Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidningen "Brud & Bröllop"

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Jag var i affären idag och bläddrade i lite tidningar, bla tidningen Amelias specialutgåva "Brud & Bröllop".
I tidningen ger man tre förslag med budget på bröllop utifrån ekonomiska förutsättningar. De delas upp som "budget", "mellan" och "lyx". Varje budgetförslag tar upp de olika utgiterna, inköpen osv med förslag då på hur mycket man ska lägga på respektive post, tex blommor, kläder, vigselring, fest osv. Posten "Fotografering" finns också med.
Där reagerade jag direkt. PÅ BÅDE "budget" och "mellan" listar de 0:- som förslag på fotografering, men på "lyx" sätter man 30 000:-
(Bröllopet "lyx" hade för övrigt en slutnota på ca 250 000:- totalt....)

Men vad skickar det ut för signaler egentligen? Anser man från deras håll att fotografering är onödigt lyx enbart för de allra rikaste/dyraste bröllopen?
Jag känner dessutom inte många överhuvudtaget som varken tar 30 000:- i betalt som fotograf för ett bröllop (dvs som standard, undantag och special finns alltid) eller många överhuvudtaget som anlitar de fotografer som tar 30 000:-.....

Märkligt tycker jag att man inte anser att ett "mellan"-bröllop ska lägga några pengar på en fotograf. De flesta gör ju faktiskt det. Även de som snålar in på mycket annat brukar ju tycka att just fotograferingen ändå ska få kosta lite.

//Liza

wrjgpherpih

På det senaste Bröllopet jag plåtade så kostade brudens klänning 15 000, skorna 3 000 och underkläderna 2 000 och buketten 1500 kr. Allt för att användas EN gång.

Och sedan hade de mage att försöka pressa ner mitt pris på 2 000 kr till 1000 kr då de tyckte det var dyrt (gav dem ändå ett "vännerpris" då jag vanligtvis tar 3500) . . . .

Olika prioriteringar tydligen.......

Jo visst är det så. Jag fick själv nyligen en förfrågan där jag skulle ta bilder i 0,5 timme innan vigseln och sen 1,5 timme efter. Sen skulle jag fixa alla bilderna, men "bara" bränna ner alla originalen på skivor och ge dom (!) så kunde dom skicka för framkallning själva. De tyckte det kunde vara värt typ några tusen ;)

Men visst finns det olika prioriteringar. Det jag reagerar på är tidningens vink om vad som är viktigt eller ej...eller vad som är värt att betala för.

//Liza

Inte konstigt att brudpar blir skrämda av kostnadsförslag egentligen om föreslagen budget i såna magasin är 0:-

Menade de att det går lika bra med engångskameror på borden och gästers bilder eller?

ja.. man blir både upprörd och besviken när man läser sådant.

1. Ett bröllop borde väl vara ett av de få riktigt fina saker man vill minnas resten av livet. Att då pruta bort det ögonblicket är ju helt vansinnigt.

2. Även om du skulle hyra en fotograf för 10 000:- (!!) är det endast 10% av totala kostnaden om hela klabbet går på 100 000:-... och då är också fotografierna det enda du kommer ha kvar EFTER bröllopet!!

Jag tror att grejen ligger i att man lägger pengar på sådant som syns ev imponerar. Man lägger pengar på hret, kläder, mat, arrangemang och allt anant.. men en fotograf är inget man har nytta av, glädje av under bröllopsdagen... Om man frågar ett bröllopspar efter 2 år så tror ajg alla säger att bilderna är det dom hade mest glädje av eller ångrade mest att dom inte skaffade en bra...

Canonliza skrev:
Ingen aning. Hann inte läsa så långt tyvärr, såg bara de uppställda budgetförslagen.
Du har det bra du som kan bläddra så långt utan att köpa;) Själv köpte jag fel Amelia i morse för att slippa skäll för bläddrande i butiken. Det jag var ute efter var inte ens i numret nu. Brud och bröllop hade kanske varit ett bättre köp (det hade inte frestat mig till fler utgifter iaf, men kläder och reklam i Amelia gör ju det..)

Har f.ö råkat ut för flera frågor från par som vill ha brända skivor med alla bilder och orginal senaste halvåret. Erbjuder dem alltid något annat eftersom jag inte jobbar så, men blir allt som oftast nobbad. Antingen vid offerten eller för att de inte får någon skivva med orginal. Senaste paret meddelade att de fått tag i en fotograf till en tredjedel av mitt pris som dessutom erbjöd dem skiva med orginal i det priset..

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Har f.ö råkat ut för flera frågor från par som vill ha brända skivor med alla bilder och orginal senaste halvåret. Erbjuder dem alltid något annat eftersom jag inte jobbar så, men blir allt som oftast nobbad. Antingen vid offerten eller för att de inte får någon skivva med orginal. Senaste paret meddelade att de fått tag i en fotograf till en tredjedel av mitt pris som dessutom erbjöd dem skiva med orginal i det priset..

