ANNONS
Annons

"Uppgradera" kitobjektiv till K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
jämför du då nya på 50mm? för om du tex har på 16mmf2.8 så får du med så mycket vidd och saker inte ligger i rak linje mot sensorn såbilden upplevs som oskarp.även om zoomen är ok så kan det finnas fram eller bakfokus men det är senare sak isf.

båda på 50mm f5.6 så tycker jag zoomen är vassare iaf på k20d

tycker inte du behöver printa ut något testpapper utan ta bilder emot något större motiv som en taklampan eller en större tavla uppstält på ett bord.dörrkarmen kan vara bra för då får du med rummet framför och bakom.
använd 30mm, höj talet till 4-5.6 för att få mera skärpedjup.och ta flera bilder av samma motiv använd jpeg för enkelheten och blixt för snabbare tider.

Trist

Hej

Vill bara varna för att många har haft problem med K10:an och ljusstarka objektiv, om felet inte är för stort kan dom enkelt byta ROM i objektivet men enligt Tamron ligger ändå oftast felet i kameran, på K20 kan man lägga in korrektion själv. Som tur var hade jag garanti kvar.

Att felet med oskärpa kan ligga i kameran är ju väldigt trist. Jag köpte ett Tamron 17-50/2,8 som inte alls fungerade tillsammans med kameran (skärpan låg betydligt framför) så jag skickade objektivet till butiken som vidarebefodrade det till Tyskland. Det tog 3 månader att få tillbaks och jag är fortfarande inte helt nöjd. Jag köpte samtidigt Pentax 50-135/2,8 som har en betydligt bättre skärpa fast det skiljer ju lite i pris oxå så man får kanske vad man betalar för.

jämför du då nya på 50mm? för om du tex har på 16mmf2.8 så får du med så mycket vidd och saker inte ligger i rak linje mot sensorn såbilden upplevs som oskarp.även om zoomen är ok så kan det finnas fram eller bakfokus men det är senare sak isf.

båda på 50mm f5.6 så tycker jag zoomen är vassare iaf på k20d

tycker inte du behöver printa ut något testpapper utan ta bilder emot något större motiv som en taklampan eller en större tavla uppstält på ett bord.dörrkarmen kan vara bra för då får du med rummet framför och bakom.
använd 30mm, höj talet till 4-5.6 för att få mera skärpedjup.och ta flera bilder av samma motiv använd jpeg för enkelheten och blixt för snabbare tider.

När jag jämför bilder tagna på 50 mm f/2.8 med nya objektivet med motsvarande brännvidd/bländare på det gamla 50 mm-objektivet, då blir det kvalitetsskillnad. Med det gamla objektivet ligger fokus alltid precis där jag vill ha det, men på det nya känns det som att det oftast blir skarpt en bit bakom. Det är bara med bländare 2.8-3.5 jag märker av det. Med högre tal är det inga problem och det är därför jag undrar om det är jag som gör något fel, eller om det finns någon teknisk förklaring som jag inte förstår. Jag förstår inte varför det blir en sådan skillnad? Jag har testat med blixt och dessutom med stativ.

Att felet med oskärpa kan ligga i kameran är ju väldigt trist. Jag köpte ett Tamron 17-50/2,8 som inte alls fungerade tillsammans med kameran (skärpan låg betydligt framför) så jag skickade objektivet till butiken som vidarebefodrade det till Tyskland. Det tog 3 månader att få tillbaks och jag är fortfarande inte helt nöjd. Jag köpte samtidigt Pentax 50-135/2,8 som har en betydligt bättre skärpa fast det skiljer ju lite i pris oxå så man får kanske vad man betalar för.

Usch, vad tråkigt att vara utan objektivet i tre månader!!

Hmm... Det skulle vara intressant att testa mitt objektiv med en K20D... Fast jag tänker allt vänta ett par år till med att köpa nytt hus! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar