Annons

Testade objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Jag vet att det finns en sida där man kan läsa om objektiv och hur det klarade olika tester... Men jag hittar den inte... Någon som vill upplysa mig?

Tack på förhand!

//Malin

Photozone.de... Nja...

www.photozone.de (på engelska).

Fast denna länk är urusel då amatörer eller vem som helst kan skriva ner en optik om man vill.
Det är en ren gissa och-lek site !

www.Photodo.se är däremot en site med tester som gjorts i Hasselblads testrigg av en riktigt duktig fotojournalist. Dåligt uppdaterad site men ändå...

:eek:)

Tackar!
Det var Photodo jag var ute och for efter... =) *nöjd*

Canons objektiv *piiip* jag i just nu.. ;) har en minolta och är intresserad av orginal och "pirat" objektiv till just det märket.. =)

//Malin

Re: Photozone.de... Nja...

sipamoid skrev:
www.photozone.de (på engelska).

Fast denna länk är urusel då amatörer eller vem som helst kan skriva ner en optik om man vill.
Det är en ren gissa och-lek site !

Nja, inte riktigt http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm

The Lens Test Guide provides averaged lens ratings based on formal lens test results from various EXTERNAL SOURCES. Please be aware that naked test verdicts as presented below cannot describe all the different characteristics of a lens. You've to refer to test magazines directly for details.

Fototidningar har ibland MTF-tester av optik och tester där även korrektion av olika bildfel (distorsion, vinjettering etc.) redovisas. Här får man lite mera kött på benen än de ospecificerade siffror som redovisas på photodo och photozone.

Som kuriosa var jag på stadens bibliotek i söndags och tittade på ett särtryck från Aktuell fotografis tester av objektiv i början av 1980-talet. Som jag fattat det så är MTF-kurvan av betydelse och bör vara vågrät i sin form och gärna nära noll. Kurvorna på allt ifrån märkesobjektiv till alternativa leverantörer av objektiv var någon slags diagonal på kurvan som väldigt snabbt krökte nedåt. Detta både på fasta objektiv och de nyligen introducerade zoomarna.

Nu är min undersökning helt ovetskaplig, men min slutsatts är den att för samma mängd indexuppräknade pengavärde så får vi betydligt bättre optik i dag än för tjugo år sedan. Idag används datorer i konstruktionsarbetet för mekanik och optik, samt tillverkning.

/Roland - som ser sämre än dagens optik

SmurfMolly skrev:
Tackar!
Det var Photodo jag var ute och for efter... =) *nöjd*

Canons objektiv *piiip* jag i just nu.. ;) har en minolta och är intresserad av orginal och "pirat" objektiv till just det märket.. =)

//Malin

Vill du ha info om vad fototidningarna tyckte mellan 1980-2002 så kan du fråga mig...under förutsättning om objektet är testat alltså..
mvh/Gunte..

RolandM skrev:
Som jag fattat det så är MTF-kurvan av betydelse och bör vara vågrät i sin form och gärna nära noll.

Kurvorna ska väl helst inte vara några kurvor utan raka, horisontella, streck på 1 :)

gunte skrev:
Vill du ha info om vad fototidningarna tyckte mellan 1980-2002 så kan du fråga mig...under förutsättning om objektet är testat alltså..
mvh/Gunte..
Var det inte någon som skrev någon gång att FOTO planerade att ge ut en bok/häfte med objektivtesterna?

Annars får du gärna kolla upp Pentax FA 28/2.8 AL :)

Senast ändrad:
Det objektivet som jag är ute efter lite tester på är det macroobjektiv som jag nyss beställt.. (soligor 100/3.5 macro) Men jag hittar inget detaljerat.. =)
Nåväl.. =)

/Malin

Under Photozone.de står den som Generic då Cosina har tillverkat objektivet åt flera olika märken. Samma värden som Pentax FA 100mm/3.5 alltså.

Kan du alla tester Gustaf, eller har du tillgång till något digitalt testarkiv...

Vet du om något Spegelobjektiv testats?

Mvh Andreas

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar