Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 spöar 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Nog om att 20D har lite brus, svartvitt!

gustavlindh skrev:
Som jag skrev i början så tycker jag att det är lite skevt att jämföra inskannad film med dslr eftersom det är en scanner emellan..

Det är grundfelet som jag ser det i alla jämförelser.
Att sitta vid sin skärm och jämföra bildkvalitéer ter sig som jag ser det lite fånigt...

Bilder är klara på duk eller papper. DÄR skall de jämföras. Alla bilder måste få spela i sina egna medier.
 
Om du fotograferar högkontrastmotiv så kommer digitalkameran att vara mycket sämre, glöm inte den biten. Allt är inte upplösning.

Här är en gammal jämförelse jag gjort apropå upplösningsfrågan. Förvisso varken mellis eller åtta miljoner pixlar, men den kanske kan ge någon information i alla fall.
 
gustavlindh skrev:

1. Vad är det som saknas på era DSLR:er som gör att ni ständigt byter upp er? Såfort en ny modell kommer så svämmar marknaden över med den näst senaste. Jag tror inte att det endast är lite fler pixlar eller någon extra bild i sekunden som är de avgörande faktorerna för merparten. Visst tar t.ex. 20D bättre bilder i högt iso mot 10D osv men det är inte dessa detaljer jag är ute efter.

Vad gäller amatörfotografer (digitalare) ligger det nog en oro att inte ha det senaste och däremed sakna möjligheter. Detta i kombination med ett patologiskt prylintresse.

Just bytet från 10D till 20D belyser detta fenomen ganska bra. Ytterst få har ett egentligt behov av att gå från 10D till 20D men oerhört många har bytt redan eller funderar på att byta.
Själv köpte jag en 10D i april nuvarande år. Kort efter det annonserades 20D:n varpå jag anade att jag gjort en förhastad och dålig affär. Men sedan läste jag specen för 20D, gäspade och somnade om.

Tillverkarna är dessutom oerhört skickliga i sin marknadsföring där man skapar behov som inte finns.

Ovanstående tror jag dock är en omogenhet i en ny marknad men också ett övergående beteende. Tror inte ens den mest inbitne prylfantast har ork eller finanser att byta modell i all oändlighet.

/Johan
 
Appropå att D70 spöar andra kameror hittade jag detta på en modellfotografs webbsida:
 

Bilagor

  • namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    6 KB · Visningar: 323
Det är grundfelet som jag ser det i alla jämförelser.
Att sitta vid sin skärm och jämföra bildkvalitéer ter sig som jag ser det lite fånigt...

Bilder är klara på duk eller papper. DÄR skall de jämföras. Alla bilder måste få spela i sina egna medier.

Låter lite trångsynt, jag skulle vilja säga att bilder skall jämföras på duk, papper eller SKÄRM.

Betänk att de flesta labben idag scannar in dina bilder innan de skriver ut dem till en kopia, så visst är det relevant att jämföra bilder på skärmen, så att säga "alla bilder skall den vägen vandra".
 
elmqvist skrev:
"alla bilder skall den vägen vandra".

Men alla bilder ska inte den vägen vandra. Jag satte i halsen när jag såg hur oerhört gryniga mina chromar såg ut i Minolta scan dual II och kommer aldrig skanna småbild igen. Kvalitétsförlusten är enorm med billiga scanners och skannar man svartvitt så ökar bruset några steg (t.ex. en tri-x 400 ser ut som tri-x 1600). Detta är mina erfarenheter iaf (om man inte har en perfekt bild och fixar i neatimage osv).
 
Svarar på dem som jag kan svara på:
1. Vad är det som saknas på era DSLR:er som gör att ni ständigt byter upp er?
Jag byter inte upp mig. Jag behåller min DSLR trots att den nu är förra generationen.

4. Varför jämförs alltid DSRL:ers resultat med bilder tagna under optimala förhållanden och med film som är inscannad? Blir inte kampen något ojämn när dslr-bilden skärps i datorn?
Därför att det är svårt att presentera papperskopior på en websida? Nej, allvarligt; visst ligger det en poäng i det du säger. Däremot är det fortfarande så att de papperskopior som jag tagit fram från min DSLR har en skärpa och briljans som vida överstiger vad mina analoga kameror någonsin presterat, så jag tror inte att en jämförelse av papperskopior hade förändrat läget så mycket.

5. Av era egna erfarenheter, ökar era "keepers" pga ni bytt från film till dsrl? Står antalet bra bilder i rak proportion till mängden klick i kameran eller är det en krokig kurva?
Jag tror att antalet "keepers" i relation till totalt antal exponeringar i mitt fall är ganska oförändrat jämfört med tidigare. Ökat antal exponeringar har dock lett till ökat antal "keepers".

6. Mobiltelefoner exemplifierar den nya teknikens hållbarhet bra då deras livslängd (förutom några undantag) är exeptionellt kort. Tror ni att de nya digitalkamerorna kommer hålla i 15-20 år som många analoga håller eller kommer tillverkarna se till att vi måste hålla oss med de senaste modellerna?
Jag tror inte på 15-20 års livslängd på digitalkameror. Däremot tror jag inte att det främst beror på att tillverkarna bygger kameror med medvetet kort livslängd för att kunna sälja en ny generation snart. Den tekniska utvecklingen går så pass fort, och kommer att fortsätta göra det i olika ledder under lång tid framöver, så det i sig självt kommer att hålla livslängen på produkterna nere.
 
Okej, så när det kommer till högkontrast, svartvitt eller när vi talar om rimliga kostnader så hamnar DSLRen 20D och des motsvarigheter ungefär som småbild och dia.

Om vi tar sista två frågorna:


>5.ökar era "keepers" pga ni bytt från film till >dsrl?

Räkna! Hur många fler riktigt bra bilder har ni fått (och då menar jag i AAs sense of the word när han ansåg att en riktigt duktig professionell fotograf som jobbar heltid kunde samla ihop ca 12 bra bilder per år)???


Hur länge tror ni att digitalkameror håller (inte bara DSLR utan alla digicams)? Har demotsvarande livslängd som mobiltelefoner eller dubbla? Nu menar jag inte att de kan mäta sig med nya modeller utan att de kan leverera samma resultat som nrä de köptes, dvs inte gå sönder.



Sorry att jag skriver så utsvävande och långt. Sammanfattning blir; ökar mängden bra bilder och hur lång livslängd har en digitalkamera?
 
Re: Re: D70 spöar 20D

gustavlindh skrev:
Sammanfattning blir; ökar mängden bra bilder och hur lång livslängd har en digitalkamera?
Mängden bra bilder ökar lavinartat.
Livslängden är åtminstone lika lång som på analoga kameror (hållbarheten).
 
Tack Fredrik för enkla svar på dumma frågor =) Du prickade pudelns kärna.. Jag hann dock inte skriva klart mitt inlägg förens du postat ditt men det vore kul om fler svarade på min senaste fråga..

En liten tanke: Om mängden bra bilder står i förhållande till mängden plåtade bilder, dvs att de bra bilderna alltid är 5% av totala mängden rutor och att en ökning skett sen övergången till digitalt, betyder inte detta enbart att fotografen plåtat för lite film tidigare?
 
Re: Re: D70 spöar 20D

gustavlindh skrev:
Hur länge tror ni att digitalkameror håller (inte bara DSLR utan alla digicams)? Har demotsvarande livslängd som mobiltelefoner eller dubbla? Nu menar jag inte att de kan mäta sig med nya modeller utan att de kan leverera samma resultat som nrä de köptes, dvs inte gå sönder.
Jag tror nog att t ex DSLR-kameror (och även kompakter) kan leva i 10 år och mer. Men jag tror att det som kommer att vara spiken i kistan för en del kameror är att den nödvändiga kringutrustningen kommer att utvecklas och göra att kamerorna inte längre är kompatibla med övriga grejor. Vad är det t ex som säger att jag om 10 år kan få tag på en kortläsare som läser CompactFlash-kort och som passar till min dator då? Och tanka direkt från kameran kommer ju inte gå eftersom både USB och FireWire är ersatt med andra gränssnitt sedan flera år tillbaks... ;o)
 
gustavlindh skrev:
En liten tanke: Om mängden bra bilder står i förhållande till mängden plåtade bilder, dvs att de bra bilderna alltid är 5% av totala mängden rutor och att en ökning skett sen övergången till digitalt, betyder inte detta enbart att fotografen plåtat för lite film tidigare?
Javisst, men det är ju en konstnadsfråga.
 
sagan skrev:
Javisst, men det är ju en konstnadsfråga.
Exakt! Den mängd exponeringar som jag gjorde under mina första 12 månader med DSLR skulle motsvara 30.000 kronor enligt mina tidigare analoga vanor. Det är mer pengar än vad min DSLR-utrustning har kostat mig...
 
Re: Re: Re: D70 spöar 20D

alcedo [E.F.S] skrev:
Vad är det t ex som säger att jag om 10 år kan få tag på en kortläsare som läser CompactFlash-kort och som passar till min dator då?
Det säger jag att du kan göra, utan problem.

alcedo [E.F.S] skrev:
Och tanka direkt från kameran kommer ju inte gå eftersom både USB och FireWire är ersatt med andra gränssnitt sedan flera år tillbaks... ;o)
Det kommer gå alldeles utmärkt, var så säker.

