Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av 70-200 mm 2,8-zoom i kamera & Bild

Produkter
(logga in för att koppla)
När vi ändå har tråden uppe o kollar fokushastigheter. Jag blev mäkta imponerad över mitt nyinköpta Nikon 70-200 VR...hade förväntat mig betydligt långsammare fokushastighet på min D80 av nån anledning, men den är ju hur rapp o säker som helst! Min 18-70 o 16-85 är ju rena sniglarna i jämförelse.

En extra fråga med, är det nån skillnad på AF-S motorn i 18-70 resp. 16-85 ?? Anledningen till frågan är att mitt 18-70 var tyst vid fokusering, men mitt nya 16-85 har ett gnisslande ljud? Då lämnade jag ändå tillbaka första exemplaret, men det nya jag fick var likadant?!

Är det inte så att just A900 har en slags dubbelkoll som gör att fokus verkligen är fokus innan kameran låser..??
Jeppe har indirekt besvarat detta i senaste numret med test av normalzoomar. Där är AF-hastigheten hos Zeiss 24 - 70 på A900 i klass med Nikons och Canons varianter, så skillnaden hos Sonys 70 - 200 verkar ligga i objektivet snarare än huset (det är väl ett av de första SSM-objektiven som Minolta släppte).

Senast ändrad:
Men står det nått om detta i övriga jämföranden tidningen gjort runt den kameran i övrigt ihop med tester och jämföranden..??Jag kan inte finna nått om just det??...Har inte heller läst mer än "gratisläsning" skall också nämnas... Inte heller står något av vad jag kunnat utläsa om den "träffsäkerhet" man får som "kompensation" för det aningen långsammare fokuserandet som är sk "Made by design"... Och som säkerligen är en i mångas ögon viktig info..

Men kanske har jag läst för fort så jag missat det? Rätta mig gärna (!) om jag har läst fel och för fort samt om sådan info finns mer än det nu "indirekt svar" som kom om min "undran" i senaste "testen".......

varför jag frågar är ju för jag kan nog tycka sådant är viktigt då man utför "tester" där ämnet "AF snabbhet" får utrymme som jämförandegrunder..... För snabbheten skall ju utgöra grund för så bra fokusering som bara går såsom slutresultat...och för säkerligen många är verkligt fokus viktigare än någon microtid i snabbhet.... Så infon är i mina ögon viktig info som bör ha tydlighet.

Att enbart ta upp en del av Af sekvensen verkar för mig som att berätta hur stark en motor är. Medans man inte berättar om man sedan kan köra med den ända fram till resmålet...

ja lite så...trotts kanske den dåliga liknelsen med bilen och motorn....

Man/Jag borde givetvis läsa tester själv och studera hur tester skrivs samt vad man tar upp samt hur. Så slapp man som jag gör nu fråga om sådant.. Men är man fattig så dyra tidningsinköp inte kan göras varevigaste månad i massa exemplar utav olika blaskor så tvingas man ju fråga andra som har råd med sådana inköp om saker som detta... Så hoppas på överseende med att jag frågar..

Mvh
Tobbe

När Foto kollade AF-hastighet på Nikon D90 Med 16-105, medföljande som kit. Var den 0,36 sek. När dom skruvade på ett Makro 60/2,8 sjönk hastigheten rejält till 0,22. skillnaden i hastiget mellan objektiv, ovasett fabrikat, och kameramärke är sedan länge mycket välkänt. Största problemet tycker i alla fall jag är att för många objektiv håller inte skärpan så bra ända ut i längsta tele, när zoomen överstiger 105 kommer anmärkningarna. Mvh. Bengt

Själv står jag i valet och kvalet mellan Sigmas eller Tamrons 70-200. Jag läste något test i Foto för ganska länge sedan och där fick Tamron mycket beröm. Likaså på cyberphotos hemsida, men när jag kollade på Mediamart i dag, så säger dem att Sigman är mycket snabbare. Ska man tro på det?

Jag har nu haft mitt Sigma 70-200 i 3 veckor och välj Tamron om du ska ha skärpa. Tycker nog att Sigmat saknar både kontrast och skärpa från och med 135mm och blir först riktigt skarp på f8 och det är inte bra direkt. Sigmat träffar dock väldigt bra på AF och att kunna ta över till mf utan att koppla om är bra.

Att uppleva och mäta kan ju ge olika resultat, eller har du gjort en seriös mätning?

Tidningen kamera&Bild tester är inte några höjdare. Dels så mtf mäter dom inte optiken samt i detta fall kan inte ta exakta tider utan det bygger på vad den som testar tycker. Tidningen foto gör betydligt bättre tester.
Om man ska gör något så ska man göra det bra annars kan man låta bli. Digital fotos tester är i samma låga nivå som kamera&Bilds.
Kan man inte göra seriösa tester så får man köpa in det från någon som kan gör det.
Ska vi bedöma hastigheten 0-100 på en bil på samma sätt? jag upplever den här Bmw snabbare än volvon?
Antingen har man tagit exakta tider på rätt sätt och då kan man uttala sig om den är snabbare eller ej.

MTF-mäta objektiv för objektivitetens skull

Tidningen kamera&Bild tester är inte några höjdare. Dels så mtf mäter dom inte optiken samt i detta fall kan inte ta exakta tider utan det bygger på vad den som testar tycker. Tidningen foto gör betydligt bättre tester.
Om man ska gör något så ska man göra det bra annars kan man låta bli. Digital fotos tester är i samma låga nivå som kamera&Bilds.
Kan man inte göra seriösa tester så får man köpa in det från någon som kan gör det.
Ska vi bedöma hastigheten 0-100 på en bil på samma sätt? jag upplever den här Bmw snabbare än volvon?
Antingen har man tagit exakta tider på rätt sätt och då kan man uttala sig om den är snabbare eller ej.

Tidningen Foto är den enda svenska fototidning som MTF-mäter objektiv, använder Hasselblads utrustning. Övriga tidningar anser väl att den kostnaden (Hasselblads MTF-utrustning) passar bättre i ägarnas plånböcker.

Om jag vore tvungen att välja bara en Fototidning skulle jag välja tidningen Foto.

Körupplevelse i en bil är något man skriver mycket om i motortidningar, något som man brukar betona är viktigare än dom faktiska siffrorna....
Det går ju i praktiken inte att göra en exakt tidsmätning på autofokusen utan att ha tillgång till mycket mer komplex utrustning än bara kameran. Att mäta som Jeppe gjort är ju det enda man kan göra i det läget.
Dessutom är nog den subjektiva upplevelsen något av det viktigaste för de allra flesta. MTF mätning i all ära, men den subjektiva skärpeupplevelsen stämmer inte heller alltid överrens med dom värdena eftersom det finns så många sätt att mäta det på. Missförstå mig nu inte, jag är tekniker och tycker det finns ett berättigande för den typen av tester...också. Jag tycker att subjektiva tester är lika viktiga. Däremot behöver man konsumera ett flertal subjektiva tester för att få en någorlunda säker uppfattning om en pryl.

Hej!

Jag tycker ärligt talat att många i fotovärlden är på tok för fixerade vid siffror och mätningar. Det finns så många saker i vår värld som helt enkelt inte låter sig mätas speciellt väl.

MTF-diagram är ett klassiskt exempel, de är (korrekt utförda) alltid sanna, de ljuger inte och det de berättar om ett objektiv är nästan alltid viktigt. Men det är bara en viktig uppgift bland många och flera av de andra sakerna som är viktigt att veta om objektiv går helt enkelt inte att mäta. Inte med någon exakthet i alla fall. Hur mäter man flare? Hur mäter man oskärpeteckning?

Michael Reichmann på Luminous Landscape skrev för ett tag sedan en mycket bra artikel, "Eyes vs Numbers" om precis det här. Läs den gärna:
http://www.luminous-landscape.com/essays/eyes-vs-numbers.shtml

Poängen är att det finns saker vi kan mäta, men att vi bör vara lite försiktiga med hur mycket betydelse vi lägger vid resultatet. Bara för att ett resultat är sant behöver det inte vara viktigt. Jag kan mäta ytterdiametern på objektiv med mycket stor precision. Visst berättar det värdet någonting om hur trevligt objektivet troligen är att hålla i för olika personer med olika stora händer, men i det stora hela är det en ganska ointressant uppgift - hur noga jag än mätt.

Jag har alltid varit djupt skeptisk till olika mätningar av autofokushastighet. Många mäter hur lång tid det tar för ett objektiv att fokusera från närgränsen till oändligt. För mig är den mätningen marginellt mer intressant än objektivets ytterdiameter. Uppgiften säger nämligen i stort sett ingenting om hur ofta du får korrekt fokuserade bilder under verkliga förhållanden.

En klassisk debatt i Nikon-världen har varit hur stor skillnad i fokushastighet det är mellan AF-D-versionen och AF-S-versionen av 80-200/2,8. Många är de som kört dem mellan närgräns och oändligt och triumferande utropat att de minsann är lika snabba. Men trots detta, fotograferar du ishockey med bägge får du i de flesta fall mångdubbelt fler korrekt fokuserade bilder med AF-S-versionen.

Den tre mest intressanta aspekterna av fokushastighet är snarare

a) när jag initialt fokuserar på ett motiv hur lång tid tar det innan autofokusen har hittat korrekt fokus? Det här går i viss mån att mäta med någon form av noggrannhet, i alla fall för stillastående motiv.

b) hur många korrekt eller rimligt korrekt fokuserade bilder får jag i en serie taget mot ett rörligt motiv? I synnerhet ett rörligt motiv som rör sig oregelbundet och oförutsägbart. Det enda ungefärliga sättet att mäta eller jämföra den saken är att ha två personer med olika kameror eller olika objektiv och som står bredvid varandra och försöker hålla fokus på samma rörliga motiv och sedan räkna hur många korrekt fokuserade bilder man fick i en serie. Sedan får man upprepa det här gång på gång för att få bort en del av slumpeffekterna.

c) hur påverkas a) och b) av mängden tillgängligt ljus?

Nästan alla kameror och objektiv ("system") klarar testmoment a) bra i bra ljus. Många system klarar även testmoment b) i bra ljus. En hel del klarar a) i dåligt ljus men bara mycket få system klarar b) i svagt ljus.

Går de här sakerna att mäta exakt? Nej, men precis som alla andra typer av tester så ger de i alla fall en hel del ledtrådar.

När Olympus presenterade E-3 skrev de:

"Den har världens snabbaste autofokus tack vare nya Supersonic Wave Drive."

Jag kan delvis hålla med. Kör du en 12-60mm från oändligt till närgränsen eller tvärtom på en E-3 så går det ruskigt fort. Fokuserar du på ett motiv i bra ljus går det också ruskigt snabbt. Men sätt samma 12-60 på en E-3 och fotografera ishockey eller innebandy i en normalbelyst svensk idrottshall och du kommer få bedrövligt resultat. Där blir nämligen fokuseringen både långsam och oprecis även jämfört med ganska enkla kameror och objektiv.

Nu är E-3 en trevlig kamera, Jag är inte ute efter att hacka på den. Min poäng är att så kallade mätningar av autofokushastighet ofta är rätt intetsägande och att det ofta säger mer att låta en erfaren fotograf provköra objektivet, kameran eller en kombination därav under verkliga förhållanden och sedan ge ett utlåtande.

Men det är ju subjektivt säger någon. Jovisst, men jag lyssnar hellre på subjektiva värderingar som berättar något intressant än objektiva mätningar som berättar något ointressant.

Jag har nu haft mitt Sigma 70-200 i 3 veckor och välj Tamron om du ska ha skärpa. Tycker nog att Sigmat saknar både kontrast och skärpa från och med 135mm och blir först riktigt skarp på f8 och det är inte bra direkt. Sigmat träffar dock väldigt bra på AF och att kunna ta över till mf utan att koppla om är bra.

Vilket Sigma är det? Den nya med HSM (till sony) eller den gamle? Kommer inte ihåg när den släpptes och därav min fråga.. Funderar själv nämligen på nya Sigma...

Vilket Sigma är det? Den nya med HSM (till sony) eller den gamle? Kommer inte ihåg när den släpptes och därav min fråga.. Funderar själv nämligen på nya Sigma...

Den nya med HSM II, för skärpa välj Tamron men om tyst och bekväm fokus välj Sigmat. Räkna med Sigmat är skarp vid 200mm först vid f8.

Tidningen Foto är den enda svenska fototidning som MTF-mäter objektiv, använder Hasselblads utrustning. Övriga tidningar anser väl att den kostnaden (Hasselblads MTF-utrustning) passar bättre i ägarnas plånböcker.

Om jag vore tvungen att välja bara en Fototidning skulle jag välja tidningen Foto.

Absolut, så trodde jag alla tyckte../ "visste"...utan att jag vill kasta skit på K&B.

Jag skulle säga (eller "löst tycka") att i Sverige är K&B näst bäst iaf, övriga "svenska" är...näää, skriver inte vad jag tycker om dem...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto