Annons

Testa dina ögon....färgskalan

Produkter
(logga in för att koppla)
31 på min Dell XPS M1330 med okalibrerad 13". Ska testa igen på min PS-dator när jag orkar dra igång den.

Dock kanske det går lite bättre när man inte är så trött så man knappt orkar hålla upp ögonen ;)
 
3-5 år gammal Apple Cinema 23", och bra mycket äldre ögon.
 

Bilagor

  • colortest1.jpg
    colortest1.jpg
    17.4 KB · Visningar: 289
Det är ju poängen, du ska sortera dem så de kommer i rätt ordning :)


Jo självfallet.

Vad jag menar är att när jag gjort testet på Eizon med 100% rätt, då drar jag över sidan till Sonyskärmen och då är det inte bara så att några ser lika ut som man kan tro utan att man faktiskt måste lägga dem i FEL ordning för att det ska se bra ut.
 
Jo självfallet.

Vad jag menar är att när jag gjort testet på Eizon med 100% rätt, då drar jag över sidan till Sonyskärmen och då är det inte bara så att några ser lika ut som man kan tro utan att man faktiskt måste lägga dem i FEL ordning för att det ska se bra ut.

Aha, då missförstod jag dig.
Visst är det "roligt" att det fortfarande finns människor som inte tycker kalibrering är nödvändig :)
 
Aha, då missförstod jag dig.
Visst är det "roligt" att det fortfarande finns människor som inte tycker kalibrering är nödvändig :)

En skärm som visar färgerna i "fel" ordning går väl inte att kalibrera rätt?
Är ju inte riktigt 100% på det här men en tanke jag har är om min skärm visar i RGB 0 135 0 fast det ska vara 0 130 0 och den visar rätt när det är 0 140 0 hur ställer man in så att inte hela skalan förskjuts?

Nån slags mjukvara som kollar alla färgerna? (32bitar!)
Har själv en billig kalibrator och testade att försöka ställa om skärmen manuellt så att jag skulle klara testet bättre men hamnade faktiskt på samma poäng (12)
 
En skärm som visar färgerna i "fel" ordning går väl inte att kalibrera rätt?
Är ju inte riktigt 100% på det här men en tanke jag har är om min skärm visar i RGB 0 135 0 fast det ska vara 0 130 0 och den visar rätt när det är 0 140 0 hur ställer man in så att inte hela skalan förskjuts?

Nån slags mjukvara som kollar alla färgerna? (32bitar!)
Har själv en billig kalibrator och testade att försöka ställa om skärmen manuellt så att jag skulle klara testet bättre men hamnade faktiskt på samma poäng (12)

Det är ju det profileringen ska ta hand om (till viss mån).

Men en riktigt kass skärm spelar det ingen större roll att kalibrera. Kalibrerar och profilerar jag min noname-skärm på 19" så blir bilden fortfarande lika kass. Speciellt jämfört med Lacie-skärmen som står bredvid :)
 
19 före kalibrering, 0 efter på samma skärm.
Och kass syn har jag, men tydligen inte vad gäller färger iaf.

Tack för påminnelsen iom testlänken att kalibrera om efter flytten;) sådant påverkar ju ljuset en hel del liksom..
 
19 före kalibrering, 0 efter på samma skärm.
Och kass syn har jag, men tydligen inte vad gäller färger iaf.

Tack för påminnelsen iom testlänken att kalibrera om efter flytten;) sådant påverkar ju ljuset en hel del liksom..

Ja visst var det bra med en påminnelse!

Gjorde 2 nya profiler. En till min bärbara och en till min Cinema. Har kört samma profil i bärbara som på Cinemaskärmen en längre tid, så det var på tiden.
 
Hmm, 35. Egen kalibrering på känn, är väl hyfsat ändå. Ingen top skärm eller så Philips 19" fast med DVI.

Peter
 
Kul färgtest! Är ganska nöjd med att kunna pricka in en nolla under en paus i arbetet vid jobbets okalibrerade (d.v.s. av mig "på känn-kalibrerade") Samsung SyncMaster 710v.
 
O på min skärm här hemma

24 på min Samsung på jobbet och den är ruskigt okalibrerad
4 på skärmen som sitter i Mac:en (en LG nånting)
Det är nog dags att kalibrera skärmaset på jobbet.


O på min skärm här hemma, yehaaa (en EizoS2431W).
 

Bilagor

  • CV.jpg
    CV.jpg
    11.5 KB · Visningar: 686
Jag scorade med en Nolla :)

På min osynkade 5 år gamla samsung syncmaster172V :) har dock bytt grafikkort en gång och då kanske det skedde någon auto kalibrering?
 
Spännande! Lyckades pricka en nolla på min iMac 20. Yippie! Då får man väl hoppas att den är något sånär välkalibrerad.

mvh
Lisa
 
Skärmen på kneget är usel. Med svårighet 17p
Här hemma som bäst 4p. Man 55 år.

Min son som är skolad i konst och design, utrustad med det så kallade "ögat" prickade 0.
 
4 på en kalibrerad HP LP3065.

Är inte testet här för ögat och inte skärmen och man förutsätter en perfekt kalibrerad skärm?

Jag menar man skall placera längst HUE dimensionen, men på en felkalibrerad skärm kan mättnads eller ljushets felet vara HUE-beroende varför ögat/hjärnan använder även dessa dimensioner när man ska sortera, eller?

Är inte kalibreringsfelet av den typen så kan det naturligtvis själpa rejält också förståss.
 
Senast ändrad:
Kul test, och rätt ansträngande för trötta ögon. Lyckades dock få en nolla trots att jag knappt kan hålla ögonen öppna för tillfället. Min skärm är för övrigt en okalibrerad Eizo S1961.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.