Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till er som har en Canon 30D eller likn.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gentle Giant

Aktiv medlem
Har beställt en 30D och undrar vad ni har köpt för väska till er kamera samt vilket minneskort. Skulle vara kul att veta vilket ev objektv ni köpt till kameran.

Tackam för alla tips.

Skriv gärna om ni är nöjda med det ni köpte.
 
Väska: Crumpler-Talee!
Grym väska som fyller mitt behov! Ruskigt snygg och slitstark!

Crumpler är grymma på väskor och de har alltid någon som passar just dig!
 
Har en 20D med vertikalgrepp, den blir lite hög för min Burton AK Zoompack, speciellt om jag låter stativplattan sitta kvar. Dakine Reload är högre och passar bättre.

Minneskort: http://www.inet.se/artikel/5305143
TwinMOS UltraX 140X snabbt billigt och fungerat klickrent i min 20D
 
Kort: Sandisk CompactFlash 2GB Extreme III
Optik: 18-55 kitoptik plus ett EF 70-300/4-5,6 IS USM
Väska: Skall jag ge mig ut och titta på vid lämpligt tillfälle.

Jag har inte fotograferat så där väldigt mycket än, men givetvis kört några provserier på makans blommande orkidéer. Jag har mycket att lära, RAW är t.ex. nytt för mig, men det tar sig så sakteliga. Så här långt är jag mycket belåten, kameran är precis så härlig att hålla som jag minns från min första kontakt med den i en fotobutik.

Troligen blir det komplettering med optik i det kortare brännviddsområdet senare, men det är ingen brådska. Jag tror nämligen inte att det där 18-55 är fullt så dåligt som man kan få för sig när man läser alla kommentarer... Dessutom hänger ju en bytande del av resultatet på den som håller i grejorna, och i det här fallet kan denne säkert trimmas en hel del ;-)
 
Jag har idag en Lowe Pro Nova som kag är otroligt nöjd med. Jag har storlek nr 4 men här bör du tänka igenom vad du vill kunna få plats med.

Objektiv är det svårt att ge råd om efterssom det beror på din budget.

Jag har idag 14-40/4L samt 50/1,4 och är nöjd med båda. Dock tycker jag att 17-40 är i kortaste laget och funderar om jag skall byta till 24-70/2,8L istället.

Annars så är 17-55/2,8 IS ett fint objektiv. Dock så har det nackdelen att det är EF-S fattning.

På telesidan så är det 70-200/2,8L eller 4L som jag hade satsat på.

Vill du ta mycket porträtt på är både 50/1,4 samt 85/1,8 väldigt fina och prisvärda objektiv.
 
30D med;

Batterigrepp - mycket nöjd.

Zebramedias batterier - Herregud vilken bra laddning, har kört säkert tjugo timmars fotografering i tio olika sessioner och det är inte slut ännu!! Fruktansvärt nöjd!

Sandisk III 2.0 Gb - Nöjd, seriebildstagningen är precis så snabb som jag ville ha den.

Lowepro Rover AW II - kalasryggsäck som låter en bära lite mer än vad man bara kan ha i fotoväska.

17-85mm 4,5-5,6 IS - Trevligt allround objektiv, inte det skarpaste som finns men mycket trevligt zoomomfång med IS.

50mm 1,8 - Fruktansvärt bra budgetköp med överraskande skärpa.

580 EX blixt - Styrkan är värd mycket när man fotar större fester.

Kommande inköp är både macro lins och en zoomlins av någon variant, brottas mellan fasta linser och zoomar. Prövat både men kan inte riiiiktigt bestämma mig. Stativ manfrotto 055b kommer per post imorgon.
 
Jag har köpt till
Sandisk Extreme III 4 GB
Canon EF-S 17-55/2,8
Canon EF-S 60/2,8
Extra batterier från Zebra resp Kaffebrus.
Handgreppet
Allt detta är jag mycket nöjd med, utom batteriet från Kaffebrus, som inte klarar kyla. Kameran är en pärla.
MVH
JK
PS. Jag har dessutom sedan förr en 420 EX (används sällan, för jag gillar inte blixt eller är dålig på att använda den rätt... + att jaghar IS...) och ett par stativ (men IS får tyvärr ersätta dem ganska ofta...). DS.
 
Senast ändrad:
perperub skrev:
Lite OT fråga: Hur många kort klarar du raw+jpeg på ditt 2gb kort?

Mvh/Pär

Får kolla det ikväll om du vill ha exakt, i annat fall så ligger det på ca 14 meg per raw+jpeg kombo tror jag. 2000/14= Ca 142 eller något mindre beroende på komprimeringen av jpeg.

