Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Testa dina ögon....färgskalan
- Trådstartare clemenf
- Start datum
iSolen.se
Guest
Det är ju poängen, du ska sortera dem så de kommer i rätt ordning
Jo självfallet.
Vad jag menar är att när jag gjort testet på Eizon med 100% rätt, då drar jag över sidan till Sonyskärmen och då är det inte bara så att några ser lika ut som man kan tro utan att man faktiskt måste lägga dem i FEL ordning för att det ska se bra ut.
tozz
Avslutat medlemskap
Jo självfallet.
Vad jag menar är att när jag gjort testet på Eizon med 100% rätt, då drar jag över sidan till Sonyskärmen och då är det inte bara så att några ser lika ut som man kan tro utan att man faktiskt måste lägga dem i FEL ordning för att det ska se bra ut.
Aha, då missförstod jag dig.
Visst är det "roligt" att det fortfarande finns människor som inte tycker kalibrering är nödvändig
iSolen.se
Guest
Visst är det "roligt" att det fortfarande finns människor som inte tycker kalibrering är nödvändig
Ehum (skäms), har inte skaffat grejerna...än.
pallep
Aktiv medlem
En skärm som visar färgerna i "fel" ordning går väl inte att kalibrera rätt?
Är ju inte riktigt 100% på det här men en tanke jag har är om min skärm visar i RGB 0 135 0 fast det ska vara 0 130 0 och den visar rätt när det är 0 140 0 hur ställer man in så att inte hela skalan förskjuts?
Nån slags mjukvara som kollar alla färgerna? (32bitar!)
Har själv en billig kalibrator och testade att försöka ställa om skärmen manuellt så att jag skulle klara testet bättre men hamnade faktiskt på samma poäng (12)
Walle
Aktiv medlem
En skärm som visar färgerna i "fel" ordning går väl inte att kalibrera rätt?
Är ju inte riktigt 100% på det här men en tanke jag har är om min skärm visar i RGB 0 135 0 fast det ska vara 0 130 0 och den visar rätt när det är 0 140 0 hur ställer man in så att inte hela skalan förskjuts?
Nån slags mjukvara som kollar alla färgerna? (32bitar!)
Har själv en billig kalibrator och testade att försöka ställa om skärmen manuellt så att jag skulle klara testet bättre men hamnade faktiskt på samma poäng (12)
Det är ju det profileringen ska ta hand om (till viss mån).
Men en riktigt kass skärm spelar det ingen större roll att kalibrera. Kalibrerar och profilerar jag min noname-skärm på 19" så blir bilden fortfarande lika kass. Speciellt jämfört med Lacie-skärmen som står bredvid
-CL-
Avslutat medlemskap
19 före kalibrering, 0 efter på samma skärm.
Och kass syn har jag, men tydligen inte vad gäller färger iaf.
Tack för påminnelsen iom testlänken att kalibrera om efter flytten sådant påverkar ju ljuset en hel del liksom..
Ja visst var det bra med en påminnelse!
Gjorde 2 nya profiler. En till min bärbara och en till min Cinema. Har kört samma profil i bärbara som på Cinemaskärmen en längre tid, så det var på tiden.
VisionOfSnow
Aktiv medlem
Kul färgtest! Är ganska nöjd med att kunna pricka in en nolla under en paus i arbetet vid jobbets okalibrerade (d.v.s. av mig "på känn-kalibrerade") Samsung SyncMaster 710v.
Proexposure
Aktiv medlem
Jag scorade med en Nolla
På min osynkade 5 år gamla samsung syncmaster172V har dock bytt grafikkort en gång och då kanske det skedde någon auto kalibrering?
På min osynkade 5 år gamla samsung syncmaster172V har dock bytt grafikkort en gång och då kanske det skedde någon auto kalibrering?
perese
Aktiv medlem
Hmm, 35. Egen kalibrering på känn, är väl hyfsat ändå. Ingen top skärm eller så Philips 19" fast med DVI.
Peter
Testade igen, fast på jobbdatorn med en Dell 1908FP m DVI. Fick 8 så mitt färgseende var det nog inget fel på. Dax att fixa hemdatorn
J O Härnström
Aktiv medlem
Skärmen på kneget är usel. Med svårighet 17p
Här hemma som bäst 4p. Man 55 år.
Min son som är skolad i konst och design, utrustad med det så kallade "ögat" prickade 0.
Här hemma som bäst 4p. Man 55 år.
Min son som är skolad i konst och design, utrustad med det så kallade "ögat" prickade 0.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
4 på en kalibrerad HP LP3065.
Är inte testet här för ögat och inte skärmen och man förutsätter en perfekt kalibrerad skärm?
Jag menar man skall placera längst HUE dimensionen, men på en felkalibrerad skärm kan mättnads eller ljushets felet vara HUE-beroende varför ögat/hjärnan använder även dessa dimensioner när man ska sortera, eller?
Är inte kalibreringsfelet av den typen så kan det naturligtvis själpa rejält också förståss.
Är inte testet här för ögat och inte skärmen och man förutsätter en perfekt kalibrerad skärm?
Jag menar man skall placera längst HUE dimensionen, men på en felkalibrerad skärm kan mättnads eller ljushets felet vara HUE-beroende varför ögat/hjärnan använder även dessa dimensioner när man ska sortera, eller?
Är inte kalibreringsfelet av den typen så kan det naturligtvis själpa rejält också förståss.
Senast ändrad:
RunningMan
Ny medlem
Kul test, och rätt ansträngande för trötta ögon. Lyckades dock få en nolla trots att jag knappt kan hålla ögonen öppna för tillfället. Min skärm är för övrigt en okalibrerad Eizo S1961.
J O Härnström
Aktiv medlem
Övning ger kanske färdighet.
Nu lyckades jag få 0.
Skärmen är en fabriksinställd HP 22 tums wide
Nu lyckades jag få 0.
Skärmen är en fabriksinställd HP 22 tums wide