ut som jag ska tillverka. Förhoppningsvis nästa vecka. Det har ramlat in lite jobb på firman så just nu är maskinen upptagen :(
Å andra sidan är det långkörning så jag har tid att läsa tråden.

Ganska enkel konstruktion, men med den kan jag prova friktion och excenterskruvens låsning. Vilken för övrigt är snedställd 15 grader.
Började fundera på om excenterskruven skulle ha en dubbelkurva, så att den under upplåsning skjuter upp en teflonbussning i centrum som stabiliserar kulan och ger en ställbar friktion under positionering. Ungefär som Jochums bild från första sidan. Kunde vara smaskens...

ekfeldt: Jag hade inte planerat för glidvägg alls. Men teflon låter bra. Ska börja modelera in den...

Bilagor

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    9.7 KB · Visningar: 1,383
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar