Annons

"test" av Canon 800mm 5.6 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Frågan är om Nikon kommer att svara an på denna jättepjäs. Priset är svindlande och marknaden liten.

En nackdel med den tilltagande DSLR-trenden mot småbildssensorer (Sony kommer väl snart med sin A900) är att det krävs allt längre brännvidder för samma utsnitt som med APS-C-sensorerna (800 mm i småbildsformatet motsvaras av ca 500 mm på APS-C). Objektiven blir större, tyngre och dyrare. Trenden är nog ändå oundviklig nu när APS-C-sensorerna kommit upp i så höga MP-tal att tex diffraktionen börjar bli en begränsande faktor (vid f8 eller mer nedbländning).

Sigma mfl producerar ju billigare varianter av tele(zoom)objektiv men kvaliteten är ju knappast i paritet med vad en fotograf som investerat i ett proffshus i småbildsformatet är ute efter. (Undantaget är förstås Sigmas 200-500/2.8 för 150.000 kr som vore spännande att testa!)
 
Senast ändrad:
Sigma mfl producerar ju billigare varianter av tele(zoom)objektiv men kvaliteten är ju knappast i paritet med vad en fotograf som investerat i ett proffshus i småbildsformatet är ute efter.


Tore, du brukar vara pigg på att kräva belägg för andras påståenden, så jag antar att du har det för dina egna, t.ex detta?
Bara nyfiken.

Per
 
Hej

Håller med att det kostar väldigt mycket. En jag känner skulle hämta ett 800mm 5.6 på Scandinavian idag, skall bli intressant att få höra vad han tycker om det, han påstår att han skulle få det första som var till försäljning i Sverige.

Själv väntar jag på ett lättare tele.

Mvh

Omar
 
Tore, du brukar vara pigg på att kräva belägg för andras påståenden, så jag antar att du har det för dina egna, t.ex detta?
Bara nyfiken.

Per

Under de år jag läst tidningar och tester på nätet kan jag inte påminna mig något Sigmaobjektiv (eller objektiv från Tamron eller Tokina) inom teleområdet som ansetts bättre än Canons eller Nikons original. Däremot brukar Sgmas macroobjektiv få goda omdömen.

Känner du till något Sigmaobjektiv inom teleområdet som anses/testats bättre än Canons eller Nikons egna varianter?

En av Sigmas nyaste telezoomar 120-400/4.5-5.6 rescenseras här bla:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1184/cat/31
 
Det var väl ändå inte Sigmas 120-400 du tänkte på som alternativ till ett Canon 800/5,6?
 
Vilken härlig pjäs, dom har lyckas fått ner vikten bra på den, 860gram lättare än 600'an och 560gram lättare än Nikons 600, inte illa.

/kent
 
Den borde ju egentligen inte vara tyngre än ett 600 F/4 med tanke på ljusstyrkan å brännvidden, lite skumt att det två senaste telena är så väldans dyra, 800'an borde väl ligga prismässigt väldigt nära 600'an tycker jag, för nu dagens pris tycker jag det kunde varit ett 900 5.6 IS:)

Den sigma zoomen som tas upp här får man ju hoppas inte ligger i samma klass som ett fast tele, men det närmaste man kan komma är väl deras fasta 500 4.5 utan OS.
 
..nä..deförstås.. mången hugad spekulant lär ha rivit sitt hår i valet och kvalet mellan Canon 800/5,6IS och Sigma 120-400.. Desicions, desicions..

Naturligtvis trodde jag att du syftade på, och hade kunskaper om kvaliten på pirat-alternativen till det Canon 800/5,6 som tråden handlar om; t.ex. Sigma 800/5,6, Sigma 500/4,5 eller Sigma 300-800.

Per

Är man inriktad på att misstolka och håna så har du lyckats. Grattis! Vilken fotosidankompis!
 
Men Tore, det var ju du som drog in zoomarna i diskussionen ;)

Finns dock inte så mycket att jämföra med - Sigma 800/5,6 och Canons och Nikons kortare telen med konvertrar. Sigma 300-800/5,6 kommer förmodligen inte nära skärpemässigt, men sägs vara förvånansvärt bra ändå ...
 
Jämfört med vilka originalobjektiv? Problemet är att varken Canon eller Nikon har någon motsvarighet till den zoomen.

120-300 ska väl snarast jämföras med Canons och Nikons fasta 300mm, där den påstås stå sig väldans bra. Lite långsammare AF, och inte lika bra hållbarhet, men nästan lika skarp. Förmodligen fungerar den också sämre med konvertrar än de fasta.
 
Men Tore, det var ju du som drog in zoomarna i diskussionen ;)

Finns dock inte så mycket att jämföra med - Sigma 800/5,6 och Canons och Nikons kortare telen med konvertrar. Sigma 300-800/5,6 kommer förmodligen inte nära skärpemässigt, men sägs vara förvånansvärt bra ändå ...

Jag gjorde tydligen det fatala misstaget att vilja generalisera och påstå att tredjepartsobjektiv inom teleområdet i allmänhet, såvitt jag känner till, inte är bättre än motsvarande orignal. Andra tycks påstå annat.

Zoomen jag länkade till var menat som ett, säger ett, belysande exempel på hur ett piratobejkitv testas som något sämre än original.

OK?
 
Zoomen jag länkade till var menat som ett, säger ett, belysande exempel på hur ett piratobejkitv testas som något sämre än original.

OK?

Inte riktigt ok, eftersom åtminstone Nikon väl överhuvudtaget inte har någon motsvarighet att jämföra med? På samma vis som det saknas orginal att jämföra många andra pirater med, jag anar att det snarare är där skillnaden ligger. Om man däremot jämför t.ex. Nikons 70-300 med piraternas motsvarigheter är jag inte alls övertygad att det generellt faller ut till Nikons fördel? Om Sigma kan bygga makroobjektiv som är lika bra eller bättre än motsvarande orginal så känns det väl inte helt långsökt att vara nyfiken på hur deras högklassigare telen står sig jämfört med motsvarande orginal?

Per
 
Inte riktigt ok, eftersom åtminstone Nikon väl överhuvudtaget inte har någon motsvarighet att jämföra med? På samma vis som det saknas orginal att jämföra många andra pirater med, jag anar att det snarare är där skillnaden ligger. Om man däremot jämför t.ex. Nikons 70-300 med piraternas motsvarigheter är jag inte alls övertygad att det generellt faller ut till Nikons fördel? Om Sigma kan bygga makroobjektiv som är lika bra eller bättre än motsvarande orginal så känns det väl inte helt långsökt att vara nyfiken på hur deras högklassigare telen står sig jämfört med motsvarande orginal?

Per

Sluta att spekulera och ifrågasätta mig!

Ange istället källor som tydligt och klart visar vilka tele(zoom)objektiv från Sigma/Tamron/Tokina som testats bättre än motsvarande originalobjektiv från Canon eller Nikon! Var är källorna som får dig att ifrågasätta mig och hävda att jag påstår saker utan grund!

För att vara extremt tydlig: Jag har aldrig påstått att något objektiv från en tredjepartstillverkare är sämre än något original. Det enda, säger enda, jag hävdat är att jag inte känner till något test där något objektiv från tredjepartstillverkare testats bättre än original. Upplys gärna oss andra om sådana test finns!

Objektiv från tex Sigma är vanligtvis billigare än original varför de förra kan vara mer prisvärda trots eventuella lägre kvaliteter.

Canon 800/5.6 för 115.000 kr eller Sigmas variant för 52.400 kr?
 
Jag trodde tråden handlade om Canons 800/5,6 objektiv :) men tydligen inte.

Förstår heller inte varför ni kallar t.ex. Sigma "piratobjektiv" och Canon/Nikon originalobjektiv. Sigma är givetvis också ett originalobjektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.