Annons

TIFF eller RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Det är så att jag har kollat runt lite i forumen efter en bra jämförselse av TIFF och RAW.
Men jag har inte hittat någon så ni behöver inte påpeka att jag ska kolla andra svar :)

Hur som helt, frågan lyder:
Min kamera (Olympus E-300) Kan ta kort i både TIFF och RAW och JPG och RAW samtidigt.
Jag undrar vad skillnaden på TIFF och RAW är.
Samt blir bilder som är tagna samtidigt som RAW och JPG lika bra som om man bara hade tagit dom i RAW.

Senast redigerad av en moderator:
Kort sagt, RAW datat som du får om du bara kör RAW eller om du kör RAW och JPEG ska vara likadant. JPEG filen ligger bara med vid sidan om så att säga. Att köra TIF över JPEG ger så gott som ingen vinst utan snarare förluster i tidsåtgång och utrymme på minneskortet.

TIF är ett format med en färdig bild såsom JPG. Den stora skillnaden ligger i att TIF inte är komprimerat. I dessa format har bayer-interpolering, vitbalans, uppskärpning och dylika saker gjorts direkt i kameran.

RAW är ren rådata ur sensorn och skärpning och bayer-interpolering görs i datorn, då under överinseende av dig.

RAW är inget filformat som sådant, utan heter olika saker och är olika uppbyggd beroende på tillverkare.

Bayer-Interpolering är alltså när de pixlar ur sensorn som lagras enligt bayer mönstret GRGB, sök på dpreview för mer info, interpoleras till en fullgod bild med alla 3 färger i varje pixel.

Några påstår att TIFF knappast är så jätte mycket än en okomprimerad JPEG. Detta beror på att många kameramodeller använder samma rutin för dekoda RAW datan och sedan spara ner bilden. Jag tror även vissa kameramodeller spar TIFF LZW komprimerad.

Minolta A1 har den dumma egenskapen att den inte kan spara TIFF i 16-bit och jag tror att många kameratillverkare inte gör detta för att de skulle offra för mycket plats i jömnförelse med RAW och där med göra detta TIFF format relativt otympligt.

Hakar på denna tråd med en (troligen) dum fråga: Hur kommer det sig att bildfilerna från min Minolta A1 blir 14 MP när kamerans sensor bara är på 5? Detta i TIFF-läge och bästa upplösning? Jag är inte så haj på detta med digitalt ännu...

klerk skrev:
Hakar på denna tråd med en (troligen) dum fråga: Hur kommer det sig att bildfilerna från min Minolta A1 blir 14 MP när kamerans sensor bara är på 5? Detta i TIFF-läge och bästa upplösning? Jag är inte så haj på detta med digitalt ännu...

Bildsenorn har 5 miljoner bildpunkter, dessa räknas om till 3 färger och en tiff-fil har bildinforamtion för 3 färger i varje pixel, vilket då blir 5x3=15 vilket är ganska nära de 14 Mbyte du ser, beroende på exakt pixelantal.

Damocles skrev:
RAW är ren rådata ur sensorn och skärpning och bayer-interpolering görs i datorn, då under överinseende av dig.

RAW är inget filformat som sådant, utan heter olika saker och är olika uppbyggd beroende på tillverkare.

Hur fungerar detta i t.ex. PS? Kan jag ta mina RAW-bilder direkt från kameran och jobba med dem i PS, eller måste jag använda det program som kom med kameran först (för att "göra en bild" av rå-datan)?

RAW+SQ >> TIFF >> JPG för web

johann1983 skrev:
Min kamera (Olympus E-300) Kan ta kort i både TIFF och RAW och JPG och RAW samtidigt.
Jag undrar vad skillnaden på TIFF och RAW är.
Samt blir bilder som är tagna samtidigt som RAW och JPG lika bra som om man bara hade tagit dom i RAW.
Jag har min E-300 inställd så att jag tar RAW+SQ, där SQ är 1024x768 pixels med jpeg-kompressionen 1:2,7. Dessa JPG-SQ är idealiska att snabbt dela med sig av per epost, samt utgör underlag för snabb skärskådning av bildresultaten. Jag raderar de bilder som är oskarpa, felexponerade, ointressanta, mm. Fördelen är att JPQ-SQ passar min Laptop skärm direkt, dvs 1024x768 pixels.

Det finns flera RAW-motorer som tar .ORF:
  • Thumbs Plus från Cerious
  • Raw Shooter Essentials
  • Adobe Camera Raw, version 3.1 till PSE3.0
  • Olympus Master / Olympus Master Plus
  • Olympus Studio (Den bästa för Olympus E-1/E-300)
Arbetsmetodik för bästa resultat från min E-300

• [*]Konvertera RAW till TIFF med Olympus Studio.
    [*]Beskär bilden, men behåll aspect-ratio 4:3
    [*]Minska storleken till 1024x768pix för web.
    [*]Unsharp Mask
    [*]Spara till fil (1024x768) med max 300kB för www.myfourthirds.com
    [*]Spara till fil (800x600) med max 250kB för www.photobucket.com
    [*]Spara till fil (400x400) med max 60kB för www.fotosidan.se

Sålunda har jag följande filer i min katalog:

• [*]P7042056.JPG (ursprunglig fil RAW+SQ)
    [*]P7042056.ORF (ursprunglig fil RAW+SQ)
    [*]P7042056hf.TIF (Olympus Studio High Function)
    [*]P7042056hf1024.JPG (slutresultat för web)
Notera att detta flöde baseras på att spara för web. Jag har ett annat flöde för prints, där jag använder Olympus Master / Olympus Master Plus, samt tittar även på Qimage.
Noseman 2005 skrev:
Hur fungerar detta i t.ex. PS? Kan jag ta mina RAW-bilder direkt från kameran och jobba med dem i PS, eller måste jag använda det program som kom med kameran först (för att "göra en bild" av rå-datan)?
Du kan använda ACR3.1 i PSE3.0. I Olympus fall, är bildkvaliteten enligt många bäst med Olympus Studio 1.3. Alternativt ladda hem en PS plugin från Olympus, vilken nog var en temporär lösning.
ACR3.1 ger ett bra arbetsflöde, men för mig passar det ovanstående bäst. TIF är ett mellanlagringsformat för mig, samt att jag undvikar att hantera JPEG annat än vid absolut sista knapptryckningen.

Senast ändrad:
ANNONS