Drar upp en gammal tråd här då den refererades i en annan diskussion, och jag kan helt enkelt inte låta bli nu när jag läst hela tråden.
Fotografering är så klart mycket lägre värderat idag när alla har kameror. Innan böcker var var mans egendom och alla kunde läsa och skriva var säkert de kunskaperna högre värderade.
Dessutom är det bara att inse att det är svårt att jobba med nåt som andra har som en mycket passionerad hobby.
Vad man får göra som arbetande fotograf är att se till att vara bättre än amatörerna!
Riktigt bra fotografer kommer alltid kunna ta riktigt bra betalt, det är jag övertygad om, det är bara det att konkurrensen hårdnat och det finns inte heller plats för lika många.
Efter det här inlägget borde egentligen diskussionen vara slut. Men det fortsätter ändå, utan att någon egentligen tillför något nytt.
Det är uppenbart att fotograferna enbart argumenterar för att de har ett egenintresse i att priserna hålls uppe, de logiska argumenten lyser med sin frånvaro. Man har helt missförstått hur en marknadsekonomi fungerar, och vill med hjälp av någon slags märklig retorik övertyga andra om att det som kostar mest automatiskt är det bästa. Man försöker övertyga folk om att de ska ta betalt i stället för att jobba gratis, men hur det ska göra att resultatet blir bättre har ingen talat om.
Likaså ges exempel på när folk anlitat en "billig" fotograf och blivit missnöjda med resultatet. På vilket sätt skulle utfallet blivit bättre om samma fotograf tagit mer betalt för sitt dåliga jobb?
Och så har vi argumenten om att det skulle vara oetiskt att annonsera efter någon som gör ett billigt eller t.o.m kostnadsfritt jobb. Varför skulle det vara ett problem? Jämför t.ex med ett diskussionsforum som det här. Folk frågar ständigt efter hjälp med diverse problem, antingen rent teoretiska i form av tips och kunskap, eller rent praktiska där man vill ha hjälp med att redigera ett foto eller liknande. Men det är aldrig någon som klagar över att det är oetiskt att fråga efter den typen av gratishjälp. Varför då, kan man fråga sig? Man stjäl ju arbetstillfällen från folk som jobbar med utbildning, med redigering osv.
Nej, det är nog bara att erkänna att folk bara ser problem när de själva känner sig drabbade. Själv har jag jobbat en hel del med programvaruutveckling, men jag klagar inte över att det finns ett stort utbud av open source, att man använder billig arbetskraft från asien eller att folk utan utbildning sitter och slänger ihop halvtaskiga hemsidor åt småföretag och föreningar etc.
Det är ingen rättighet att kunna försörja sig på det man tycker är roligt, så är det bara. Så länge det funkar, fine! När det inte funkar längre får man leta upp något annat att tjäna pengar på. Jag skulle inte ha något emot att livnära mig på att spela musik eller fotografera, men marknaden är inte stor nog för att mina talanger ska vara kommersiellt gångbara. Därmed inte sagt att INGEN kan livnära sig på detta, men det kommer aldrig att bli så att alla som vill kan göra det. Speciellt inte om man samtidigt kräver att tjäna flera hundra kronor i timmen.
Att man vill jobba med något man älskar är fullt förståeligt. Men det är väl ingen som tror att en majoritet av världens befolkning, eller ens Sveriges befolkning för den delen, är så priviligierad? De flesta får vara nöjda med att ha ett jobb som man står ut med. Sedan får man använda fritiden till att ha roligt.