Oki, vi kanske missförstått varandra lite. Men för att återgå till det skärmspecifika. De skärmar som jag personligen har haft möjlighet att jobba med inom presspress och bildbehandling är LaCie Photon Blue (TFT), LaCie Electron Blue (CRT), Apple Studio Display (CRT), Apple Cinema Display (TFT), Formac (TFT), NEC SpectraView (TFT) och Eizo ColorEdge (TFT).
Kortfattat kan jag väl säga att samtliga av dessa skärmar har fungerat ganska väl utom LaCies TFT-skärmar, men de är byggda med 5 år gammal teknologi (och finns f ö inte kvar idag). Och som du själv va inne på så går ju tekniken framåt.
Most bang for the buck, skulle jag vilja säga att en LaCie med diamondtonrör i ger idag, tillsammans med ett kalibreringsverktyg är detta en mycket bra skärm till ett vettigt pris. Har du mycket pengar som ligger och bränner i fickan så skulle jag satsa på NEC SpectraView eller Eizo ColorEdge (det sitter f ö samma TFT-paneler i dessa skärmar). Båda dessa skärmar klarar t ex att kalibreras till D50/5000K som är standard i den grafiska branschen. Jag skulle dock hålla mig borta från Apples senaste 23" skärm (20 och 30-tummaren verkar bättre), då många av dessa verkar vara behäftade med grava färgfel.
Cap & Design gjorde en test av platta skärmar för några nummer sedan, sedan tror jag att Mikrodatorn gjorde något liknande. Viktigt är ju dock att titta på vad de testar dem för - grafiskt bruk ställer vissa krav och t ex spel ställer andra. De ska f ö göra någon fotospecial under våren.
Annars kan man alltid svänga förbi en butik som verkligen kan skärmar ur ett fotografiskt perspektiv (om man har turen att bo nära en sådan), YFO tycker jag har bra koll t ex. Det har nog de andra yrkesinriktade butikerna också.
Personligen upplever jag t ex inte betraktningsvinkeln som ett problem om man inte sitter flera framför skärmen, däremot är priset för de bättre skärmarna fortfarande betydligt högre. Att betala 40.000:- för Eizos nya flaggskepp känns liksom inte aktuellt, men det finns bra skärmar till betydligt lägre priser än så.
Men, och det är här faran ligger, du har kanske andra krav än jag och det du tycker är skräp tycker jag kanske är kalas. Eller tvärtom. Man måste vara beredd på att vi pratar om samma saker men utifrån olika perspektiv och olika referensramar.
Så slutligen, ja jag har jobbat med TFT under en längre tid - först med stor besvikelse (LaCie) men numera med glädje (NEC SpectraView). Det tar ett tag inann man vänjer sig vid egenskaperna, eftersom en TFT är mycket skarpare än CRT:n så tenderar man att vilja skärpa bilderna mindre än tidigare, trots att de ska tryckas på samma sätt. Detta får man helt enkelt lära om på nytt.
Men har inget emot CRT, mitt val baseras på vissa kriterier, skrivbordsyta är en och bildkvalitet är en annan och pris en tredje. Tycker jag att jag har den optimala skärmen? Absolut inte!