Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till Lofoten med bil...

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Hej,
jag skulle vilja ha lite råd när det gäller resvägsval till lofoten från Göteborg.

ska man traggla sig upp längs E:6an via Oslo och Trondheim och vidare i Norge eller ska man satsa på 45:an i Sverige och sedan ta silvervägen in mot bodö och färja över till lofoten? Eller är det bäst att åka E4:an upp via Stockholm och upp till Kiruna och sedan över till Narvik? Eller är det någon som har ett helt annat förslag.

Vi har 9 dagar på oss för hela resan från Göteborg och tillbaka.

Tacksam för snabbt svar för jag har tänkt att åka på fredag.

Mvh // Alex
 
hej

Vi utgick från Hemavan och körde till bodö. OK vägar i norge och E12 från Storuman är helt OK. "stor och fin" om man kan säga det om en norrlandsväg. Tog cirka 4-5h från Hemavan. Om man har tur med vädret erbjder saltfjell fina fotomöjligheter då vägen går över trädgränsen.

Jag skulle nog satsat på v45 till storuman och där svänga vänster (E12, blå vägen) för att köra norrut i norge. Jag har ingen erfarenhet från Oslo-Mo i Rana så jag kan egentligen inte uttala mig.

Lofoten är i vilket fall underbart! Mycket fotomöjligheter.

/Magnus
 
Personligen så hade jag satsat på att köra genom Norge. Långsammare väg, krokigare men står man på utan att stanna onödigt mycket så går det nog fortare än att köra kroken som tex E4,an medför.

Att köra ifrån Oslo till Lofoten tar ca 20+ timmar. Alltså ett par dyng i resa tur och retur.



Jag föreslår att ni/du kör till Skutvik på hitvägen. Därifrån går det båt som tar både passagerare och bilar. Färgan går därifrån raka vägen över Vestfjorden (landar på "vägen:)" på valfångstön Skrova) tätt innan Svolvær.

(Alternativt kan man resa från Bodø (som ligger nära Skutvik) med Hurtigruten som också den tar bilar.. men det kostar mera och tar längre tid).

På Hemvägen så finns ett genialt tips och det är att åka lite längre västerut i Lofoten och ta bilfärjan ifrån Moskenes till Bodø.
Det smarta då är att man anländer kajen både på kända/vackra/idiotspännande Værøy OCH Røst!!!
(Den färjan går inte till de öarna åt motsatta hållet!!).
Man hinner inte gå iland men bara att komma i närheten av öriket där ute är underbart! Man har också stor chans att få se mängder av havsfåglar, som tex Stormfåglar som följer färjan..
Den turen tar såklart ngr extra timmar men jag menar att det är värt det..många ggr;)!




MVH Niclas, som bor i Lofoten..

EDIT:
Maila gärna om du vill ha Lofottips,, jag mailar många varje vecka som vill ha konkreta och speciellt inriktade tips!
 
Senast ändrad:
Hi folks

Jag åkte till Narvik via E4 och Kiruna för ett antal år sedan. Nu bor jag i Stockholm och om jag minns rätt var det ca 150 mil men du utgår från GBG och då blir det ju en omväg via Sveriges framsida :)

Är nog den bästa vägen rent tekniskt sett, däremot kanske inte den vackraste eller roligaste.

Jag hade nog valt att "traggla" igenom Norge. Fantasisk natur, fina vägar om än kurviga och långsamma. Som någon klarsynt person sa "även själva resan är en del av upplevelsen, inte bara målet"

Mankan
 
Tack så jättemycket för de snabba och mycket detaljerade svaren! Det blir nog en kurvig resa via Norge tror jag. Ska kolla med min partner och se vad hon säger.

Som sagt det lär ju finnas massa fina motiv på vägen upp och då är nog Norge att föredra...

Tack igen!

Alex
 
Hej!

Gjorde en resa för några veckor sedan upp till Lofoten 480 mil på en vecka... sådär kul.. men men... Jag åkte 45:an upp till Storuman å sen vidare blå vägen till Mo i Ranna, den vägen kn jag rekommendera!!! Sen vidare till Bodö, och därifrån färja mitt i natten till Moskenes, å färjan är verkligen att rekommendera oxå! Fantastiskt fint när man kom fram i midnattssolen. Sen bilade jag upp till Andersön för att titta på valar, det blev måååånga stopp på vägen upp för att fota, tyvär var vädret inte alltid det bästa. Sen körde jag hem via Narvik, Riksgränsen, Kiruna, Sundsvall.. mmm men hemvägen var otroligt tråkig! Skall man uppleva natur å få fina foto så är det Norge som gäller!

Hinner inte skriva så mycket men pm:a gärna å fråga om du undrar övr nåt.
 
Jag åkte från Göteborg upp till Nordkap för ett gäng år sedan och körde Norgesidan hela vägen upp och Sverigesidan ner. Upp till Trondheim är det bra väg körmässigt men resten av vägen upp är en ren upplevelse som jag tycker du skall uppleva. Helt ok väg med fantastiska scener hela tiden. Risk att det blir en del stopp för att man vill kolla lite närmare men det kan man ju ta.

/c
 
Gammal tråd kanske, men jag såg den inte förrän idag.

Skulle vilja rekommendera den som ska ta sig till Lofoten att ta E79 förbi Hemavan - Mo i Rana och sen åka "Kystriksveien" istället för E6 norrut.

Det är nog den mest sceniska och vackra väg jag nånsin färdats på. Visserligen är det fortfarande en del färjor som ska passas och en del brotullar som ska betalas, men naturen är vidunderlig. Man åker bl a förbi Svartisen, en av Skandinaviens största glaciärer.

Sen tycker jag det råd Niclas ger om färjan från Skutvik till Svolvaer är perfekt, men sjögången kan vara hyfsad ibland.
 
Vad kostar det att ta bilen på tåget upp till Narvik? Har för mig att det går i alla fall.
Om du åker med bil tror jag på E4:an.
 
Hej,

När jag åkte till Lofoten (10 dagar) så åkte vi östkusten upp och färjan till Bodö (från Moskenes), sen åkte vi ner till Mo i Rana sen körde vi mot Storuman och därefter åkte vi inlandsvägen/45:an ända hem. Åk helst inlandsvägen, går mycket snabbare. (Kör i skift också...:) Vi funderade på att åka Norgevägen hem men vi blev avrådda av några norrmän att åka den, inlandsvägen är mycket större och har långa 110-sträckor.

Kan rekommendera båtturen (från Kabelvåg) som går till Trollfjorden, kolla in mina havsörnsbilder, dom är tagna ifrån den turen.

Lycka till! Längtar tillbaka till Lofoten nu. :( Tips, nu finns det chans att se val/späckhuggare. :)

/Fabian
 
Ja, Lofoten går nu in i en annan frekvens. Med färre turister och ännu finare ljus så är Lofoten ännu mer så som det egentligen är.
Rent fotografiskt så är nog de finaste årstiderna de tider på året när Lofoten har den turistiska lågsäsongen.

Själv så känner jag till (alla tror jag) de allra flesta båtarna som kör turer i området.

Ta kontakt om ni önskar konkreta tips.

Allt beror ju såklart på årstiderna.. Som Fabian skriver så ökar chanserna för späckisar nu, men det är fortfarande tidigt.

Jag ser fram emot ett par turer i Tysfjorden.

MVH Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.