ANNONS
Annons

Testa makro, beslutsångest

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har tänkt köpa ett Macro objektiv men har svår belsutsångest om jag för mina behov ska välja 50mm eller 70mm, det enda jag insett är att 90mm är för mycket för mina behov.

Det som ska fotas är människor men inte porträtt utan delar av kroppen i dokumentationssyfte, så jag måste kunna ta både detaljbilder och lite översikt och jag vill helst inte behöva krypa alltför nära som 20-30cm från motivet för att få detaljer, och det är där jag tror att 50mm blir lite för lite, med 70mm hoppas och tror jag att jag kan hålla mig på +50cm och ändå få detaljer rätt eller fel?

De jag väljer mellan är Sigmas två 1:1 Macro för Pentax, tycker att Pentax egna är lite för dyr då denna del av mitt fotande är ganska liten men vill iaf ha ett objektiv för det så priset på Sigma är lagom.

Alltså vilken av dessa, Sigma 70mm f2,8 macro http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123448
eller Sigma 50mm f2,8 Macro http://www.cyberphoto.se/info.php?article=667686
Har läst omdömmen här på FS och alla verkar nöjda med dessa vad gäller skärpa och bildkvalitet, jag kan leva med lite långsam och högljudd AF då det inte är insekter och vilda djur som ska avbildas, så vilken skulle ni rekomendera av dessa?

Skulle det vara så lyckat dett det finns någon Pentaxian i närheten av Uppsala som har någon av dessa med Pentax K fattning som kan låta mig testa före beslut så vore det väldigt uppskattat.

Inget att fundera över bägge är väldigt skarpa o bra objektiv. 70 mm verkar vara ditt eget förslag. Den är väl ansedd som ett av de skarpaste objektiven alla kategorier.

Har tänkt köpa ett Macro objektiv men har svår belsutsångest om jag för mina behov ska välja 50mm eller 70mm, det enda jag insett är att 90mm är för mycket för mina behov.

Det som ska fotas är människor men inte porträtt utan delar av kroppen i dokumentationssyfte, så jag måste kunna ta både detaljbilder och lite översikt och jag vill helst inte behöva krypa alltför nära som 20-30cm från motivet för att få detaljer, och det är där jag tror att 50mm blir lite för lite, med 70mm hoppas och tror jag att jag kan hålla mig på +50cm och ändå få detaljer rätt eller fel?

De jag väljer mellan är Sigmas två 1:1 Macro för Pentax, tycker att Pentax egna är lite för dyr då denna del av mitt fotande är ganska liten men vill iaf ha ett objektiv för det så priset på Sigma är lagom.

Alltså vilken av dessa, Sigma 70mm f2,8 macro http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123448
eller Sigma 50mm f2,8 Macro http://www.cyberphoto.se/info.php?article=667686
Har läst omdömmen här på FS och alla verkar nöjda med dessa vad gäller skärpa och bildkvalitet, jag kan leva med lite långsam och högljudd AF då det inte är insekter och vilda djur som ska avbildas, så vilken skulle ni rekomendera av dessa?

Tänk på att avståndet räknas från motivet till sensorplanet, på en del objektiv kan frontlinsen komma väldigt nära motivet även om avståndet mellan motiv och sensor är stort. Detta gör sin tur att det kan bli svårt att komma åt att ljussätta eftersom objektivet skymmer ljuskällan. Det kan vara värt att undvika alltför korta brännvidder, kolla upp hur nära frontlinsen är vid de avbilningskaler du är intressrad av.

Precis. Det beror mycket på vilken avbildningsskala du är ute efter. Vill du se fina detaljer kommer frontlinsen på ett objektiv med kortare brännvidd att komma mycket nära, som Uno skriver. Det är inte för inte som Tamrons 90/2,8 makroobjektiv är världens mest sålda. Det är en pärla - minst lika skarpt som originalobjektiven som kan kosta mer än det dubbla.
.

OK jag vill ju helst ha skala 1:1 så hur beter sig de objektiv jag nämnt då, sticker ut mycket eller inte jag har bara sett dem på bild så omdömme från praktisk vana är bra att få.

För att belysa bättre hade jag tänkt använda en sådan liten ledlampa för filmning som sitter i blixtskon då det i mitt fall inte är lämpligt att använda blixt, den går även att ha på sidan av med ett stativ om det skulle skugga men vad tror Ni om lösningen.

Hade jag fotat småkryp och blommor så hade jag valt 90mm men nu måste jag kunna fota lite större yta uta natt hamna för långt bort då allt foto sker inomhus och inte i en stor studio utan vanliga rum, en 90mm på min K-5 blir ju som 135mm vilket känns mycket, en 70mm hamnar på 105mm men kanske jag tänker helt fel om så rätta mig gärna då jag är nybörjare på macro.

Med 90 eller 100mm objektiv ligger närgränsen, dvs när du får avbildningsskalan 1:1, på ca 30 cm. Närgränsen räknas från sensorytan. Objektiven är ca 10 cm och nån cm till kan man räkna bort bak till sensorn så att med dessa objektiv hamnar detaljen man ska fota ca 15-20 cm framför objektivet så några stora studioytor behövs inte för det. Inget av dessa objektiven är ju direkt stora heller så jag tycker inte det är nån anledning att välja nåt "kortare" alternativ.

På 35mm så hamnar detaljen bara några cm framför frontlinsen och det gör belysning svårare.

Jag har själv Pentax 35mm och 100mm. Använder numer "alltid" 100mm när jag ska fota makro.

Med 90 eller 100mm objektiv ligger närgränsen, dvs när du får avbildningsskalan 1:1, på ca 30 cm. Närgränsen räknas från sensorytan. Objektiven är ca 10 cm och nån cm till kan man räkna bort bak till sensorn så att med dessa objektiv hamnar detaljen man ska fota ca 15-20 cm framför objektivet så några stora studioytor behövs inte för det. Inget av dessa objektiven är ju direkt stora heller så jag tycker inte det är nån anledning att välja nåt "kortare" alternativ.

På 35mm så hamnar detaljen bara några cm framför frontlinsen och det gör belysning svårare.

Jag har själv Pentax 35mm och 100mm. Använder numer "alltid" 100mm när jag ska fota makro.

OK låter vettigt, så kan Du utan att behöva "backa" långt ifrån få med ett område på tex 40X40 cm som behövs för en översiktsbild för att sedan gå in på detaljerna inom detta område det är så jag måste kunna göra.

När jag testade detta så använde jag mitt Tamron 17-50 f2,8 med närbildslinser på för att få ner närgränsen och få upp förstoringsgraden något, men jag behöver bättre detaljförmåga men vill alltså inte tappa möjligheten att även fota en lite större yta, därför jag kikade på 50-70mm men det kanske är galet tänkt, knepigt detta känns det som.

Här är två tester av makroobjektiv.
http://www.kamerabild.se/polopoly_fs/ladda-ner-artikeln-7.2117.html!/Test_makroobjektiv.pdf
http://www.kamerabild.se/tester/objektiv/test-4-makroobjektiv-1.366792.html

Fritt arbetsavstånd är avståndet från objektet till fronten på objektivet när man fottar på närgränsen.

Har jag fattat rätt att Sigma 70mm har en närgräns på 25cm till sensorn och pga yttre fokus växer på längden och blir 15cm lång vid 1:1 och då är det bara knappa 1dm mellan motiv och frontlins?

Tamron 90mm har en närgräns på 29cm men innerfocus som inte växer på längden och inte blir längre än 10 cm så avståndet mellan frontlins och motiv blir knappt 20cm?

Det har ju viss betydelse och jag har inte koll så förklara gärna för en okunnig.

Med 100mm objektivet får jag med ca 60cm på bredden på ca 2meters avstånd (snabbt ovetenskapligt test)

Med 100mm objektivet får jag med ca 60cm på bredden på ca 2meters avstånd (snabbt ovetenskapligt test)

Utmärkt och ibland är ovetenskapligt bäst, man ska inte underskatta sunt förnuft och egna tester ;-)

Då borde ju 90mm ge ungerfär samma på något lite kortare håll och jag behöver inte täcka fullt så mycket, 40-50cm räcker och de flesta bilder ska iaf vara små detaljer på några cm upp till 1dm i bredd så borde bli lagom då.

Vad bra att FS finns med sina kunniga och hjälpsamma medlemmar, tack för tipsen.

Har jag fattat rätt att Sigma 70mm har en närgräns på 25cm till sensorn och pga yttre fokus växer på längden och blir 15cm lång vid 1:1 och då är det bara knappa 1dm mellan motiv och frontlins?

Tamron 90mm har en närgräns på 29cm men innerfocus som inte växer på längden och inte blir längre än 10 cm så avståndet mellan frontlins och motiv blir knappt 20cm?

Det har ju viss betydelse och jag har inte koll så förklara gärna för en okunnig.

Om det inte har kommit någon ny variant av objektivet så växer även Tamron. Du har nog ca. 10 cm. till frontlinsen vid 1:1 även där.

Micke.

Enligt tidningen Fotos tester har Sigma 50 mm ett arbetsavstånd på ca 4 cm vid 1:1, medan Sigma 70 mm har ett avstånd på ca 6 cm.

Olle

Femte raden i testerna visar fritt arbetsavstånd. Det är avståndet mellan objektet och fronten på objektivet vid närgränsen (max förstoring). I tamron 90's fall är det 10cm.

Jag som satt in en annons om att byta Kiron105mm mot Sigmas 70mm. Inte har jag kollat arbetsavståndet dem emellan, men på Kironet är det 24cm vid 1:1. Jag tror jag tar bort annonsen och köper ett separat porträttobjektiv istället typ Samyang 85mm.

Jag som satt in en annons om att byta Kiron105mm mot Sigmas 70mm. Inte har jag kollat arbetsavståndet dem emellan, men på Kironet är det 24cm vid 1:1. Jag tror jag tar bort annonsen och köper ett separat porträttobjektiv istället typ Samyang 85mm.

Rättning:
Inte stämde dessa data som fanns på nätet, efter egen mätning på Kironet är det 13 cm arbetsavstånd. Dom menar nog när Kironet är som kortast när dom skriver teknisk information, där den var 10,25 cm vid 1:10

Så är det hittade bilder på Tamronet i olika förstoringsgrader och visst växte det på sig en del vid 1:1 som de andra fattade inte från början att det skilde så och att man kan välja förstoringsgrad själv utan att det var samma jämnt men det blir ju mera flexibelt då så man lär sig vartefter.

Har ju mest zoomar och de ändras ju efter brännvidd men då Macro har fast brännvidd så hade jag inte med i tankarna att det skulle växa också, men det lutar ändå att 90mm kan vara bättre då med lite längre "fritt arbetsavstånd" än 70mm, hoppas kunna prova dem innan jag bestämmer mig.

Skulle vilja läsa/lära lite mera om Makrofoto och såg förut en länk i någon av mina trådar men finner den inte nu, så tar gärna emot tips på var jag kan lära mig mera om makrofoto och även ljussättning vid detta för att lyfta fram rätt saker, gärna bok men allt av intresse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar