Annons

D70 spöar 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

1. Vad är det som saknas på era DSLR:er som gör att ni ständigt byter upp er?
Jag väntar nog en modelltyp till.
D2x hoppar jag över och kör med D100 till nästa stora modellskifte.


2. Är det någon som gjort bytet från mellanformat (gärna 6x7) till DSLR och tycker sig få bättre resultat...
Jag använder knappt 6x7 längre, inte för att det blir bättre med DSLR, utan för att det blir tillräckligt bra.
Den stora skillnaden ligger mellan småbild och digitalt, där vinner DSLR.


5. Av era egna erfarenheter, ökar era "keepers" pga ni bytt från film till dsrl?
Jag har inte fler bra bilder nu än förr, däremot har jag färre bilder att hålla ordning på. Jag kastar rätt hårt. Produktbilder behåller jag nog 90% av, medan modellbilder/porträtt har en ”behållningsprocent” på 6-7%.
En skillnad är att jag har fler familjebilder, spontana från IKEAbesök och sådant.
Jag har ju börjat med att bära med mig kameran, överallt och jämt.
 
Att pressfotografer och bröllopsfotografer gått över är bla av ekonomiska skäl men även ett annat: De flesta som ser våra bilder (som inte är andra fotografer) ser ingen skillnad. För många är ett vackert fotografi ett fotografi av något vackert dvs att innehållets skönhet är allt och bilden i sig endast förmedlar motivets egna skönhet (som t.ex. vykort).

Hur är det med modefotograferna? Har de stora namnen gått över till dslr eller kör de bakstycken?
 
Re: Re: Re: Re: D70 spöar 20D

sagan skrev:
Det säger jag att du kan göra, utan problem.


Det kommer gå alldeles utmärkt, var så säker.

Nya datorer kommer ha USB under en mycket lång tid fram, även om det kommer nya gränssnitt.

Måste vara helt underbart att kunna se in i framtiden....
 
Se tillbaks 10 år...hur såg det ut då?
Vilka tekniska lösningar värda namnet finns kvar idag?

USB kommer man förmodligen att skratta åt om 10 år...firewire...hahahah..jaja...

Idag levereras datorer utan diskettläsare...
om 10 år levereras datorer utan dator..??!!

10 år fr.o med nu...tänk er själva...det händer en del..och det går fort som satan...
 
Att USB skulle bli långvarigt från nu ser jag som tveksamt. Man hittar nått nytt! Och då gäller det i samtliga nya datorer.

Eftersom digitalkameror lever i symbios med datorer - i beroende till kan man säga - så måste man nog rent krasst (jag gillar det inte) tänka sig att byta DSLR lika ofta som man byter dator. Eller så får man låta bli att skrota sin gamla dator för att ha support mot sin kamera.

Detta stör mig lite faktiskt. Jag önskar jag kan ha en kamera 10 år. Det klarar den, men datorutvecklingen är för snabb för att tänka så.
 
gustavlindh skrev:
3. Hur står sig DSLR:en (främst 20D och inte någon 60k maskin) i kvalité (både skärpa, omfång, ton och känsla) mot ett mellanformats 6x7 tmax100 på fiberpapper i t.ex. 30x40cm? Dvs en jämförelse enbart i svartvitt..

Att jämföra en svartvit digital utskrift med ett selentonat haloidsilverfotografi på barytabas är som att jämföra ett maskintillverkat Ikeaglas med ett handgjort dito från Kosta eller Orrefors. Ikeaglaset är visserligen perfekt i design och finish och är exakt lika i exemplar från exemplar. Men det saknar känslan och skönheten i materialet från det handgjorda glaset som dessutom aldrig kan bli 100% lika från exemplar till exemplar.
 
The Troubled Aardvark by Tom Annau

Once upon a time, there was an aardvark whose only pleasure in life was driving from his suburban bungalow to his job at a large brokerage house in his brand new 4x4. He hated his manipulative boss, his conniving and unethical co-workers, his greedy wife, and his snivelling, spoiled children. One day, the aardvark reflected on the meaning of his life and his career and on the unchecked, catastrophic decline of his nation, its pathetic excuse for leadership, and the complete ineffectiveness of any personal effort he could make to change the status quo. Overcome by a wave of utter depression and self-doubt, he decided to take the only course of action that would bring him greater comfort and happiness: he drove to the mall and bought imported consumer electronics goods.

Moral of the story: Invest in foreign consumer electronics manufacturers.

aardvark ['q:dvq:k] subst. zool. jordsvin
mall [mc:l, mæl] subst. 1 promenadgata 2 gågata [med affärer på båda sidor], galleria, köpcenter
 
Se tillbaks 10 år...hur såg det ut då?
Vilka tekniska lösningar värda namnet finns kvar idag?
Nu ska vi se, 3.5" diskettstationen är uppe i snart 20 år. CD-skivan är uppe i 20år. Parellelporten är uppe i 20 år, serielltporten är uppe i 20år. Ska jag fortsätta ännu längre eller? Jag tyckte ändå jag var rätt snål när jag sa att det blir "bara" kommer kunna köras i kanske 10år med tanke på att utvecklingsfasen har ökat rätt rejält.


Idag levereras datorer utan diskettläsare...
om 10 år levereras datorer utan dator..??!!
Hur många av dessa sakner även FDD-porten på moderkortet. Typ väldigt, väldigt få. Och diskettstation finns fortfarande som tillval.


Att USB skulle bli långvarigt från nu ser jag som tveksamt. Man hittar nått nytt! Och då gäller det i samtliga nya datorer.
Och precis som idag så lär det fortfarande finnas adaptrar att köpa. Om något så kommer drivrutiner om du ska läsa direkt från kameran vara ett problem, men det är å andra sidan ett relativt enkelt interface så finns behovet kommer det finnas hemmapulare som knåpar ihop programmen.
 
Dom flesta tillverkare har blivit varse om att det är klart lättare att sprida ett nytt system mot att ta bort det. Många tillverkare har försökt att få port både seriell, paralell, ISA och FDD under flera års tid för att kunna rensa alla dessa "legacy"saker från moderkorten och bygga från grunden.

När en sak når en viss spridning kan man säga att det uppstår en kritisk massa varpå teknologin ifråga fortlever mer eller mindre av sig själv för att alla har den.

Se på VHS. Hur länge har det igentligen funnits alternativ till detta, men som inte uppnått spridning, det har varit bra nog för dom flesta. Och det är ändå lite över 20 år sedan VHS blev stort. Det är först nu som inspelningsbara DVD och hårddiskinspelare börjar ens bli vanliga i handeln.

Vissa teknologier står helt still, kolla på MIDI till exempel, eller dom olika videostandarderna. Visst har det kommigt nya, men dom gamla går i regel att använda på ett eller annat sätt fortfarande.
 
Något mer saknas

Graal skrev:
Att jämföra en svartvit digital utskrift med ett selentonat haloidsilverfotografi på barytabas är som att jämföra ett maskintillverkat Ikeaglas med ett handgjort dito från Kosta eller Orrefors.


Själv tycker jag att det ligger lite mer i det än så. Det är inte bara hantverket som inte hänger med på samma sätt, din jämförelse passar bättre mellan dslr och 35mm.

Mellanformat ger en annan känsla i bilden. Har ni sett reklamhäftet (inte billboards eller hemsidan som har valt dåliga bilder) för danska Pilgrim. Jag har svårt att tro att det är bilder tagna med annat än mellanformat.

Det jag försöker säga är att bilderna har en annan känsla. Som att jämföra DV-cam med 35mm-film på bio. Det är en enorm skillnad.
Digitalkameror vs mellan är lite samma sak i mina ögon. Beror mina iaktagelser bara på sensorstorlek (aps-c vs 6x7)???
 
Damocles skrev:
Hur många av dessa sakner även FDD-porten på moderkortet. Typ väldigt, väldigt få. Och diskettstation finns fortfarande som tillval.

...och diskettstationen behövs faktist fortfarande! Om man t.ex ska flasha sitt moderkortsbios... Har ännu inte sett en lösning där man inte behöver en diskett!
 
Mushkot skrev:
...och diskettstationen behövs faktist fortfarande! Om man t.ex ska flasha sitt moderkortsbios... Har ännu inte sett en lösning där man inte behöver en diskett!
Jo, då. Det finns. Dell och IBM har program för uppgradering av BIOS som man ej behöver köra via diskett.

//Besserwissern Mats
 
Re: Re: D70 spöar 20D

Graal skrev:
Att jämföra en svartvit digital utskrift med ett selentonat haloidsilverfotografi på barytabas...
Utan att gå i försvar eller så, måste jag fråga, har du gjort en sådan jämförelse?

Ett digitalt original i RAW, konverterat till RGB enligt de bästa metoderna (med individuell justering i kanalerna) utskrivet på Fujipapper.

Jämfört med silverkopian.

Jag har inte gjort det.
Men jag vet att ett Fujipapper(RA-4), korrekt framkallat, har högre D-max än de flesta selentonade silverpapperen. [Mer än hundra mätningar med densitometer kan inte ha fel.]
Och jag vet att många som sett mina utskrifter ser ut som en nolla - 0 - i ansiktet, när de får veta att det är heldigitalt original.

Det är en sak att fotografera i åtta bitar med digitalkameran och göra om filen till gråskala, för att sedan skriva ut den på en bläckstråleskrivare.

Och en helt annan att jobba efter mer krävande kriterier.
Att föra över tänkandet med zonsystem och selentonade högkvalitativa fotopapper till ljusrummet.
RAW. Sexton bitar. Kanalblandare [och en del andra metoder]. Utskrift i RGB. mm.
 
matnyttige skrev:
Jo, då. Det finns. Dell och IBM har program för uppgradering av BIOS som man ej behöver köra via diskett.

//Besserwissern Mats

...men IBM hade då inte ett program så man slapp köra med diskett för att köra diagnostik för deras hårddiskar iallafall.
 
Re: Re: Re: D70 spöar 20D

mipert skrev:
Men jag vet att ett Fujipapper(RA-4), korrekt framkallat, har högre D-max än de flesta selentonade silverpapperen. [Mer än hundra mätningar med densitometer kan inte ha fel.]
Och jag vet att många som sett mina utskrifter ser ut som en nolla - 0 - i ansiktet, när de får veta att det är heldigitalt original.

Jag vet inte om man kan framkalla ett digitalt fotografi eller en bildfil på annat sätt än att skapa ett digitaliserat negativ som sedan kopieras i mörkrum på traditionellt sätt? Och då är det fråga om blandteknik och i slutändan ett silverhaloidfotografi. RA-4 papper är så vitt jag vet ett negativt färgkopieringsmaterial och kan då användas om den digitala filen omvandlas på detta sätt. Om RA-4 pappper innehåller silver eller ej vet jag inte men det är ju ett ljuskänsligt material och då är det troligt. Rätta mig om jag har fel, men det kanske spelar mindre roll. Jag tvivlar inte alls på att sådana papper ger högre D-Max än många traditionella svartvita fotopapper. Men om nu dessa papper är så bra och ger så pass mycket bättre bilder, varför använder inte fler som sysslar med traditionellt analogt svartvit mörkrumskopiering dem? Det borde ju fungera rent tekniskt sett. Och varför gör inte så många av de som fotograferar analogt, digitaliserar negativet och bearbetar det i dator för att slutligen kopiera det på traditionellt sätt i mörkrum, detta? Kanske har det med känslan och skönheten i materialet att göra? Men det kanske är ointressant att diskutera eftersom frågan inte gällde detta utan utskrifter från dator.
 
RA-4 är, som allt fotomaterial, baserat på en emulsion av silver plus annat.

När du skickar en digital fil till et tlabb skrivs den ut via laserljus på ett fotopapper som framkallas ”som vanligt”.

Det är nästan samma papper som används för att kopiera färgnegativ.
En skillnad (av flera) är att man anpassat papperet för att klara extremt korta exponeringstider, man vill inte ha en reciprocitetsavvikelse som ger olika kontrast vid olika exponeringsmängd.

Att man inte använder det mera för traditionell svartvit kopiering är för att det är ett färgpapper.
Samt att man får ”kippstick” när man kopierar från svartvitt negativ, alltså olika färgton i ljusa och mörka partier.
Dessutom har du inte samma kontrastkontroll som med ”vanligt” svartvitt material.
 
Re: Re: Re: D70 spöar 20D

alcedo [E.F.S] skrev:
Jag tror nog att t ex DSLR-kameror (och även kompakter) kan leva i 10 år och mer. Men jag tror att det som kommer att vara spiken i kistan för en del kameror är att den nödvändiga kringutrustningen kommer att utvecklas och göra att kamerorna inte längre är kompatibla med övriga grejor. Vad är det t ex som säger att jag om 10 år kan få tag på en kortläsare som läser CompactFlash-kort och som passar till min dator då? Och tanka direkt från kameran kommer ju inte gå eftersom både USB och FireWire är ersatt med andra gränssnitt sedan flera år tillbaks... ;o)

Spelar det någon roll att sia om framtiden, det går inte att hindra teknikens utveckling. Fotografera nu med vilken teknik som du föredrar och ha skoj! Det väsentliga är väl att man kan njuta av bilderna i framtiden och se tillbaka på den tid som varit!
 
mipert skrev:
Att man inte använder det mera för traditionell svartvit kopiering är för att det är ett färgpapper.
Samt att man får ”kippstick” när man kopierar från svartvitt negativ, alltså olika färgton i ljusa och mörka partier.
Dessutom har du inte samma kontrastkontroll som med ”vanligt” svartvitt material.

Hur gör man när en digital bildfil ska kopieras på detta papper? Först måste den väl omvandlas till svartvitt negativ och då har man ju alla de nackdelar du räknade upp?
 
Re: Re: Re: Re: D70 spöar 20D

hkkbs skrev:
Spelar det någon roll att sia om framtiden, det går inte att hindra teknikens utveckling. Fotografera nu med vilken teknik som du föredrar och ha skoj! Det väsentliga är väl att man kan njuta av bilderna i framtiden och se tillbaka på den tid som varit!
Visst är det så, och det är det jag gör. Jag har inget problem med att tekniken går framåt, tvärtom; jag tycker det är hur spännande som helst just nu. Mitt inlägg var mer ett svar på frågan om digitalkamerors livslängd; mitt inlägg handlade alltså om att livslängden kanske inte begränsas av kameran själv, utan av dess kompatibilitet med omgivningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.