Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tif istället för Raw i Eos 1Ds?

Produkter
(logga in för att koppla)

Les_paul

Medlem
Tänkte bara fråga om ngn vet varflr filerna blir döpta till .tif om man har ställt in Kameran på Raw?
Är det samma sak med annan benämning bara eller är det ett annat format? (inte raw)
 
Vilket filformat du exporterar raw-filerna till ställer du antagligen in i det program du använder för raw-konverteringen.

EDIT: Såg just "1Ds", och jag tror att för den första generationen 1D(s) använde Canon (ett slags) TIFF-format för rawfilerna.
 
Ja, precis som det skrivits ovan använder 1Ds tif som kontainer för råformat. Skulle vara intressant att veta varför Canon slutade med det eftersom det är ett väldigt smidigt format.
 
Om man skall vara petig så slutade aldrig Canon använda tiff-formatet, även CRW och CR2 filerna är i princip tiff-filer (gäller för övrigt de flesta kameratillverkare). Men oavsett filändelse gäller att du måste använda ett program som kan tolka innehållet i bildfilerna, där hjälper det inte med att man använder tiff-formatet som behållare för själva bilddatat.

/Sara
 
Jag använder Camera Raw och det fungerar precis som vanligt när jag hade min Eos 400D, men det enda som skiljer är att det står .tif instället för .raw.
Men frågan i sig är: Är .tif samma sak som .raw?
Kvalitet osv?
//Philip
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.