Annons

Tidsfördröjning och spegelvinkling funkar inte? canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dave

Aktiv medlem
Ska fota månen igår, sätter på spegeluppfällning på min 20D, för att minska vibrerationer. Sätter sen på fördröjd utlösning (låter jeevligt kinky va?) och riktar in kamera etc. Men då jag trycker på knappen så fälls spegeln upp, lampan framtill på kameran blinkar ca 2 gånger, sen tas bilden!?!? bara efter ca 2 sekunder. Det är annars ca 10 sekunder, så skakningar som jag orsakat ska ha dött ut. Någon som vet varför det är så?!? Stänger jag av spegeluppfällningen så är det åter 10 sekunder tills bilden tas. Bilderna blev oskarpa, så lite tips uppskattas!

Dave

2 sekunder borde räcka fint för att vibrationerna ska ha dött ut, om du inte har något skakigt aluminiumstativ förstås.

Annars ser jag det som en fördel att det bara tar 2 sekunder, rätt segt att vänta i 10 sekunder mellan varje exponering, månen hinner ju förflytta sig en bra bit på 10 sekunder..

Själv så använder jag fjärrutlösare, klart bekvämare och garanterat 100% befriat från vibrationer.

Jag tycker att det är svårt att få månen skarp med kameran på stativ. Jag brukar använda fjärrutlösare, spegeluppfällning och ha kameran inbäddad i och på rispåsar. Då är det i varje fall inte skakningarna som sabbar bilden. Om du har skakningar kvar efter 2 sekunder har du hur som helst en allt för ostadig uppställning.

Jag vet inte riktigt hur du menar med "om jag stänger av spegeluppfällningen är det åter 10 s till bilden tas". Jag antar att du här menar att du stänger av självutlösaren? Varför det är så kan man ju undra över, Canons ingenörer har bestämt att det ska vara så (självutlösning utan spegeluppfällning=10s väntetid, med spegeluppfällning=2s väntetid). Jag har läst någonstans något om att det beror på att man inte vill att sensorn ska träffas av allt för mycket ljus, vilket ju lätt kan hända om man lämnar den öppen för länge med spegeln uppfälld.

edit: sorry, tänkte fel. Se bort från allt från "Jag vet inte... till Varför det är så...". Jag antar inte alls (numera) att du menar självutlösningen. Momentant hjärnstopp (och firandet har inte ens börjat än, det blir tungt i kväll!!).

Senast ändrad:
Jag har en 300D med det ryska hacket. Om jag använder spegeluppfällning och självutlösare samtidigt så piper först kameran i 10 sekunder, sen fälls spegeln upp och efter valt antal sekunder öppnas slutaren. Detta gör att kameran går att ställa in så att man har en självulösare på 20 sekunder om man vill (10 sekunder självutlöare och 10 sekunder från att spegeln har fällts upp). Tycker det låter lite dumt som de har gjort med 20D, men det är väl bara att acceptera och hoppas på att en mjukvaruuppdatering löser det. Canon ger ju hela tiden ut nya uppdateringar till 20D så det är ingen omöjlighet att de fixar det här.

/A\

På 10D så är självutlösaren på 10 sekunder.
Men när man även aktiverar spegeluppfällning så blir tiden 2 sekunder.
Själv så använder jag aldrig självutlösaren annat än om jag själv ska vara med på bild.

Det blir bättre med trådutlösare då man själv bestämmer exakt när bilden ska tas och slipper vibrationerna om man slipper röra kameran i onödan.

Med trådutlösaren (och även med knappen på själva kameran) så öppnas spegeln vid första nedtrycket. Sedan öppnas, och stängs slutaren (samt spegeln), efter andra avtrycket. Då kan man vänta 0,5 sekunder eller 40 sekunder om man så skulle vilja, efter det att spegeln öppnats.

Detta gäller iaf för 10D .. vet inte om det är samma för 20D.

sagan skrev:
Det är likadant på 20D.
Njjaaaa, är du säker Kim. Jag glömde häromdagen att jag hade spegeluppfällning och tryckte således av en gån på avtryckaren. Efter en 10-20 sek så gick spegeln tillbaks. MEN, jag har inte verifierat detta...ännu. 50% att jag har rätt.

30SEK sen går spegeln tillbaka.
Håller med om att det verkar bra att det bara tar 2 sek istället för 10.

Senast ändrad:
Jag har faktiskt inte tagit tid med klocka på hur länge det tar innan spegeln återgår, har bara uppskattat tiden. Men jag tog tid nyss... det tar 30 sekunder på 10D.

MEN om man håller ner knappen på kabelfjärren så verkar spegeln inte återgå alls, utan när man släpper och trycker igen så öppnas slutaren som vid normal spegellåsning.

Har nu haft spegeln öppen i mer än tre minuter så det borde väl räcka? :)
Så med en liten modifiering (hålla ner knappen) så stämmer det jag skrev tidigare.

Gott Nytt år!

20D är klockren. Tycker det är tokbra att man slipper vänta tio sekunder för varje exponering med spegeluppfällningen aktiverad. Då är faktiskt självutlösaren ett alternativ till en fjärrutlösare som kostar 600 jävla pix.

Det bästa vore ju såklart om man fick ställa båda tiderna själv, men så roligt ska vi inte ha det.

Med långa telen är det enormt viktigt med stativet. Även något såpass vettigt som ett 055 är inte helt stadigt, tvärtom, har du det uppfällt ett par snäpp skakar det som bara den, så att hönga något tungt under är att rekommendera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar