Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till Nikon D50: SB-800 värd merskillnaden från SB-600?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Ja, som topic. Fotar lite allt möjligt, har ett bröllop nästa helg som jag vill skall bli perfekt.

Är det värt att lägga ut extra stålars på en SB-800 om man tänker ha den ett tag?
 
40+ visningar och inga åsikter? Förlåt om jag bumpar tråden, men beställning sker helst imorgon torsdag, så all feedback uppskattas!
 
Ja, jag tycker det är värt pengarna att satsa på en Nikon-blixt. Skulle själv inte skaffa något sämre än SB-800 om jag skulle köpa idag. Har en SB-28 (motsvarande blixt fast äldre) som jag köpte till min F100. Nikon har en suverän ljusmätning/exponeringsautomatik tillsammans med blixt. Helt klart värt pengarna om man jämför med de "pirat"-blixtar som finns på marknaden.
 
Lite större ledtal
lite bättre display
möjlighet till ett 5:e batteri
Det medföljer en omnibouncer

Annars inga större skillnader så länge du bara har en blixt...

Jag köpte mig en SB-800 och har inte ångrat mig
 
Du kan inte fjärrstyra blixtar med D50 utan SB-800. dvs köper du en SB-600 så kan du inte styra andra SB-600/SB-800.

Där skiljer sig D50 från D70 då D70 kan fjärrstyra en SB-600 med den interna blixten.
 
zoomzoom skrev:
Du kan inte fjärrstyra blixtar med D50 utan SB-800. dvs köper du en SB-600 så kan du inte styra andra SB-600/SB-800.

Där skiljer sig D50 från D70 då D70 kan fjärrstyra en SB-600 med den interna blixten.

Men det blir ett problem först när man köper blixt nr 2...

Nr 2 kan då bli en SB-800.
 
Problemet med Nikons blixtrar är väl snarare om man kan få tag i dom..

Någon som har nå tips om vars dom finns i lager?
 
Om jag köper en SB-800 kan jag ha den rätt många år och utnyttja fjärrstyrningsfunktionen om jag exempelvis köper ett nytt kamerahus om något år eller tre.

Det blir en SB-800 isåfall... skall som sagt försöka få tag på en som har den inne också. :)
 
Hi folks

Den enda reella orsaken till att köpa en 800 istället för en 600 är åtminstonne för mig det femte batteriet. Förrutom att du inte kan styra en annan blixt med 600:an

Med en digital kamera så tar man oftast många fler bilder än med en filmkamera och även fler i snabbare takt. Med det femte batteriet så halveras återuppladdningstiden jämfört med att bara använda fyra batterier. Det här är oerhört viktigt för mig. Ofta tar jag en bild med blixten slagen i taket och då används rätt mycket energi som nästan tömmer blixten för att sedan ta ytterligare en eller ett par bilder i snabb följd när mitt motiv har slappnat av. Svårt utan det femte batteriet. Om det sedan är värt pengarna......är nog upp till dig. För mig var det helt klart så.

Mankan
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Den enda reella orsaken till att köpa en 800 istället för en 600 är åtminstonne för mig det femte batteriet. Förrutom att du inte kan styra en annan blixt med 600:an

Med en digital kamera så tar man oftast många fler bilder än med en filmkamera och även fler i snabbare takt. Med det femte batteriet så halveras återuppladdningstiden jämfört med att bara använda fyra batterier. Det här är oerhört viktigt för mig. Ofta tar jag en bild med blixten slagen i taket och då används rätt mycket energi som nästan tömmer blixten för att sedan ta ytterligare en eller ett par bilder i snabb följd när mitt motiv har slappnat av. Svårt utan det femte batteriet. Om det sedan är värt pengarna......är nog upp till dig. För mig var det helt klart så.

Mankan

Omnibouncern är ett måste enligt mig.

Köper man en SB-600 måste man köpa till en sådan och då minskar plötsligt prisskillnaden.
 
Hi folks

Jag föredrar faktiskt ljuset utan bouncern. Upp med den lilla vita plastskivan som sitter monterad i blixthuvudet och mina bilder blir bättre än med bouncern. Det är givetvis en smaksak men om du nu måste ha bouncern så kanske 800:;an är ett bättre val. Men visst kostar bouncern drygt 200 kr. Är inte 800:an dyrare än så jämfört med 600:an?

Mankan
 
Helt klart 800 före 600, speciellt när du har D50 (men även annars också)!

Sb-600 har inget vanligt slavläge (SU-4) vilket gör den väldigt begränsad, speciellt när du nu har D50 som inte kan styra trådlöst med inbyggda blixten. Köper du en SB-800 så kan du direkt testa på att utlösa blixten manuellt via den inbyggda blixten (på manuellt läge) väldigt smidigt samt "snabbare" än ttl fjärrstyrning som inte går lika snabbt.

Sedan som redan påpekats:
extra batteri (aldrig använt dock)
lite starkare (aldrig fel)
Bouncher (används mkt)
Fotställ (? saknar väl på 600?)
Färgfilter (kanske inte används direkt mkt)
Snyggare (enligt mig iaf :) )

Har säkert missat något, men som första blixt (och enda ett tag framöver) skall du definitivt ha sb-800, just att kunna ställa blixtens styrka manuellt och lösa ut den som "dum slav" är guld värd ofta!
 
Mankan G skrev:
Hi folks

Jag föredrar faktiskt ljuset utan bouncern. Upp med den lilla vita plastskivan som sitter monterad i blixthuvudet och mina bilder blir bättre än med bouncern. Det är givetvis en smaksak men om du nu måste ha bouncern så kanske 800:;an är ett bättre val. Men visst kostar bouncern drygt 200 kr. Är inte 800:an dyrare än så jämfört med 600:an?

Mankan

Håller med till 100%, bouncern är den mest onödiga foto pryl jag köpt, mina bilder blir också bättre utan plastbiten.

Jag har en SB-600 och är väldigt nöjd med den, men jag är heller inget blixtproffs, jag använder den enbart för vanliga blixtbilder innomhus på familj och vänner och till det funkar den utan problem, har man större krav så är nog 800'an ett bättre val.

/kent.
 
Nu lyfter vi denna tråden.

Är själv i groparna att skaffa mig en blixt till min D50. Vad jag förstår så kan jag inte styra nån blixt trådlöst med d50:n men sb-800 kan jag styra som en slav till inbyggda blixten. Är det så?

Ken Rockwell skriver mycket positivt om sb-600
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm

Finns det inte nån liten fiffig grej som man kan montera på kameran för trådlösstyrning av sb-600? Annat än sb-800 då :)
 
Ja precis, du ställer in kamerablixten på manuell och förslagsvis 1/16(det räcker för att lösa ut slaven utan problem inomhus) och SB-800 i SU-4 läge (dum slav läge)

Det finns sändare att ha på kameran men en sådan är skitdyr (SU-800) som kostar samma som en SB-800.. inte helt värt det i mina ögon :)

Sedan finns det ju vanliga slavtändare du köper för 100-150kr att sätta i blixtskon för att lösa ut blixten, kanske kan fungera till sb-600 men är inte säker på om man kan ställa in styrkan manuellt då (vilket är nödvändigt)

Min åsikt är att SB-800 är smidigaste/bäst för dig med en D50.. Tror inte du blir besviken/ångrar dig efteråt.
 
Ok då var det som jag gissa.
Nu är det bara ett problem kvar, hitta en beg sb-800. Verkar inte vara det lättaste.
Ny så är den för dyr för mig.
 
Kollar man runt lite så kan man komma åt en SB600 för dryga 2000kr (Köpte min efter lite förhandling för 2295:- i en butik.) Om du har köpt en D50 så är det ju stor möjlighet att det ingick en sån där gratiskurs. Går man den kursen får man köpa SB-600 för 1995:-.
SB-800 kostar på cyberphoto 3695:- vilket iaf jag tyckte var för stor skillnad.

Jagt satsade på en SB600. Den har det jag behöver. Ok, omnibounce har jag köpt till, men det är en bra bit kvar upp till SB800 ändå. Om jag skall börja jobba med flera blixtar så blir såklart nästa en SB800, men det är en fråga för framtiden.

/F
 
Den där kursen ingick endst om man köpte D50 kit vilket jag inte gjorde.

Jag vill ha en blixt som jag kan flytta på så jag får den från sidan.
Jo 600:n är mycket billigare(även lättare), skulle jag hafft D70 så skulle det nog ha blivit den utan tvekan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.