Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
tid + bländare med autoiso?
- Trådstartare snugged
- Start datum
Racketeer
Aktiv medlem
Hur då?
Hur gjorde du?
Jag provade på min 6d och den gör det inte...Testade med min Canon 6D och den klarade av exponeringskompensation vid manuellt läge och auto ISO.
Hur gjorde du?
Miek
Medlem
Jag provade på min 6d och den gör det inte...
Hur gjorde du?
Satt den i M-läge, tryckte på Q knappen och där ändrade jag till auto ISO och exponeringskompensation samt ändrade till seriebildstagning
Miek
Medlem
En bild kanske säger mer
http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=135962&stc=1&d=1408135385
Tar 5 bilder med olika exponeringar (från -3 till +3)
http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=135962&stc=1&d=1408135385
Bilagor
LEE Cordon Bleu
Aktiv medlem
Att låta kameran sköta Auto iso är ju knappast en bra idé om man vill undvika bruset som det då alltid blir problem med vid dåligt ljus.
Nu vet jag inte hur alla kameror beter sig men på min D800E låser jag isot vid ex. 100 eller bestämmer under vilka områden den ska fungera ex. 100 till 1600 som den inte ger brus tillskott. Bättre större bländare öppning än högre iso.
Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
Nu vet jag inte hur alla kameror beter sig men på min D800E låser jag isot vid ex. 100 eller bestämmer under vilka områden den ska fungera ex. 100 till 1600 som den inte ger brus tillskott. Bättre större bländare öppning än högre iso.
Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
andola
Aktiv medlem
Testade med min Canon 6D och den klarade av exponeringskompensation vid manuellt läge och auto ISO.
Hur fixar du det? Bägge rattarna är ju upptagna. Har inte hitta något sätt att göra det på 6D.
Miek
Medlem
Hur fixar du det? Bägge rattarna är ju upptagna. Har inte hitta något sätt att göra det på 6D.
Hur menar du? Om man går till Q-skärmen kan man ändra det man vill, auto ISO, bländare mm samt ställa in den exponeringskompensation man vill använda sig av..
erro.se
Aktiv medlem
En bild kanske säger mer
Men då är det ju bracketing (gaffling) du använder, inte exponeringskompensation
unoengborg
Aktiv medlem
Hos Pentax kallas det TAv och finns i K-5 i alla fall, tror även min Pentax Q har det.
TAv finns även på K-30, K-50 och förmodligen alla andra moderna Pentaxmodeller, liksom det nog finns på de allra flesta andra systemkameror också oavsett märke. Vad som är unikt med Pentax är hur lätt det är att ställa in med ett läge bland andra på automatikväljarratten istället för att som på många andra märken först behöva ställa in kameran på M och sedan sätta på auto iso i någon meny.
VisualD
Aktiv medlem
Japp, Pentax hanterar det som ett vanligt läge och därmed finns även alla andra inställningar fullt tillgängliga.TAv finns även på K-30, K-50 och förmodligen alla andra moderna Pentaxmodeller, liksom det nog finns på de allra flesta andra systemkameror också oavsett märke. Vad som är unikt med Pentax är hur lätt det är att ställa in med ett läge bland andra på automatikväljarratten istället för att som på många andra märken först behöva ställa in kameran på M och sedan sätta på auto iso i någon meny.
afe
Aktiv medlem
Min Sony A6000 fungerar bra med auto-ISO i manuellt läge, och det går också att använda exponeringskompensation (som då förstås justerar ISO-värdet). Eftersom det inte finns tillräckligt med rattar för att använda kompensationen direkt måste den läggas på en knapp eller på funktionsmenyn, men det är rätt snabbt att använda ändå.
Cambora
Aktiv medlem
Fast det är som sagt logiskt, är man i manuellt läge så justerar man sin exponering med iso, bländare och slutartid. Exponeringskompensation appliceras endast i autoläge och då räknar kameran själv ut vilket iso/bländare/slutartid den ska använda för att tvinga bilden bli ljusare/mörkare än kameran själv tycker att det ska vara
VisualD
Aktiv medlem
Men det finns kameror med eget läge för just auto-iso, där exponeringskompensation fungerar.Fast det är som sagt logiskt, är man i manuellt läge så justerar man sin exponering med iso, bländare och slutartid. Exponeringskompensation appliceras endast i autoläge och då räknar kameran själv ut vilket iso/bländare/slutartid den ska använda för att tvinga bilden bli ljusare/mörkare än kameran själv tycker att det ska vara