Raw ligger väl på ca 10...
Jpeg ligger strax under 4...

Återkommer. :)

PS: Ja, naturligtvis beror det mycket på valen som görs. I mitt exempel har jag kikat på två bilder. Ena RAW och andra JPEG. ISO 3200, porträtt med ganska ren bakgrund och högsta upplösning.
 
har en 20D med Sigma 120-300 (Väldens bästa objektiv!!!), Canon 24-70, Canon 18-55 och en massa annat rammel, blixt, batterigrepp, telekonverter, en hög med extra batterier. Superbra kamera tycker jag.

Minneskort har jag en jäkla hög med, allt som jag köp har fungerat mycket bra. SanDisk Ultra II 2GB, 2 st Kingston Ultimate 2GB är dom kort jag hittar på skrivbordet just nu.

På väskfronten är det värre, köpte en stor ryggsäck i Grekland som jag har sytt om till en kameraväska. Nu får jag plats med all kamerautrustning, bärbar dator + en termos med kaffe och :)
 
Jag har en 30D med följande gluggar:

Canon EF 17-40/4,0L IF USM
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF 70-200mm f4L USM
Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO (1:1)

Har även Batterigreppet (med 2 piratbatterier), Speedlite 430EX och Tamrac Expedition 5 (mod 5575). Är 100% nöjd med allt. Macrot är lite överkurs men de andra kan jag varmt rekommendera...

Har ett par 1Gb kort och skulle i dagsläget köpa 2GB alt. 4 GB kort. Men om du inte fotar i RAW så duger 1 Gb rätt bra ändå.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Jag tror det beror på att bruset tar plats!

Enligt diverse forum så är det rätt, låg ISO och 'rena ytor' utan många detaljer ger bättre komprimering för JPEG enligt vad jag läst.


...medans hög ISO ger mer brus som innebär mer detaljer att spara ner i komprimeringen.

:)
 
WFS) (Graylingman skrev:
Jag tror det beror på att bruset tar plats!

Inte helt fel, men det beror nog mer på en fiffig grej. Canon ger större plats för att skapa ett snyggare brus. Jämförde med min gamla Nikon D1 o D100 där bilder med högre iso tvärtom tog mindre plats. Helt tvärtom alltså: lågt iso tog mer minne på kortet än högt iso. Fick denna info av en "expert" som kollat det via en amerikansk fotosajt. Och jag tror på det. Någon annan kanske vet mer detaljer om det?

En av orsakerna till att jag bytte till Canon då jag oftast plåtar i området 400-1600 iso. Så jag ser det bara som en fördel.
 
tackar för alla tips och idéer

Det får nog bli sandisk extreme III 2GB, klart jag skall fota RAW.

Väskan får bli en lowepro men jag vet inte om det blir en nova eller zoom .....hmmm...... jag kommer ju vara mycket i naturen.

Objektiv får bli lite senare fråga ...men sigma 17-70 har jag hört mycket gott om, som allround.

Jag skall mest fota:

Naturfoto landskap
Djur och blommor, gärna macro.
Människor
Idébilder

Är det värt att köpa extra batteri?

just det,,, stavtiv och blixt behöver jag med....
 
Ef-s 17-55 2.8 (mycket nöjd)
Ef 85 1.8 (mer än nöjd)
Batterigrepp (prova och du är fast)
Hadlovsrem Canon E1 (känns stabilt)
Som väska har jag en liten LowePro
som jag inte är nöjd med.
Tänkte beställa en B&W case/väska
http://www.outdoor-cases.com/index.php?content=type80
Ett billigt "tradera"-batteri ihop
med original i greppet ger mycket bra tid.
Nästa glugg blir Ef-s 10-22
och 70-200 2.8L
 
Jag kör en 20D. Som fattig student har jag inte haft råd med Canon originalgluggar. Istället har det blivit två Sigma, 17-70 och 70-200.
Jag är nöjd med båda. Både ger skarpa och fina bilder. Men nu när man vant sig med 2.8 över hela omfånget på 70-200 känns 4.5 rätt sunkigt i teleläget på 17-70. Så jag funderar på att köpa en 50/1.8 för att få ngt ljusstarkt med lite kortare brännvidd och eventuellt byta ut 17-70 mot en normalzoom som har 2.8 över hela omfånget.

Väska kör jag en Lowepro Topload Zoom AW. Den fungerar klockrent med de två objektiven, men tyvärr får inte blixten plats då :(

2GB Ultra II. Vad jag har förstått är det inte lönt att köpa snabbare kort. Utrymmesmässigt är 2gb lite väl lite om man fotar raw. Fotar man iso 3200 går det in ca 200 kort bara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.