Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillbehör till D40x?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jansson.

Medlem
Tjenare alla!

Jag har nu haft mitt D40x kit i två veckor och har börjat fundera på att köpa ett till objektiv. Jag håller ofta till vid Arlanda och fotograferar flygplan och behöver därför mycket brännvid + AF. Dom jag har nu är på 18-55mm + 55-200mm och det jag funderar på är vilket objektiv som jag ska välja. Min budget säger att objektivet max får kosta 3000kr (+-).
Tacksam för snabba svar!

/ Jansson.

För 3000 kr? - Inget alls. Du vill alltså ha minst 400mm (300mm är inte så stor skillnad mot 200) med inbyggd fokusmotor... För tre tusen?

Jag önskar dig lycka till i jakten.

Jesper har rätt, men se gärna själv:

Cyberphoto har en bra objektivletningstjänst:

1. http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php
2. Klicka Nikon
3. Klicka "Visa endast objektiv med inbyggd motor" för att bara få objektiv som har AF på din D40
4. Klicka "Visa alla objektiv eller välj nedan"

och leta upp objektiv från 400mm och uppåt.

Per.

Nu ville du visserligen ha optik, men du täcker ju upp ett rätt bra omfånng med de onbjektiven du har idag. Jag skulle i alla fall köpt en blixt i din sits, för lite fotograferar du väl inomhus? En extern blixt gör, enligt mig, enorm skillnad och gör det extremt mycket roligare att fota inomhus.

Har själv en D40x och mitt andra objektiv blev en 50/1.8D, dvs ingen AF men rätt trevligt att fota stillastående saker med!

Hoppas du fick ut ngt vettigt av det här...

Men han villa ha längre brännvisdd.. inte kortare, dessutom med fokusmotor, för 3000 kr. Den ekvationen går inte ihop alls.

Jeppe skrev:
Men han villa ha längre brännvisdd.. inte kortare, dessutom med fokusmotor, för 3000 kr. Den ekvationen går inte ihop alls.

Ekvationen brännvidd>200mm, inbyggd AF-motor för mindre än 3000:- går mig veterligen inte heller ihop... Mina tips var mer tänkta som ett alternativ, för jag kan tänka mig att det fotas annat än flygplan. Men vad vet jag.

För dom pengarna kan du nog få en 2x telekonverter men vet inte om det finns några som låter dig behålla AF. Du kommer också behöva fota mitt på dagen eftersom det blir långt ifrån ljusstarkt.

Ok tack för alla tips men vad behöver jag lägga ut för att få ett bra objektiv på 400mm?
Jag har även funderat på att köpa ett objektiv för fotografering av annat med en stor bländare.

/ Jansson

Jansson. skrev:
Ok tack för alla tips men vad behöver jag lägga ut för att få ett bra objektiv på 400mm?

Det billigaste på Cyberphoto (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50-500_dg_nikon) kostar 10 000:-...

Det enda möjligheten om du vill hålla rimlig budget är nog att offra AF och/eller köpa begagnat.

Titta i Cyberphoto-listan som jag tipsade om i mitt första inlägg, så ser du vad objektiven kostar. De flesta som finns där kan nog betraktas som "bra", även om det finns skillnader. Du får ungefär vad du betalar för.

Per.

Zoomomfånget anges med X. Det anger inte hur lång brännvidden är. En 10X zoom kan t.ex. vara 100-1000 mm eller 28-280mm. Man tar helt enkelt och delar den längre brännvidden med den kortare för att få omfånget i X.

Jag skulle satsa på antingen en nikon tc-200/tc-201 Telekonverter som ger dubbla bränvidden.
En sådan i gott skick kommer kosta dig en tusenlapp på sin höjd (begat är ett måste, de tillverkas inte längre). Det är en objektivdel som är helt uatn elektronik så du kommer få lära dig fota MF med din d40 men om du tänker fota flygplan skyulle jag säga att det inte är något problem att antingen följa efter med skärpan eller jobba med hyperfokalavstånd.
Skulle du inte vara nöjd med teleförlängaren kan du alltid sälja den utan att förlora pengar så länge du inte betalat överpris från början eller slitit på/skadat den.
Annars kan du titta på ett Nikon spegeltele 500mm, en sjuhelvets smidig glugg i sin brännvidsklass och med supern skärpa, nackdelarna är fast bländare på 8 vill jag minnas och att objekt långt utanför fockus är cirkelformade. Självfallet är det MF.
Skulle du inte vara nöjd med den kan du sälja även den utan att förlora pengar, ålderna spelar ingen roll på dessa, möjligen stiger de bara i värde. om du får den för under tre tusen kan jag inte svara på, jag är bara intreserad av vidvinkligare just nu så jag har inte kollat upp priset på telen.

Det är lättare att fota med mf än man tror, jag fotar oftast med Nikon från 70 talet och kan säga att jag facktiskt föredrar att få placera skärpan själv i de flesta bilder jag tar, självfallet finns det snabba lägen men de är inte så många.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar