Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoomobjektiv till 7D ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Ny på forumet. men kastar ändå ur mig en fråga!

Jag är på väg att köpa ett Telezoom objektiv till min 7D, jag har idag minoltas 17-35 objektiv som jag är kanonnöjd med, men har svårt att bestämma mig mellan dessa fyra.

Sigma Zoom AF 70-300/Apo Super Macro II
Tamron Zoom AF 70-300/4,0-5,6DI macro

Alternativt

Sigma Zoom AF 55-200/4-5,6DC
Tamron Zoom AF 55-200/4-5,6 LD DI II

Jag har läst mycket gott om Sigmas 70-300 men de övriga har jag ingen bra koll på, någon som har synpunkter positva eller negativa om ovanstående objektiv, kanske något som man absolut skall undvika ?

Har du bråttom?

Om rycktet stämmer så kommer Sony med 20 nya gluggar inom någon sorts framtid. Någon/några av dessa kommer säkert att vara en telezoom.

Om du inte orkar vänta så sikta på Sigma 70-300, men kom ihåg att den kan vara lite väl mjuk över 300.

Nome Nescio skrev:
Om rycktet stämmer så kommer Sony med 20 nya gluggar inom någon sorts framtid. Någon/några av dessa kommer säkert att vara en telezoom.

Säkert, men det borde väl vara typ gamla minoltagluggar med nya loggor på? I sådana fall torde väl Sigmas 70-300 APO fortfarande vara vassare (och förmodligen billigare) än motsvarande Minolta/KonicaMinolta/Sony/Alpha?

/Per

Jag tror att Sony siktar på att släppa objektiv för 1.5x sensorn. Att tillverka gamla gluggar är helt förkastligt i dagsläget.
Sony har inget intresse av att betala produktioen för objektiv som har en bildcirkel för 24x36, den skaran konsumenter är försvinnande liten.

Just ja, det har du rätt i.
Men de utvecklar väl inte 20 sprillans nya objektiv på ett år (eller två..?) så då dröjjer det nog lite längre. Se bara på hur lång tid det tog från det att APSc-sensorerna blev vanliga till dess att objektivtillverkarna kom ikapp och lyckades tillverka vettiga normalzoomar till dessa (vi väntar fortfarande på några). - helt trivialt kan det väl inte vara att konstruera ny, bra optik?

/Per

Nä det är klart, alla 20 kan inte vara nya. Min önskelista ser ut som följande:

- Ljusstark normal: 18-50/2.8 eller liknande.
- Skapligt ljusstark vidvinkel: 12(10?)-20/2.8-4
- Ljustark telezoom 50-135(150?)/2.8

Idagsläget skulle jag visserligen bara köpa telezomen eftersom jag löst frågan om övriga bränvidder med 3:e parts tillverkare.
De gamla fasta kommer säkert att komma ut precis som de är, vinsten på att göra en fast för APC är lite lika stor.

Nome Nescio skrev:
Jag tror att Sony siktar på att släppa objektiv för 1.5x sensorn. Att tillverka gamla gluggar är helt förkastligt i dagsläget.
Sony har inget intresse av att betala produktioen för objektiv som har en bildcirkel för 24x36, den skaran konsumenter är försvinnande liten.

What if 1.5x sensorn är det verkliga stickspåret och framtiden ligger i fullformat när dessa i en kanske nära framtid blir billigare? Då blir i ett slag objektiv för denna censortyp ute och "nygamla" objektivformatet ett måste igen. Det är kanske här man kommer att skilja proffsgrejor från konsumentprylar. Känner man FS-sidans användare rätt, så är det väl knappt någon med självaktning som inte kommer sälja sina gamla 1,5:eek:r och köpa fullformatsobjektiv då
:). Sen är det väl helt väntat att det är 1,5 spåret som kommer gälla i den närmsta framtiden både för Sony och de andra.

Nu är vi kanske lätt offtopic men jag har oerhört svårt för att tro att Sony inom en överskådlig framtid kommer att nytillverka 20 helt nya gluggar.

Gissar på några ommärkta KM-objektiv samt möjligtvis något nytt från Tamron med KM-märkning, typ 17-50/2.8:an som Tamron släpper nu.

Just samarbete med Tamron samt kanske någon/några andra tror jag stenhårt på.

//Larsa

Sten-Åke Sändh skrev:
What if 1.5x sensorn är det verkliga stickspåret och framtiden ligger i fullformat..

-och vad är 'fullformat' då? Filmrutor i 24*36mm är lika lite naturlag som 40timmars-veckan. Nog tusan vore det optimalt för fotograferna att jobba vidare med sina gamla objektiv, men inte för tillverkarna. Gissa vilka som går segrande ur den striden.. Inte minst om vi efter 10 år med APSc ska byta format igen!

/Per (som lurar systemet genom att köra fullformatsgluggar på APSc så länge! MOAHAHAHAAAHEHEHEE!)

Det här är så typiskt Fotosidans forum. Någon frågar efter en sak, ganska välformulerad och tråden spårar ut redan efter det andra inlägget.
Frågeställaren talar om att han är ny här på forumet och ger ett antal alternativ. Jag tror inte han vill vänta till/om Sony eller någon annan kommer med nya saker.

Angående Sigma 70-300 APO funderar jag själv att köpa ett men då parallellt med ett bra macro objektiv, Tamron 90/2,8.
Ett alternativ för mig kan vara Sigmas nya 70-200/2,8-Macro. Men det kommer att kosta 9500:- (kommer förmodligen i juni/juli), mer än alternativet med Sigma 70-300 + Tamron 90/2,8.
Efter vad jag har läst skulle jag välja Sigma 70-300 APO framför Tamron 70-300. Andra kan kommentera detta.
/Fred

Fred H skrev:
Det här är så typiskt Fotosidans forum. ..

Helt sant!
Nåt annat som är typiskt är att någon ställer frågor om enklare objektiv, och det i stället kommer tankar och förslag kring fyra gånger så dyra gluggar!

/Per

Jo, att det finns en hel uppsjö med objektiv i högre priklasser/kvalite'r än de jag frågade om är jag väl medveten om, problemet är att jag är på väg på semester om ett par veckor och känner inte att jag kan lägga ut så mycket mer än vad dessa objektiv kostar, men vill ändå ha något alternativ till 17-35 objektivet, då det kommer bli en del stad och land fotograferande......

När det gäller 70-300 gluggarna, så skulle jag tro att det är ganska jämnt skägg mellan dem. Bägge är ganska softa på full öppning, byggkvaliten är inte den bästa. Men det beror ju på vad man skall ha bilderna till. Och som nybörjarglugg så kan det ju vara värt att prova sig fram med en billig glugg innan man vet vad man är ute efter.

Personligen hade jag valt en Tamron, men det beror mest på att jag har dåliga erfarenheter av Sigma. Dessutom har ju Minolta haft ett samarbete med Tamron, vilket eventuellt borgar för marginellt bättre funktionalitet.

Vad gäller 55-200 så känner jag inte till något om dem. Sigmas 55-200 verkar ha lite bättre recensioner än Sigmas 70-300. Tamrons 55-200 hittar jag inget signifikant omdöme om.

Så i valet av zoomområde, så får du nog fundera på själv vilket som är mest intressant av områdena 55-70 och 200-300 (resen överlappar ju).

/Andreas

Ville bara meddela att det till slut blev ett Sigma 70-300 APO, har bara tagit ett fåtal bilder men tycker än så länge att det har gett väldigt mycket för pengarna, låter en del vid macroläget när det ska fokusera men..........

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar