Annons

Testade objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Photozone.de... Nja...

rindler skrev:
Nja, inte riktigt http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

The Lens Test Guide provides averaged lens ratings based on formal lens test results from various EXTERNAL SOURCES. Please be aware that naked test verdicts as presented below cannot describe all the different characteristics of a lens. You've to refer to test magazines directly for details.

Gustaf, det som står där stämmer delvis men de flesta som betygsätter optikerna på photozone gör nog inte sina bedömningar på vad dom läst utan snarare hur dom själva uppfattar optikens specifika egenskaper och prestanda. Det är där skillnaderna är astronomsika mellan personers erfarenheter och kunskaper.

:eek:)

//Patrik

Senast ändrad:
Men hallå !

Men snälla Gustaf, om en amatör som aldrig har fotat tidigare bedömmer ett objektiv samtidigt som en erfaren yrkesfotograf gör det... skulle det då inte vara någon skillnad menar du?

Det är ju där skillnaden ligger. Det är därför denna testen inte är speciellt relevant om man är ute efter hårda fakta.

Jämfört med Photodo, som jag skrev tidigare så är ju det en rent vetenskaplig test och det är en stor skillnad mot att Nisse i Luleå som aldrig har haft en kamera tidigare bedömmer den. Har man inget att jämföra med så är ju ens vetskap inte värt något,eller hur?

//Patrik

På photographyreview.com finns det också många läsvärda kommentarer om objektiv (m.m.), skrivet av både amatörer och proffs.
Eftersom man kan fylla i hur pass stor erfarenhet man har som fotograf så kan man iaf hoppas på att kommentarerna blir hyfsat relevanta.

Det finns dock som bekant mycket skitsnack på internet, därför bör man ta vissa kommentarer med en nypa grovsalt. Man vet inte säkert hur prylen var förrän man provat den själv ;-)

Länk till Photographyreview

rindler skrev:
Kurvorna ska väl helst inte vara några kurvor utan raka, horisontella, streck på 1 :)

Var det inte någon som skrev någon gång att FOTO planerade att ge ut en bok/häfte med objektivtesterna?

Annars får du gärna kolla upp Pentax FA 28/2.8 AL :)

Det är inte helt omöjligt att jag kan ha sagt något i den stilen,(minnet sviker)
Jag har snackat om det med en från Scandinavian för länge sedan..på den tiden dom hade ett forum.
Ska kolla gluggen du nämner..
mvh/Gunte..

Helst Rubinar 500/5,6, men det är kankse lite väl mycket begärt. Syftet är att jag vill ha ett lätt tele som man orkar ta med överallt... Helst bör det juh finnas någon skärpa också...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto