Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidsfördröjning och fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Jag har kopplat på min externa blixt (SB-600) på min Nikon D7000 och har satt kameran på ett stativ. När jag ska ta bilder väljer jag att använda min trådlösa fjärrutlösare (ML-L3). Jag vrider reglaget som sitter till vänster om kameran till läge "fjärrutlösare".

Det är här som mitt problem dyker upp. När jag trycker ner knappen på fjärrutlösaren för att ta en bild så kommer det en blixt från den externa blixten och sedan sker en tidsfördröjning som jag skulle uppskatta till 30 sekunder, sedan tar kameran bilden och blixten gör sitt jobb. Varför väntar kameran 30 sekunder innan den tar bilden? Jag förmodar att detta har med någon inställning på kameran att göra?

Kan jag ställa in så bilden tas direkt efter jag har tryckt på knappen på fjärutlösaren? i så fall var i menyn ställer jag in detta?

Tacksam för svar.

Mvh
Claus
 
Du har inte ställt in fjärrutlösning med spegeluppfällning ? Första trycket fäller upp spegeln, nästa tar bilden. Trycker du inte två gånger tas bilden automatiskt efter 30 sek tror jag.
 
Du har inte ställt in fjärrutlösning med spegeluppfällning ? Första trycket fäller upp spegeln, nästa tar bilden. Trycker du inte två gånger tas bilden automatiskt efter 30 sek tror jag.


Jo minsann, jag hade inställningen "Remote mirror-up" vid fjärrutlösning. Anledningen till denna inställning berodde på att jag hade följt en setup guide innan och hade ställt in kameran efter den, se länk nedan.

http://www.outthereimages.com/images/D7000_Setup_Guide.pdf

Förresten, vet du varför man väljer inställningen "Remote mirror-up" vid användning av fjärrutlösare? Det måste ju finnas någon anledning till det?

Tack för ditt svar och ha en bra dag!

Mvh
Claus
 
Det är för att minimera vibrationer vid långa slutartider. Spegeln är ju mekanisk och kameran kan då tänkas att darra till lite när den fälls upp. Fäller man upp spegeln först och väntar är kameran helt stilla när man tar bilden. Behövs knappast när man kör med blixt.
Uffe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.