Nya datorer kommer ha USB under en mycket lång tid fram, även om det kommer nya gränssnitt.
 
Re: Re: D70 spöar 20D

gustavlindh skrev:
Okej:


>5.ökar era "keepers" pga ni bytt från film till >dsrl?




Hur länge tror ni att digitalkameror håller (inte bara DSLR utan alla digicams)? Har demotsvarande livslängd som mobiltelefoner eller dubbla? Nu menar jag inte att de kan mäta sig med nya modeller utan att de kan leverera samma resultat som nrä de köptes, dvs inte gå sönder..

Ökar kraftigt. Inte proportionellt, men det totala antalet blir mycket större. Och eftersom en enstaka digital exponering är gratis, är det det totala antalet som är intressant. Sedan utsätter man sig ju också för bra många fler mislyckade foton, eftersom man med dslr har betydligt lättare att testa ideér, som ju inte altid fungerar (själv brände jag ca 500 bilder en eftermiddag för att få en flygande humla skarp i motljus, men sumpade varenda bild. Hadde knappast testat med film).

Jag tror att dslr kommer att gå sönder betydligt fortare än analoga motsvarigheter. Det beror inte på at de är sämre i sig, utan på att de används så väldigt mycket mer. Själv har jag på de senaste tre åren fotat mer än vad jag totalt gjort under tjugo år innan digitalkamerorna, vilket kostade mig en ny slutare för ett par månader sedan.
 
Re: Re: Re: D70 spöar 20D

alcedo [E.F.S] skrev:
Och tanka direkt från kameran kommer ju inte gå eftersom både USB och FireWire är ersatt med andra gränssnitt sedan flera år tillbaks... ;o)

När USB och FireWire försvinner så kommer förhoppningsvis någon driftig firma utveckla adaptrar för att ansluta de gamla USB/FireWire-grejjer till det nya gränssnittet. Allt under förutsättning att tillräckligt mycket folk har kvar gamla USB/FireWire-grejjer.

Problemet för DSLR:er är att dom lever i en teknisk omgivning som utvecklas oerhört fort. Det gäller både filformat, minnen och gränssnitt. I den tekniska miljön är det kanske inte är så lätt att vara DSLR och vilja fungera i 10-20 år.
 
Jag är övertygad om att DSLR:er och digitalt foto överhuvudtaget innebär att det kommer göras fler bra bilder. Dels för att det helt enkelt fotograferas mer, men också för att fler fotografer snabbare kommer bli duktigare på att fotografera genom sina digitala kameror.
 
På tal om kompabilitet och tid:

Allting handlar ju om hur accepterat ett medium är. Om många trivs med det och det inte dyker upp något revolutionerande så finns mediumet kvar i en "lång" tid. Givetvis sker förändringar snabbare nu, men vi får inte glömma att CD-ROM eller CD som många tar som exempel är uppe i snart 20 år...

Vi hade inte haft den här diskussionen om det inte av en tillfällighet råkat vara så att just analog film funnits i 35mm standardformat i 40+ år. Hur är det med andra filmtyper då? Det måste väl ha kommit och gått ett antal analoga format under 1900-talet?
 
Hur länge tror ni att digitalkameror håller (inte bara DSLR utan alla digicams)? Har demotsvarande livslängd som mobiltelefoner eller dubbla? Nu menar jag inte att de kan mäta sig med nya modeller utan att de kan leverera samma resultat som nrä de köptes, dvs inte gå sönder.
DSLR kameror tror jag kommer ha en klart längre livslängd än motsvarande mindre digitalkameror, dessa har mer mekanik med motorzoom och slits snabbare bland annat.

Vad är det t ex som säger att jag om 10 år kan få tag på en kortläsare som läser CompactFlash-kort och som passar till min dator då? Och tanka direkt från kameran kommer ju inte gå eftersom både USB och FireWire är ersatt med andra gränssnitt sedan flera år tillbaks... ;o)
Är man verkligen mån om att kunna läsa det så är det en simpel sak att spara undan utrustning för att kunna utföra detta. Om det inte redan finns ett antal vedertagna lösningars. USB och firewire lär ju hänga med än i några år till, om än i modernare form. Men fortfarande idag så har många tillverkare stora problem med att försöka frångå diskettstation, seriell och paralellport fullt ut. Det finns också en uppsjö av adaptrar för allehanda troliga och otroligt kontakter och interface.

Det samma gäller filformaten. Det finns en uppsjö av allehanda lösningar för konvertering, läsning, skrivning, emulering, osv.

Även om utvecklingen går i rasande takt tror jag en livslängd på 10 år är att räkna med innan man får problem, men oftast klarar många saker längre än det så länge en teknologi/teknik har fått en marknadspenetration som är tillräckligt bred.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.