Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverka egen kulled

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är så bra med Burzynskikopian? Går ju inte att luta 90°...

Grevture, intressant idé men för att kunna lämna kameran i läge utan att skruva åt behövs typ motvikt- eller fjädermekanism gissar jag.

Av en tillfällighet fick jag hem mitt beställa Cullman-kulhuvud idag, verkar onekligen lite skönare än mitt Manfrotto. Ni får nog hitta på nåt bra för att göra bättre än Cullman. :)
 
Jochum: Att den inte går att luta 90° ser jag som en ytterst liten nackdel. Det är ändå tämligen värdelöst att plåta stående format med 90° vinklad kulled, en L-bracket är absolut att föredra!
 
Grevture, intressant idé men för att kunna lämna kameran i läge utan att skruva åt behövs typ motvikt- eller fjädermekanism gissar jag.

Ah, det var inte så jag tänkte. Givetvis skall man skruva åt innan man lämnar kameran, annars blir det en extremt bökig konstruktion :)

Det jag far efter är en led med stor frihetsgrad men fortfarande bara ett enda låsreglage så det blir snabbjobbat.
 
Kuligt projekt :))

Då du redan fått massor av seriösa och bra råd och idéer slänger jag in några galna som kanske kan ge dig nya idéer. Skall man bygga den bästa kan man ju inte bara kopiera det som finns.

Såg något program om en olja som reagerade på spänning genom att stelna. Jag har för mig det var spänning och inte ström, så borde inte dra så mycket. Placera kulan i ett oljebad (någon mm runt om kulan, med en smidig gummitätning upptill á la växelspak. Sedan kan du reglera trögheten med en potentiometer och helt låsa kulan med en knapp. Möjliggör ju varianter då man fritt kan hantera kameran, men den låses fast när man trycker på slutaren, något för sport- eller djurfotografer?

Om du gör kulan i magnetiskt material skulle man kunna tänka sig att den normalt sett glider på en tunn teflonring eller liknande, men när en magnet flyttas närmare med en excenter eller liknande dras kulan neråt så mycket att teflonen trycks ihop och den bli metall mot metall. Finns enormt starka magneter att köpa idag med dragkraft på flera hundra kilo. Jag ser ingen egentlig fördel med denna lösning, men det är en lösning :)
 
Då förstår jag grevture, intressant idé dock ändå, men ditt problem skulle jag tycka var löst med en större kulled med en skruv som har typ samma handtag som på Manfrottos trevägshuvuden, ett ordentligt handtag alltså att styra kameran och friktionen och låsningen med. M a o liknande handtag som till vanliga film-panoramahuvuden fast på en kulled.
Detta handtag för å bli riktigt bra skulle va lätt utbytbart mot ett litet vanligt vred när man fotar panoramor och inte vill ha utstickande grejer nertill.
Sen skulle nog handtaget va fäst i den övre kuldelen för att kunna manövrera kameran med det förstås.
Sorry om jag spårar ur en aning...
 
Då förstår jag grevture, intressant idé dock ändå, men ditt problem skulle jag tycka var löst med en större kulled med en skruv som har typ samma handtag som på Manfrottos trevägshuvuden, ett ordentligt handtag alltså att styra kameran och friktionen och låsningen med. M a o liknande handtag som till vanliga film-panoramahuvuden fast på en kulled.
Detta handtag för å bli riktigt bra skulle va lätt utbytbart mot ett litet vanligt vred när man fotar panoramor och inte vill ha utstickande grejer nertill.
Sen skulle nog handtaget va fäst i den övre kuldelen för att kunna manövrera kameran med det förstås.
Sorry om jag spårar ur en aning...

Är det något liknande det här du tänker på? :)

handtag.jpg
handtag2.jpg
 
Oops, Walle det har du rätt i, att den redan finns. *rodnar*

Om jag får tillägga så den där Bruzynskileden som inte kan fota 90° är ju lika dålig på att fota uppåt och neråt med.

Upptäckte när jag satt å lekte med det nya Cullmann att det är lite viktigt var man har skruven i förhållande till slitsen, Cullman har tydligen inte tänkt sig att man ska fota uppåt för då hamnar vredet opraktiskt framför leden, Manfrotto tänker sig det och de har dessutom två slitsar.
 
Man kan inte veta allt :)
Dock så är den inte exakt som du beskrev, men något liknande iaf :)

Jag älskar den kulleden! Det är egentligen den enda jag använder i dag, den gamla vanliga har fått flytta över till lill-stativet som ändå knappt aldrig används eftersom det är för ostadigt (Manfrotto 190).

Ja helt klart har den sina begränsningar, den skulle vara fullkomligt värdelös på "flygets dag" t.ex. :) Med eller utan L-bracket ;)
 
Upptäckte när jag satt å lekte med det nya Cullmann att det är lite viktigt var man har skruven i förhållande till slitsen, Cullman har tydligen inte tänkt sig att man ska fota uppåt för då hamnar vredet opraktiskt framför leden, Manfrotto tänker sig det och de har dessutom två slitsar.

Cullman är ju ett finare märke än Manfrotto, för finare fotografer, och finare fotografer fotograferar väl inte uppåt, bara nedåt? ;) Sorry haha, jag kunde bara inte hålla mig :)
 
Wow, vad mycket hjälp och bra idéer det har kommit! Jättetack! Hinner inte ens läsa igenom allt ikväll. Nu kommer jag att ligga sömlös en bra stund och fundera på allt! Och jag som ska upp kl. 4...
Blev ruggigt sugen på att tillverka Burzynski-kopian, den ser onekligen enkel ut att göra. Och det kan ju vara bra att börja där. Men först ska jag göra färdigt prototypen jag håller på med. Nu med Excenterskruv :D
Om allt går som planerat borde den bli klar nästa vecka.

Jag kör en fräs, så det är kulorna som är lite knepigt för mig att tillverka. Har eventuellt en kille på jobbet som kan svarva till dem.
Nu har jag några kulor på 30 mm, så för tillfället är det de som bestämmer storleken. Ganska smått alltså.


Walle, vad är det för kuldiameter på den i ditt första foto?

quarc, den där oljegrejen verkar ultimat! Fixar du oljan fixar jag resten! :D
 
Skön tråd!
Blir SJUKT sugen på att modellera 3D igen.
Ska följa tråden slaviskt :)
Vad har du planerat för material till kula och glidvägg ?
Teflonblock finns att köpa!

Lycka till!
 
Blev ruggigt sugen på att tillverka Burzynski-kopian, den ser onekligen enkel ut att göra. Och det kan ju vara bra att börja där.

Japp, mestadels svarvning, lite sågning samt renfräsning av de paralella ytorna i det vertikala planet. Ytterligare fräsning av säten till skruvarna, samt borrning =) Betydligt enklare än att köra en vanlig modell =)

Mvh // Martin
 
...och det runda (kulan) blir verkligen jätterunt ?

Japp! Går att svarva dem bra mycket rundare än man behöver skulle jag tro. Mitt styrsystem i fräsen räknar väl på 10 decimaler eller så, så jag kan fräsa en riktigt rund kula jag också. Men det tar så sjukt lång tid att svepa en riktigt fin kula med en radiefräs! (Det där sista förstod nog bara CNC-operatörer och dylikt :D)
 
Rund kula

Jag har gjort i ordning kulleder som hade ojämn rörelse genom att slipa in kulan mot sätena med slippasta. Lagom mycket slippasta, lagom mycket åtskruvning, sen vickar och vrider man grejorna för att få kulan rund och sätena runda. Man måste ju göra rent allting noga sen och smörja lite också. Primitivt jämfört med att ha "rätt från början" men det blev rätt så bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.