Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tidningen FOTO
- Trådstartare Anderzon
- Start datum
Jag gillar Foto, men det är klart att det är upp och ner som med allt annat. Jag har inte mer än hunnit bläddra igenom det aktuella numret men tyckte kanske att bläddringen gick ovanligt snabbt.
Jag har i alla fall inte än så länge hittat någon bättre tidning i världen, utom möjligen Black & White Photography.
Men kompaktkameratester har ju varit ett stående tema så länge jag har läst den (och längre än så). Menar du att det skulle vara mer sånt nu?
Jag har i alla fall inte än så länge hittat någon bättre tidning i världen, utom möjligen Black & White Photography.
Men kompaktkameratester har ju varit ett stående tema så länge jag har läst den (och längre än så). Menar du att det skulle vara mer sånt nu?
Pressbyrån i Kista Centrum ;-)
Näe, men har ni ingen affär i Värnamo som tar in utländska tidningar? Jag tror att Black & White Photography är rätt populär. Finns det tio fototidningar på ett ställe så brukar den finnas. Men det kan ju vara knepigt att hitta ett ställe med tio fototidningar utanför Stockholmsområdet :-/
Näe, men har ni ingen affär i Värnamo som tar in utländska tidningar? Jag tror att Black & White Photography är rätt populär. Finns det tio fototidningar på ett ställe så brukar den finnas. Men det kan ju vara knepigt att hitta ett ställe med tio fototidningar utanför Stockholmsområdet :-/
Näe. I princip allt annat jag läst är bara pryltokeri och idolporträtt i någon konstig blandning beskt kryddad med löjlig jargong och annonsörslojalitet.Anderzon skrev:
Några andra tips?
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Den har ju lite berättelser om udda/unika personer/fotografer som kan kännas inspirerande.
Dock har stavningen i annonserna blivit i klass med min stavning, inte bra ;-)
Här kan man beställa utläsnka tidningar:
http://www.press-stop.se/kiosken/
Roine
Den har ju lite berättelser om udda/unika personer/fotografer som kan kännas inspirerande.
Dock har stavningen i annonserna blivit i klass med min stavning, inte bra ;-)
Här kan man beställa utläsnka tidningar:
http://www.press-stop.se/kiosken/
Roine
Det saknas idag sidor för de avancerade amatörer. Det är mest nybörjartips eller någon känd (och ofta konstig) fotogra plus lite natur. De kreativa och roliga artiklarna man fann i Aktuell Fotografi under 80- och början av 90-talet är borta.
Jag skulle vilja ha mer om "så här jobbar proffsen", "besök i mörkrummet", "avancerad svartvitteknik" och gärna lite kul upptåg som det klassiska "kakburkstestet".
Jag skulle vilja ha mer om "så här jobbar proffsen", "besök i mörkrummet", "avancerad svartvitteknik" och gärna lite kul upptåg som det klassiska "kakburkstestet".
forstheim
Aktiv medlem
Min ligger fortfarande kvar i plasten. Det kanske är ett tecken..!?
FOTO tar ju upp en hel del blandade saker, men kan ibland nästan kännas för splittrad. Det jag uppskattade när jag började köpa tidningen var "skolorna" om tex exponering och hur en kamera fungerar. Nu skulle jag önska mer fokus på själva bilden och mindre på teknik. Och helst av allt skulle jag vilja se en tyngd på naturbilder, gärna med svenska naturfotografer som berättar om hur de har tänkt/gått tillväga med sina bilder. Men det är ju som sagt en önskan som jag förstår inte går att uppfylla. Tidningen måste ha en bredd för att överleva.
Jag tog precis av plasten och bläddrade snabbt igenom tidningen. Tycker faktiskt att det verkar vara ovanligt hög klass på bilderna i detta nr jämfört med många tidigare. Hur reportagen är vet jag ju inte.
Det som ha slagit mig annars är att det på senare tid har blivit mer digitalt...digitala kameror, digital bildbehandling etc. Men så är kanske också tidens gång..
/Jonas
FOTO tar ju upp en hel del blandade saker, men kan ibland nästan kännas för splittrad. Det jag uppskattade när jag började köpa tidningen var "skolorna" om tex exponering och hur en kamera fungerar. Nu skulle jag önska mer fokus på själva bilden och mindre på teknik. Och helst av allt skulle jag vilja se en tyngd på naturbilder, gärna med svenska naturfotografer som berättar om hur de har tänkt/gått tillväga med sina bilder. Men det är ju som sagt en önskan som jag förstår inte går att uppfylla. Tidningen måste ha en bredd för att överleva.
Jag tog precis av plasten och bläddrade snabbt igenom tidningen. Tycker faktiskt att det verkar vara ovanligt hög klass på bilderna i detta nr jämfört med många tidigare. Hur reportagen är vet jag ju inte.
Det som ha slagit mig annars är att det på senare tid har blivit mer digitalt...digitala kameror, digital bildbehandling etc. Men så är kanske också tidens gång..
/Jonas
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag har lånat några tidningar av en kompis som heter Practical Photography, bl.a testar man olika filmer, objektiv m.m, en hel del att läsa faktiskt.
Den svenska tidningen F tycker jag är toppen. Den ger mig mycket mer än Foto när det gäller både bilder och teknik.
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Den här tidningen F, är det en typ av fototidning...Har aldrig hört talas om den!
Maron
Aktiv medlem
Ärligt talat så suger tidningen foto ganska mycket...
Practical photography är en tidning som är bra mycket bättre med mer relevanta tips och idéer. Kanske något för "Foto" att ta efter i stället för att testa kompaktkameror och annat irrelevant. Undrar ärligt talat hur många kompaktkameraanvändare som köper en fototidning...
Practical photography är en tidning som är bra mycket bättre med mer relevanta tips och idéer. Kanske något för "Foto" att ta efter i stället för att testa kompaktkameror och annat irrelevant. Undrar ärligt talat hur många kompaktkameraanvändare som köper en fototidning...
F är en gedigen och tjock svensk fototidning som ges ut av Svenska fotografers förbund med 6 nr per år. Det är mycket bilder, nyhetnotiser, givande artiklar och teknik där yrkesfotografer testat prylar.
http://www.sfoto.se/f/index.html
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag har Aktuell Fotografi från 1972, här finns svartvita bilder som man nästan aldrig ser i dag.
Tidningen Foto åren 1980-1982 är riktiga supernummer.
Jag har läst de flesta svenska fototidningar sedan 1959 och FOTO har haft många svackor. Aktuell Fotografi däremot har alltid varit bra sedan starten 1972.
Fotografi var en bra tidning för avancerade amatörer under 90-talet.
Jag har läst de flesta svenska fototidningar sedan 1959 och FOTO har haft många svackor. Aktuell Fotografi däremot har alltid varit bra sedan starten 1972.
Fotografi var en bra tidning för avancerade amatörer under 90-talet.
Bengt-Arne
Aktiv medlem
froderberg skrev:
F är en gedigen och tjock svensk fototidning som ges ut av Svenska fotografers förbund med 6 nr per år. Det är mycket bilder, nyhetnotiser, givande artiklar och teknik där yrkesfotografer testat prylar.
Kan man köpa den i en butik eller det går bara av förbundet?
Bengt-Arne skrev:
Kan man köpa den i en butik eller det går bara av förbundet?
jag brukar köpa den hos Pressbyrån på Centralen i Stockholm. Antar att de flesta presstopbutiker har den.