Ja kanske blir de förfrågningarna vanligare, vet inte. Men jag gör inte heller så. Då får det vara.

//Liza

lottawe skrev:

Har f.ö råkat ut för flera frågor från par som vill ha brända skivor med alla bilder och orginal senaste halvåret. Erbjuder dem alltid något annat eftersom jag inte jobbar så, men blir allt som oftast nobbad. Antingen vid offerten eller för att de inte får någon skivva med orginal. Senaste paret meddelade att de fått tag i en fotograf till en tredjedel av mitt pris som dessutom erbjöd dem skiva med orginal i det priset.. [/B]

Min fru fotar broellop haer i Brasilien, Hon slipper snacket om nedbraenda skivor, men det ska prutas hela tiden...Ett par som gifte sig har lagt ut paa broellop dock ej film och foto inraeknat c.a 220 000 kr, de har mycket pengar, men nu vill de koepslaa om priser trots att det finns ett kontrakt uppraettat...Totala summan foer fotona aer c.a 10 000 ,inbundet i ett speciellt album som ligger i en fin laada..i kontraktet staar det 80 bilder minst, vid oever hundra koepta medlevereras ett bildspel paa c.a 500 bilder foer en billig peng (tycker jag)...Har gaar det ut paa att impa mycket, tror att det aer vaerre aen i Sverige, men det aer ett problem , att fotona blir det som sist ska betalas, daerfoer tror jag folk ryggar ..Priserna haer aer antgligen billigare aen hemma...albumet jag skrev om aer i storlek 24x30...Ska kanske tillaegga att min fru, naer hon vael levererat produkten brukar kunderna vara mer aen noejda... mycket tack vare att hon kollar fotosidan mycket och andra utlaendska siter..Ja hoppas det inte aer helt ointressant inlaegg...:))

Jag är inte rik idag, rik kommer jag nog inte heller någon gång att bli.
Men jag känner lätt att jag skulle hyra buss (200mil) och ett hotell för fyra dygn (+++) här uppe i Nordnorge för mina Svenska släktningar OM de ville vara med oss den dagen.

Det skulle betyda mycket med deras närhet.

Som sagt, tveksamt om jag får råd med ngt sånt.

DEt jag menar med detta är att det finns tillfällen när 100 000 inte alls är mycket. Där det inte handlar om lyx eller överdådighet.
Där det helt enkelt är en dröm, en önskan, en önskan enkel och ödmjuk..
**

"Brud & Bröllop" magasinet ger såklart en idealiserad bild av bröllop, både billiga som dyra.. inget är väl värt att visa där om det inte är attraktivt? Billigt kan vara attraktivt och det tycker jag nog att de lyckas med den saken minst sagt ok.

Många ångrar att de inte satsade pengar på en "bättre" fotograf än släktnigarnas bilder från bänkarna.. Chansen kommer inte tillbaka.. förhoppningsvis räknar jag med..

MVH Niclas,

Käkade lunch med ett gäng på juldagen.
Där var bl.andra en amerikansk fotograf som jobbade med mode och bröllop. En vanlig taxa i NY för brudfoto var enligt honom 3000 DOLLAR!!! Då var han med från början till slut.
Det är kanske där man skall plåta ;-))))
Ha det.
G

Inte så konstigt att fotografering inte värderas till fullo då det i dag är så lätt att ta "bra bilder" med sin digitalkamera. Många ser inte skillnad på bra bilder längre då gränserna för ett bra foto mer har suddats ut. Bilder som idag gillas av många kallades för skräp för 30 år sedan. Det gäller framförallt i sättet att beskära och lägga oskärpa. Allt detta bidrar till att folk inte värderar bra bilder från en fotokunnig person. Alla har ju en hyfsad kamera nu och är således fotograf! Varför då köpa "dyra bilder"?

lottawe skrev:
Du har det bra du som kan bläddra så långt utan att köpa;) Själv köpte jag fel Amelia i morse för att slippa skäll för bläddrande i butiken. Det jag var ute efter var inte ens i numret nu. Brud och bröllop hade kanske varit ett bättre köp (det hade inte frestat mig till fler utgifter iaf, men kläder och reklam i Amelia gör ju det..)

Tyvärr blir det vanligare och vanligare att paren hittar en "fotograf" som inte har företag, betalar moms, arbetsgivaravgifter eller ens tar upp det i deklarationen. Tråkigaste är väl att många av dessa "fotografer" kommer från detta forum... (dock inte denna tråd!) Hur många trådar har jag inte sett senaste halvåret med frågor typ; "panik- hur skall jag göra för att ta bra bröllpsbilder".

Robert_Vallentuna skrev:
Tyvärr blir det vanligare och vanligare att paren hittar en "fotograf" som inte har företag, betalar moms, arbetsgivaravgifter eller ens tar upp det i deklarationen. Tråkigaste är väl att många av dessa "fotografer" kommer från detta forum... (dock inte denna tråd!) Hur många trådar har jag inte sett senaste halvåret med frågor typ; "panik- hur skall jag göra för att ta bra bröllpsbilder".

Tyvärr har du helt klart en poäng i det du skriver.
Men fortfarande ifrågasätter jag att man från en tidning som Amelias Brud & Bröllop ger en hint om att en fotograf inte är nåt att betala för om du inte är superrik eller tänker satsa långt över genomsnittet på ditt bröllop.
Jag tycker faktiskt det är en fråga för yrkesorganisationerna. Motsvarande grej för andra yrken hade fått facket att slå bakut.

//Liza

Kollade runt lite lätt på forumet och hittade bla denna tråd...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52220&perpage=15&pagenumber=1

Inte speciellt svårt att förstå varför priserna på fotojobb sjunker som en gråsten... Helt logiskt också att tidnigarna inte tycker att foto-delen behöver kosta speciellt mycket eller vara avancerat. Det är bara att fråga på bröppostoget eller på ett fotoforum för att få tag i en "fotograf" som nästan betalar för att få göra jobbet.

Kanske lite av ett mission för fotograferna att göra "amatörerna" till just amatörer?

Eller som en fotograf sa -Med en H1D är det ingen som ifrågasätter om jag ÄR fotograf eller om bilderna blir bra.

Robert_Vallentuna skrev:
Kollade runt lite lätt på forumet och hittade bla denna tråd...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52220&perpage=15&pagenumber=1

Inte speciellt svårt att förstå varför priserna på fotojobb sjunker som en gråsten... Helt logiskt också att tidnigarna inte tycker att foto-delen behöver kosta speciellt mycket eller vara avancerat. Det är bara att fråga på bröppostoget eller på ett fotoforum för att få tag i en "fotograf" som nästan betalar för att få göra jobbet.

Kanske lite av ett mission för fotograferna att göra "amatörerna" till just amatörer?

Eller som en fotograf sa -Med en H1D är det ingen som ifrågasätter om jag ÄR fotograf eller om bilderna blir bra.

såg en annons här på fotosidan för inte allt för länge sedan där ett välkänt produktionsbolag sökte en fotograf, ett par, tre dagars jobb gällde det, minns inte exakt formulering men ungefär "vi vill att du har professionell utrustning, att du kan regissera modellerna, men vi kan tyvärr inte betala nånting, om du har eget företag kan du EVENTUELLT få ett tack i slutet av eftertexterna."

min versalisering...

vi får väl försöka hjälpas åt att få fler att förstå värdet av bra bilder..
nåt annat kan man väl inte göra..

Senast ändrad:
Jag var paa ett broellop hemma i Sverige i augusti..Paret som gifte sig hade bestaellt fotografering i studio och utanfoer kyrkan , sjaelv hade jag med min foer jag tyckte det kunde vara kul att fota lite under kvaellen.Jag skulle dock aldrig ta aat mig ett uppdrag daa jag inte har erfarenhet eller tillraecklig kunskap..Om man inte har raad att anlita en fotograf hela kvaellen kan det vara ok med lite komplementbilder fraan vanliga digitalfoton, men det verkar korkat att inte anlita en fotograf ens foer studiofoton, de goer skillnad.Tror det vore roligare att ha med en riktig fotograg hela kvaellen och istaellet dra ner lite paa maten, de flesta kan vael ta en "sjaelvkostnadsbar".Foer helt klart kan bra mat vara billigare, tror det aer svaarare med en bra fotograf som aer allt foer billig..
Annars undrar jag vad som menas med att laemna oever en skiva med orginalfiler(bilder).Skulle inte det i maanga fall vara rawfiler??Tycker sjaelv att min fru med lite efterbehandling faar bilderna betydligt vackrare, laegga paa vinjettering etc., skaerpa upp bilden lite m.m.

Haer i Brasilien saa anlitar nog 99% en fotograf, daerimot saa finns det "fotografer" som goer jobbet allt foer billigt..Det aer vanligt att frilansa aat naagon annan som har ett kontrakt foer en 400 kr en kvaell..Maanga aer nog i desperat behov att betala mat och raekningar.Killen som har den stoersta kundkretsen i stan fotograferar inget sjaelv, men han drar in pengarna, betalar fotograferna kontant.Har sett de bilder de levererar och det aer inget som direkt imponerar.

Kanske dags att sluta ge råd till nybörjarna nu då som vill ha hjälp med sitt första jobb som fotograf antingen det gäller bröllop eller modeller...?

Fläsk-Tarzan skrev:
Kanske dags att sluta ge råd till nybörjarna nu då som vill ha hjälp med sitt första jobb som fotograf antingen det gäller bröllop eller modeller...?

Nu jobbar jag inte som fotograf längre, men jag har fortfarande min proffession i fotobranchen. Jag brukar av princip bara bolla ideér med andra fotografer eller ägare av studios.

Att berätta och avslöja sina bästa tips på forum till alla som frågar, för mig är det i det närmaste tjänstefel!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar