Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Till Nikon D50: SB-800 värd merskillnaden från SB-600?
- Trådstartare Mjolle
- Start datum
foppe
Aktiv medlem
En tusenlapp skillnad alltså om man räknar in en omnibounce. Skulle nog inte lägga den mellanskillnaden ändå faktiskt eftersom SB600 mer än väl fyller syftet för mig. Förutom om vi pratar blixt nummer 2. Lät som ett ok pris hos Fotokungen så det kanske blir där jag köper min andra blixt för att kunna köra fjärrstyrning med SB800/SB600.
/F
/F
Nali
Aktiv medlem
Har man bara två blixtar vill man (iaf jag) köra båda som slavar, känns dumt att montera en sb-800 på kameran då (beror givetvis på vilket ljus man vill ha m.m.).
Med D50 gäller det då endast helt manuella inställningar(vanligt slavläge som saknas på sb-600)
Med d70 kan man styra båda blixtarna på samma kanal(dvs de får samma inställningar=man kan inte variera som man vill, TTL, fjärrstyrd manuell, eller helt manuelt ej fjärr)
Med D80 & D200 kan du styra med två kanaler (dvs styra varje blixt separat)
För dig med D50 gäller alltså fortfarande att SB-800 är "enda" valet, iaf det mest vettiga.. alternativt sb-600 med slavtändare men vet inte om det går helt.
Via manuella inställnignar kan du få ljus framifrån(manuell blixt, inbyggda) och från sidan (sb-800 som slav och valfri styrka), ställer du inte inbyggda blixten på 1/16 styrka så syns den i praktiken inte alls utan det blir bara slavblixten som syns.
För övrigt kan jag säga att smidigast är att köra manuellt, TTL är inte så tillförlitligt utan kan ge varierat resultat (iaf i studio bilder, när det skall vara enkelt/snabbt är det smidigare med ttl). så skulle jag införskaffa två sb-800 till skulle jag ha den ena på kameran och styra de andra två manuelt, vilket är stora fördelen - man slipper springa fram till resp slav och ställa styrkan. tyvärr är man inte rik så mest vettigt för min del är att skaffa en till sb-800 och sedan få springa lite mellan blixtarna och lösa ut dem manuellt
(en till fördel är att manuellt är snabbare än ttl styrning vad gäller sync, inga förblixtar så mindre "blinkbilder")
vet inte om jag är så tydlig i mitt resonemang, men hoppas det går fram
Med D50 gäller det då endast helt manuella inställningar(vanligt slavläge som saknas på sb-600)
Med d70 kan man styra båda blixtarna på samma kanal(dvs de får samma inställningar=man kan inte variera som man vill, TTL, fjärrstyrd manuell, eller helt manuelt ej fjärr)
Med D80 & D200 kan du styra med två kanaler (dvs styra varje blixt separat)
För dig med D50 gäller alltså fortfarande att SB-800 är "enda" valet, iaf det mest vettiga.. alternativt sb-600 med slavtändare men vet inte om det går helt.
Via manuella inställnignar kan du få ljus framifrån(manuell blixt, inbyggda) och från sidan (sb-800 som slav och valfri styrka), ställer du inte inbyggda blixten på 1/16 styrka så syns den i praktiken inte alls utan det blir bara slavblixten som syns.
För övrigt kan jag säga att smidigast är att köra manuellt, TTL är inte så tillförlitligt utan kan ge varierat resultat (iaf i studio bilder, när det skall vara enkelt/snabbt är det smidigare med ttl). så skulle jag införskaffa två sb-800 till skulle jag ha den ena på kameran och styra de andra två manuelt, vilket är stora fördelen - man slipper springa fram till resp slav och ställa styrkan. tyvärr är man inte rik så mest vettigt för min del är att skaffa en till sb-800 och sedan få springa lite mellan blixtarna och lösa ut dem manuellt
(en till fördel är att manuellt är snabbare än ttl styrning vad gäller sync, inga förblixtar så mindre "blinkbilder")
vet inte om jag är så tydlig i mitt resonemang, men hoppas det går fram
foppe
Aktiv medlem
Jocke H skrev:
Tusingen krymper om man som jag måste köpa till en slavutlösare till sb-600 isåfall (har D50 som sagt).
Jag vill få blixtljuset från annat håll än direkt på.
Ok, ja jag läste kanske bara slarvigt.
När jag ska börja laboera med sånt så lär jag köpa en SB800 och använda SB600 som slav, vilket ju löser mina problem en sån gång. Du bör nog absolut gå på en SB800 eftersom du har det specifika önskemålet.
/F