Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TFT-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
morfius skrev:
Samsung Syncmaster 173P har väl fått ganska så bra recensioner på CNET (8,3/10)

Nästan samma pris och bedömning som Dell skärmen jag har beställt.

Samsung brukar ligga bra till i pris/prestanda.

Dock har vissa kritiserat Samsung för att färgupplösningen är sämre vilket är viktigt om man ska titta på bilder. Tydligen interpoleras dom färger som inte kan visas så att Samsungs 6 bitar liknar vanliga 8 bitar, dvs 4 ggr sämre upplösning per färgkanal.
 
Jag var på Computer City härom dagen och jämförde CRT- och TFT-skärmar.

Jag bad killen ladda in en solnedgångsbild med mjuka tonövergångar i ett par CRT och ett 10-tal TFT av olika storlek och fabrikat. Sedan gick vi runt och inspekterade. Alla TFT-skärmarna hade på ett svårt ställe en slags moire-effekt. Ingen av dom klarade den mjuka tonövergången som var perfekt i CRTerna.

Det var skönt att jag fick det bevisat. Nu behåller jag min 19" CRT
 
Grunden ligger ju i att elektronik i regel fungerar eller inte fungerar, den dör inte bara mystiskt efter 3 veckors tid. Kan finnas undantag, men de är så få att lätt går att bortse från på en sådan här nivå. Att dom gör det överhuvudtaget bådar gott.
 
Samsung 24" LCD Syncmaster 243T

Hej alla!

Har ni någon erfarenhet av denna? Jag är trött på min CRT-skärm, som iof är bra och stor men jag sitter och ser lite suddigt efter ett tag. Och större skärm behöver man alltid.

Också.. jag undrar om ni har någon erfarenhet av döda pixlar - hur jobbigt är det att ha dem? Tycker ni att ni vänjer er vid dem? På min Sony-skärm har ju skuggmasken två upphängningslinjer som drar rakt över men dem tänker man inte på efter ett litet tag, om ens.

Här är lite reviews:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=243t&page=1
http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,117971,00.asp
 
Re: Samsung 24" LCD Syncmaster 243T

Vincent Hauser skrev:
Hej alla!

Har ni någon erfarenhet av denna? Jag är trött på min CRT-skärm, som iof är bra och stor men jag sitter och ser lite suddigt efter ett tag. Och större skärm behöver man alltid.

Också.. jag undrar om ni har någon erfarenhet av döda pixlar - hur jobbigt är det att ha dem? Tycker ni att ni vänjer er vid dem? På min Sony-skärm har ju skuggmasken två upphängningslinjer som drar rakt över men dem tänker man inte på efter ett litet tag, om ens.

Här är lite reviews:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=243t&page=1
http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,117971,00.asp

Död svart pixel stör inte men pixel som fastnat i rött kan vara rätt jobbig.

Samsung ger ju två veckors pixelgaranti så det ska inte vara något problem.
 
Re: Re: Samsung 24" LCD Syncmaster 243T

iSolen.se skrev:
Död svart pixel stör inte men pixel som fastnat i rött kan vara rätt jobbig.

Samsung ger ju två veckors pixelgaranti så det ska inte vara något problem.

Hmm... om jag tittar på deras döda-pixel-policy står det att de kan leverera en skärm med upp till 10 döda pixlar (på en skärm i den här storleken).

Var har du fått den informationen? Jag ska ta och ringa butiken och se vad de säger och återkommer.
 
Re: Re: Re: Samsung 24" LCD Syncmaster 243T

Vincent Hauser skrev:
Hmm... om jag tittar på deras döda-pixel-policy står det att de kan leverera en skärm med upp till 10 döda pixlar (på en skärm i den här storleken).

Var har du fått den informationen? Jag ska ta och ringa butiken och se vad de säger och återkommer.

Dom släppte en pressrelease för några dagar sedan. Jag tror nyheten ligger ute på idg.se fortfarande.

Jag köpte en Sony 23" 1920x1200 (övervägde Samsungen dock). Inga döda pixlar. En kompis köpte en lika dan och fick heller inga döda pixlar.
 
Ni som nu köper TFT kan ni så småningom berätta hur dom klarar mjuka tonövergångar i färgerna.

Det kan ju ha varit något i PC City´s nätverk som gjorde moiré-effekten på alla TFT-na. Jag är egentligen också intresserad att få bort den stora "kommoden" från bordet men inte till priset av det jag fick se.
 
Christer1 skrev:
Ni som nu köper TFT kan ni så småningom berätta hur dom klarar mjuka tonövergångar i färgerna.

Det kan ju ha varit något i PC City´s nätverk som gjorde moiré-effekten på alla TFT-na. Jag är egentligen också intresserad att få bort den stora "kommoden" från bordet men inte till priset av det jag fick se.

Länkarna jag angav ovan pratar delvis om övergångarna. Annars så finns det ett par tre reviews till om man söker på <namn> review. Men vi återkommer. Jag har skaffat min via hempc-avtal och det lär väl ta en månad innan jag får hem den.
 
Christer1 skrev:
Har tittat i länkarna men jag skulle vilja höra av någon hur bilder som t.ex. den här från bildpoolen ser ut på TFT

http://www.fotosidan.se/pools/view/15/314300.htm

Jaa, det är svårt att visa, man kan ju knappast göra en printscreen och maila :), och fota en skärm tror jag inte på.

Men jag tycker det ser bra ut. Jag har både TFT och CRT. Ironiskt nog tycker jag färgerna ser bättre ut på TFT än på Trinitronen,
 
Finns det någon som kan säga något om följande skärmar. De ska användas till bildbehandling.

LACIE ELECTRON 22 BLUE VI 22# CRT TCO-95
LACIE321 21# TFT

Min gamla Eizo CRT håller på att bli trött och skall ersättas. Jag har följt ett antal trådar, men har nästan blivit mer osäker vad jag ska ha för något. På hemmakontoret har jag två Eizo Flexscan L557, skarpa och fina på alla sätt men den gamla CRT:n tycker jag är mer exakt i färgerna och lättare att bildbehandla på. L557 är ju ett år gamla och utvecklingen går snabbt fram. Jag hade nästan bestämt mig för Lacie TFT skärmen men läste en test och blev osäker. Helst skulle jag vilja ha en Eizo color edge, men prislapen är lite väl stor.
 
Lite generellare

Jag har läst och läst och tittat på de skärmar vi har på jobbet. När det gäller färger så är de ju (lite) annorlunda men något man kan lära sig hur man kan kompensera/ställa in. Däremot tycker jag att skuggdetaljer försvinner och det oroar mig. Därför ska man ju skaffa en skärm med hög kontrast-ratio. Tyvärr ligger de allra flesta runt 500:1 och vad jag har hört ska en bildbehandlingskärm ligga runt 700:1. Man gör antagligen en stor miss att köpa TFT idag när det ligger skärmar med 1000:1 på horizonten. Men frågan är ju alltid när man ska köpa så det är väl lika bra att köpa nu.

Fördelerna en TFT ger mig väger nog gott och väl upp nackdelarna:
* bättre skärpa
* större färgomfång
* storlek (i mitt fall med 24" _och_ mindre djup)
* mindre strömförbrukning/mindre värmealstring
* inte så torr luft i rummet (man slipper känna sig som en mumie efter ett par timmar)
* och framförallt - inget flicker.Jag kör på 85 idag med CRT:n men huvud-/ögonvärk infinner sig ibland ändå i samband med arbete framför.

Allt som allt - skönare för ögat och kroppen.
 
Man gör antagligen en stor miss att köpa TFT idag när det ligger skärmar med 1000:1 på horizonten. Men frågan är ju alltid när man ska köpa så det är väl lika bra att köpa nu.
Eizo FlexScan L578 (17") och L778 (19") ska finnas på den svenska marknaden i slutet av februari enligt nyhetsbrevet uppsnappat.
Båda bildskärmsmodellerna har en upplösning på 1280 x 1024 bildpunkter, ljusstyrka på 250 cd per kvadratmeter och ett kontrastförhållande på 1000:1.

Dustin har prissatt den mindre modellen till ca 5.400kr och den större till 8.500kr. Här en PDF-fil med info om skärmarna:
http://www.eizo.se/assets/pdfer/Brochure_L578_L778_eng.pdf
 
TFT 24" Köpt och är nöjd

Nu har jag haft den ett tag (Samsung Syncmaster 243T) och var mest av allt oroad över döda pixlar. När jag väl fick den så var det inte fel på en enda pixel. Phew.

Annars - den har pivotfunktion och det är oslagbart i Photoshop med stående bilder eller annat höjdarbete.

Den är lite långsam att spela på (och dessutom blir man åksjuk när nacken måste svänga fram o tebaka över skärmen). Men det går ju att ställa om storleken på visad skärm och då ska det väl upplevas bättre. Dessutom kör jag digital ingång nu och det blir bara 60 i framerate. Kör man analogt blir det snabbare. Så jag ser inget hinder med att spela med den.


Film går utmärkt. Det är närmast vackert....

Menyn är ok. Medföljande program är bra, ingen som har krashat än. Färgkorrigeringsprogram och pivotinställningsprogram. Kontrast och ljus är bra.

Jag gick från en 21" Sony och kommer aldrig blicka bakåt. Aldrig mer en CRT.

Tack alla!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.