Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom - vilke är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinaliza

Medlem
Jag undrar bara om någon kan hjälpa mig med vilket tele som är bäst, Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM eller Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS. Med vilket kan man zomma in mest, så man kommer närmast? Har inte riktig koll på det här med objektiv än :) Betyder inte 300 att man kan komma närmare med det, eller har jag fel?
 
Jag undrar bara om någon kan hjälpa mig med vilket tele som är bäst, Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM eller Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS. Med vilket kan man zomma in mest, så man kommer närmast? Har inte riktig koll på det här med objektiv än :) Betyder inte 300 att man kan komma närmare med det, eller har jag fel?

Jovisst är det så. Om det är maximal räckvidd du är ute efter, är 300mm bättre än 250mm. Det finns många andra saker som bör ligga till grund för ditt köp också. I bägge fallen tror jag dock att den optiska kvalitén är god, men jag är ingen Canon-mänska, så du bör lyssna på andra.

Per.
 
Du kan zooma in mest med 70-300 då 300mm ger en mindre bildvinkel än 250mm. Dock är det inte så stor skillnad. För övrigt är de ungefär lika bra och skarpa. En skillnad är att 70-300:at är betydligt större och tyngre då det även passar på kameror med större bildsensor samt att det därför även är dyrare.
 
Tänk också på den "korta" ändan.

Att du har 55mm istället för 70 kan vara en fördel om du använder ditt tele i trängre situationer, man kan alltid beskära en bild i efterhand i datorn, men det är inte alltid man kan ta ett steg bakåt.
 
55-250 IS är ett bra objektiv. Perfekt första Tele. Prisvärt och fungerar bra i rätt ljusförhållanden. blir det mörkare så är AF mindre tillförlitlig.

För de fjuttiga 2000kr beg. så får du mycket tele för pengarna.
70-300 IS USM är nog lite skarpare, något bättre på allt.
Men kostar runt 4000.

Och för 4000 kan du då istället satsa på ett Toppklass tele typ Canon 4L 70-200mm USM. Mindre telefunktion, men obeskrivligt mycket bättre i alla avseenden.
mvh p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.