Terje H
Aktiv medlem
Hur skulle en digital uställning fungera för dina bilder Terje? Det kanske inte är någon bra idé men det är nog många av oss som är i intresserade av att se utställningen och om möjligheten att se den i verkligheten skjuts på framtiden kanske det finns fler sätt?
Jag såg att Fotografiska hade en rundvandring med guide på en av de pågående utställningarna (Hassan
Hajjaj) på facebook. Visserligen handlade det mest om bildernas ramar där men det går säkert att utveckla till att handla om motiven också. Hur som helst, hoppas utställningen blir av snart.
Det vet jag inte. Det beror på om man ska filma bilderna som hänger på vägg och sedan panorera mellan bilderna - eller om man lägger upp bilderna som digitala filer på nätet. Det senare skulle ju vara som idag, med bloggen eller Facebook eller Fotosidan. Fast då möjligen i större format än som jag gör idag (aldrig större än 600 pixlar längsta sidan).
Nackdelen som jag ser det med det digitala är just att man förlorar det viktigaste med ”riktiga” utställningar är just den fysiska närvaron; att träffas, umgås, studera bilderna fysisk i galleriets miljö. Och miljön och det sociala är viktigt. Sedan har det även en ekonomisk orsak; å ena sidan är det dyrt att producera en ”riktig” utställning, å andra sidan genererar det flera köpare till bilderna.
Mvh Terje