Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

test av nytt EF 300/4,0 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
ær inte kamerateknik viktig att tænka på nær du jobbar/tænker på budskap och exponering? ;)

Skæmt å sido, jag ær enig.. Det som talar i bilden ær det centrala. Om IS,en ær aktiv eller ej..

MVH Niclas,

precis, min vägskyllt var väl knappast en bra bild - även fast jag tog den med digital teknik och IS etcetera ;)

/Oskar ( som alltid tror att det är fotografen och inte tekniken som kommer göra bilden )

Erik J... Är ditt objektiv helt nytt? Dvs. Datumkod UUxxxx? Tänkte på att din IS jobbar tyst och att andra klagat på högljudd IS. Har kanske Canon förbättrat sin IS till en tystare. 300IS kom väl ut på marknaden 1998 eller däromkring.

Tyst som en mus....

fn76 skrev:
Erik J... Är ditt objektiv helt nytt? Dvs. Datumkod UUxxxx? Tänkte på att din IS jobbar tyst och att andra klagat på högljudd IS. Har kanske Canon förbättrat sin IS till en tystare. 300IS kom väl ut på marknaden 1998 eller däromkring.
Min 300/4L är den absolut tysta varianten. Gammal som Metusalem och utan IS :)
Erik

Och; ursäkta herr Skanåker, tok fel på längden.....

fn76 skrev:
din IS jobbar tyst

precis som Erik skrev har han en utan IS men om du tänkte på tidigare inlägg så var det jag som skrev att mitt objektiv med IS var rätt tyst av sig och ja, det är helt nytt med relativt tyst IS

finns inget "klonk" att tala om som många andra påtalar utan med IS låter det som autofokusen gjorde på mitt tidigare sigma 70-200 och sedan knarrar den lite när den arbetar

har svårt att tro att någon annan runt om kring skulle reagera på den när jag själv inte tycker att den låter alls mycket som har kameran uppe i anskitshöjd

så, den var tystare än vad jag trott/läst

Ok, tog fel på person... Råkade kolla namnet på översta inlägget på sida två.

Efterson IS i ett nytt 300IS är så tyst kan man ju då dra slutsatsen att Canon förbättrat sin IS. Frågan är då bara när de gjorde det. För mig är det viktigt att veta då jag letar begagnat. Är USxxxx högljudda medans kanske UTxxxx är tysta? Någon som vet?
Om Canon inte gjort förbättringar så är det överkänsliga personer på FredMirandra som klagar på högljudd IS eller så är Oskar mer tolerant (inget illa menat...)

fn76 skrev:
eller så är Oskar mer tolerant (inget illa menat...)

haha, förvisso är jag trummis men min hörsel är det inga fel på dock har du helt rätt i att man har olika toleranser

jag kan ta o testa med decibellmätare senare hur högt ljudet är så slipper vi gissa utan har något faktiskt att gå på

men som du skriver så förklarar en del personer det som ett riktigt oljud som skulle kunna skrämma bort djur och fåglar vilket jag själv ställer mig skeptisk till

men som sagt så återkommer jag med ett decibelvärde senare

Hur mycket IS-gruppen låter är en helt subjektiv bedömning. Många kanske upplever den som att den låter och "klonkar", vilket den oxå gör. MEn allt beror på hur man ser på det. Mitt 500/4L IS klonkar oxå ibland, men jag störs inte av det. Allt beror på hur hasight och hur mycket som gruppen måste röra sig. Därmed blir ljudet och också upplevelsen annorlunda.

Det är såklart inte exakt samma i alla 300/4L IS, det skiljer nog en del i material och andra saker som utvecklas. Men jag tror inte det skiljer så mycket i ljudnivå. Däremot kan det kanske bli lite högljudare när det blir äldre/använts mycket. Inget konstigt med det.. Min bil från 1998 rostar och skramlar - det gjorde den inte när den var ny.

Det är mycket brus på Internet, så man behöver ett kraftigt lågpass-filter för att hitta väsentlig data.

Jeppe skrev:
Det är mycket brus på Internet, så man behöver ett kraftigt lågpass-filter för att hitta väsentlig data.

;)

sparat i citatbanken tillsammans med ett tidigare uttalande från dig om en sjukdom som jag själv diagnostiserat mig med - digital hypokondri

keep em comming :D

ca 40 decibel som mest när IS går igång, när bildstabiliseringen sen är på/igång låter den inte mycket men när den sen slutar så kommer samma dova ljud

observera dock att jag inte använt mig av profersionel utrustning när jag mäter utan endast enkel aparatur

mätningen genomfördes med mätutrustningen liggandes precis bredvid objektivet

Det låter mycket.. Mätte du bakgrundsljudet innan?

Fast det är klart, som du säger...när den drar igång.

nej, det gjorde jag inte utan endast ljudet, dvs. maxvärdet från objektivet

gör mängden bakgrundsljud skillnad om det är mindre än maxvärdet på ljudet från objektivet

ljudet uppfattar jag själv inte som mycket men eftersom jag placerade mätutrustningen precis bredvid objektivet så skulle det betyda att det är ljudet om man håller örat precis bredvid objektivet när det går igång

kanske ska göra om testet 0,5 - 1 meter ifrån objektivet och mäta ljudet där

förslag på genomförande mottages

Mät en meter ifrån. Alla dB-mätningar görs på en meters avstånd. Då kan man jämföra med andra ljud som till exempel diskmaskin, kylskåp etc.

fridhamre skrev:
nå, vad tycker ni om skärpan?

påverkar filtret för mycket för att jag ska kunna använda bilderna som vägledning eller är det tillräckligt lite för att kunna gå vidare

och vad säger ni om skärpan på de olika bländartalen?
Jag tyckte skillnaden i skärpa med respektive utan filter, var synbar men ändå ytterst liten. personligen är jag för rädd om objektivet för att köra utan filter. Jag använder dock enbart det bästa i filterväg, dvs B&W. I övrigt så verkar din glugg vara knivskarp, kanske något luddigt resultat på bl 4. Jag tror att min Nikon 70-200 är skarpare på 2,8 än din var på bl 4. Men bilden var ju croppad så den skulle säkert upplevas skarp i obeskuret format.

Re: Vart ska det ända???

fujicanon skrev:
Undrar på vad Ragnar Skanåker hadde sagt om IS på geväret:))
Hälsar Erik... som kör 300/4L med fattigmannsIS.

Flikar bara in med en lite petig rättelse, men Ragnar skulle nog bli lite putt om han läste detta då han skjuter med pistol... hehe... däremot så skulle jag som är gevärsskytt bli lite glad med is till geväret =)

Re: Re: Vart ska det ända???

primeaniac skrev:
Flikar bara in med en lite petig rättelse, men Ragnar skulle nog bli lite putt om han läste detta då han skjuter med pistol... hehe... däremot så skulle jag som är gevärsskytt bli lite glad med is till geväret =)
He, he. Jag antog månne at RS hadde blivit vuxen och växt ut av den leksaken.
Han har fått min ursäkt.

O du kann böja med stativ ;-))

ny mätning på 1m avstånd resulterade i att ljudet blev för svagt för att registreras av den utrustning jag använde mig av - antar att jag skulle behövt bättre mätutrustning redan från början

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar