Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 spöar 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Hur gör man när en digital bildfil ska kopieras på detta papper? Först måste den väl omvandlas till svartvitt negativ och då har man ju alla de nackdelar du räknade upp?
Nej, du använder inte ett negativ.

Du tar din färgbild och minskar färgmättnaden till noll via olika metoder - blanda kanaler, LAB-RGB, tunna ut mm - och sedan skriver labbet ut bilden genom att exponera papperet med färgat laserljus. Ljusets färgblandning är beroende av RGB-värdena i varje pixel.
Bilden skall därför vara i färgläge, inte gråskala.
Papperet är känsligt för ljus. Om det kommer genom ett negativ eller direkt från en lampa spelar inegn roll...
 
Att så många byter upp sig till nyare kameror beror nog mest på den rent ut sagt exemplariska marknadföring som canon, nikon mm. driver.
Jag har svårt att tro att många skulle se skillnaden på en 6mp bild och en 8-10 mp bild framkallad i 10x15 som de flesta nog framkallar i.

Det många inte fattar är ju tyvärr att en värdelös bild i 3 mp är fortfarande lika värdelös i 12 mp.. :))))
När det gäller foto så är ju komponeringen av bilden det allra viktigaste ändå i slutänden.

Jag har nyligen uppdaterat min utrustning från en "sunkig" "olympus 720 UZ" till en "drömkamera" Nikon D70. Jag kan inte annat säga än att jag är makalöst lycklig. (som ni ser så drabbas ju även jag av denna marknadföring :))))
Nu kan man ju inte jämföra dessa mot varandra då den ena är helt omöjlig att "bygga" vidare på och d-slr kamera är ju igentligen en grundutrustning som man sedan bygger på efter tycke, smak och användingsområde med objektiv, blixtar mm.

Men i detta fall är det ju
 
...och diskettstationen behövs faktist fortfarande! Om man t.ex ska flasha sitt moderkortsbios... Har ännu inte sett en lösning där man inte behöver en diskett!
Om just den moderkortstillverkaren inte har övergått till att köra windows applikation eller dylikt så finns det alternativ som USB-minnen eller återskrivbar cd-skiva att trycka ut bootbart. Disketten som diskett har börjat spela ut sin roll iom att fler och fler datorer klarar att boota via usb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.