Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

test av nytt EF 300/4,0 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
En fråga! =)
Bilderna du tagit är de uppskärpta eller de är direkt från kameran?
Hur långt var avståndet mellan objektivet och 100-lappen när du testa skärpan på N-et?

MVH Dan
 
fridhamre skrev:
ny mätning på 1m avstånd resulterade i att ljudet blev för svagt för att registreras av den utrustning jag använde mig av - antar att jag skulle behövt bättre mätutrustning redan från början

Sådär ja, nu lät det bättre....dvs inget alls ;)
 
självklart är samtliga bilder helt oskärpta och de är 100% utsnitt direkt från kameran (förutom bilden på hela skylten så klart)

samtliga bilder är tagna med filter (Hoya UV 77mm HMC Super) förutom bilden "utan filter" och avståndet till sedeln i 45 grader vill jag minnas var ca 2m

som jag skrev skulle jag gärna gjort testet utan filter men upptäckte när det var klart att jag glömt filtret på ;) så det fick bli en bild med filtret av bara för att se hur stor skillnad det var
 
Jeppe skrev:
Sådär ja, nu lät det bättre....dvs inget alls ;)

nja, det lät - men för lite ;)

jag gjorde i alla fall valet att köpa objektivet på grund utav att det prisats på alla andra punkter och när jag väl fick det så visade det sig att jag personligen inte alls stördes av det lilla ljud IS gör

så jag är riktigt glad över mitt nya objektiv :D
 
och angående IS så tog jag en till bild här om kvällen med slutartid 1/20 som blev skarp (likt vägskylten) men det stämmer nog som du skrev tidigare Jeppe, att det behövs lite tur också för det är inte alla gånger det går men om man drar en 3-4 bilder så är oftast 1 av dem skarp nog även om man ligger på slutartider som är helt åt skogen - dock är det mycket övning på att hålla objektivet/kameran stadig bakom med
 
Var hittar ni denna datumkod någonstans?
Har ett rykande nyinköpt 300/4 IS, men hittar bara serienumret på undersidan, vid objektivfästet...

Att kalla det för ett "klonk" är nog att ta i, men visst låter det ett litet "klink" när IS'en drar igång, och sedan ett konstant "brus" medans IS'en jobbar.
Pet-meister som man är, så stör jag mig något på det lilla "klinket" ;)
 
Du ser det som en blek vit text när du kikar på de elektroniska kontakterna i objektivets fattning.

Det är lätt att tycka ljudet hörs väl inne i lugn och ro.. ute bland naturliga ljud så försvinner det nästan fullständigt. Det som hellre är att oroa sig för är frekvensen som ultrasonicmotorn avger.. det är ljud som vissa djur eventuellt reagerar på men inte vi...!
Det är nog med en halv sekundmeter så dör ISsurret ut nästan helt.

FotaPåNuDå:)!

MVH Niclas,
 
Ja, det är ju inte av ljudnivåskäl som jag "stör" mig på "klinket", utan snarare att man tänker "hmm, undrar just hur länge det där håller"...
Kvalitetsbög som man är... ;)

Ska ut igen imorgon och hårdtesta IS'en (fåglar i gryning). Första försöket blev spoilerat av undermåligt UV-filter (Säg efter mig: Jag ska aldrig köpa HOYAs standard-serie...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.