Annons

Tidernas gatufoto - Makalöst, se och njut

Produkter
(logga in för att koppla)
Från Australien, oregisserad på alla sätt. Rätt ljus, rätt tillfälle, rätt person, rätt uttryck, rätt allt. Måste bara dela med mig:

http://farm6.static.flickr.com/5065/5597859500_ef1ccd2ff7_b.jpg

OBS - ej min bild på något sätt - hittad på ett annat forum

Yes! I like. Så här ska det se ut. Jag provade lite gatufoto för ett par veckor sedan i London, men kanske inte riktigt lika bra - kolla:

sawantphotography.com --> Exhibitions --> Notting Hill


/ mvh FiCa1
 
Från Australien, oregisserad på alla sätt. Rätt ljus, rätt tillfälle, rätt person, rätt uttryck, rätt allt. Måste bara dela med mig:

http://farm6.static.flickr.com/5065/5597859500_ef1ccd2ff7_b.jpg

OBS - ej min bild på något sätt - hittad på ett annat forum

Hade du inte sagt att den var oregisserad hade jag nog inte trott på de, med tanke på hur bra bakgrunden är med alla i ungefär samma utstyrsel.

Länka gärna eller nämn fotografen samtidigt dock, om inte minst för fotografens skull.
 
I mina ögon så känns denna mer som en 3d rendering där karaktären i förgrunden är en 3d modell compad in mot en fotad bakgrund. Det kan iofs bara vara min yrkesskada som talar nu men det är detaljer i ansiktet med mera som känns väldigt onaturliga. Men är det 100% foto så är det rätt bra taget.

/ Magnus
 
den där är inte oredigerad och den är säkert inte oregisserad heller

Grymt snygg bild däremot
 
Bilden dök upp i Fred Mirandas Zeisstråd häromdagen. Fotografen kallar sig OneAnt och flera har redan bett om att han ska göra bilden tillgänglig för försäljning, någon tror att det blir coverart på Radioheads nästa skiva osv. Fullt av hyllningar på denna sida och sidorna efter:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/860134/274#9475211

PS. får väl passa på: ni som vill vara med och starta upp ett liknande SVENSKT fotoforum där man postar bilder i trådar får gärna regga er här:
http://www.mosebackefotografiska.se/
Det kan ta ett tag att få igång det, men funkar på samma sätt som Fred Miranda, givetvis gratis. DS.
 
Makalös bild. "En bister revisor"
Undrar vilken objektiv som använts för att få till det här... vidvinkel och sen croppad...?
(Den känns faktiskt regisserad och redigerad)

Spelar egentligen ingen roll för resultatet är kalas :)
 
Oredigerad har ingen påstått, till att börja med är den svartvit. Läs tråden ovan så kanske du tror på honom liksom jag redan gör att den är oregisserad.

jomen självklart säger han att den är oregisserad så måste den ju vara det......

InternetSanningWakeUpCall
 
Bilden känns väldigt fejkad.. iofs, det är inte omöjligt att en gubbe står uppsminkad och ljussatt på en gata.. men jag vet inte.. Även om den är äkta så tycker jag den är väldigt tråkig.. Men kul att andra gillar den och blir inspirerade! Det är det viktigaste!

Några som jag gillar: Jeff Mermelstein, Henri Cartier Bresson, Nick Turpin, Matt Stuart, Garry Winogrand mfl.
 
Mikael S, gå in i tråden och bemöt honom om du är så övertygad att han ljuger, mesa inte runt här som en fegis.
 
Makalös bild. "En bister revisor"
Undrar vilken objektiv som använts för att få till det här... vidvinkel och sen croppad...?
(Den känns faktiskt regisserad och redigerad)

Spelar egentligen ingen roll för resultatet är kalas :)

21mm (han har använt en fast Zeiss) borde ge ungefär det där är min uppskattning.
 
Senast ändrad:
Mikael S, gå in i tråden och bemöt honom om du är så övertygad att han ljuger, mesa inte runt här som en fegis.

Varför skulle jag göra det.....Finns ingen anledning alls,,,jag har sett så många bilder i mina år och denna är skitsnygg, MEN inte oredigerad och Oregisserad, sen får du gärna tro på tomten hur länge du vill.
 
Det syns ju tydligt att någon form av blixtljus/ljuskälla snett bakifrån vänster har använts. Det naturliga ljuset kommer från höger lite snett uppifrån som det ser ut. Skulle även förmoda att ytterligare någon blixt eller ljuskälla använts för att lätta upp skuggorna och minska kontrasten i ansiktet, alt att man fixat det i datorn. Tycker personligen att den ser väldigt onaturlig ut, och att det förtar mycket av bildens innehåll/förskjuter focus från innehåll till form/effekt vilket är synd.
 
Ja du Mikael S, du verkar verkligen skärpt. Vad cool det måste kännas att var så övertygad om att andra inte förmår vad som är oåtkomligt för dig.
 
Det syns ju tydligt att någon form av blixtljus/ljuskälla snett bakifrån vänster har använts. Det naturliga ljuset kommer från höger lite snett uppifrån som det ser ut. Skulle även förmoda att ytterligare någon blixt eller ljuskälla använts för att lätta upp skuggorna och minska kontrasten i ansiktet, alt att man fixat det i datorn. Tycker personligen att den ser väldigt onaturlig ut, och att det förtar mycket av bildens innehåll/förskjuter focus från innehåll till form/effekt vilket är synd.

Ja du, hela bilden kan vara fejk. Mannen fanns inte på platsen, kyrkan fanns inte i bakgrunden. Allt kan vara ett skickligt PS collage.

Eller också läser man vad som är skrivet. Ljuset från vänster är från solen på em/kväll, ljuset från höger är samma sneda solljus reflekterat från byggnaden. Har du hört talas om golden hour? Fast det kanske också är fejk.

Nu lämnar jag tråden och ångrar jag postade denna. Ha så kul och fortsätt plåta era illa ljussatta objekt som renderar meningslösa bilder och förstå att allt som är bättre ni kan göra är fejk. Have fun.
 
......Eller också läser man vad som är skrivet. Ljuset från vänster är från solen på em/kväll, ljuset från höger är samma sneda solljus reflekterat från byggnaden. Har du hört talas om golden hour? Fast det kanske också är fejk......

.

De andra gubbarna i bakgrunden har ju det naturliga ljuset från höger på sig allihopa, det syns klart och tydligt. Varför lyser inte solen på dom snett bakifrån vänster, utan bara ett skarpt ljus snett framifrån höger? Sen kan man då undra varför det reflekterade ljuset är lika skarpt eller t.om skarpare än det som lyser direkt på gubben från vänster? Det måste i så fall reflekteras i ett fönster (och inte i en byggnad) som sitter på en byggnad/byggnadsdel som inte syns i bild.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.