Annons

Telezoom till Eos 1100D

Produkter
(logga in för att koppla)

Grodslok

Medlem
Fotar i dagsläget med en 1100D, en del med kitobjektivet (18-55, som jag är rätt nöjd med) och en del med en Tamron 70-300 (billigaste varianten), och jag är rätt missnöjd med den senare.
Bilderna blir ofta gryniga (även vid ISO 400 och lägre) om det inte är middagssol, det är mjukt i skärpan och rätt rackligt i allmänhet. Fokus sitter heller inte helt där jag vill ha det, utan något framför. Inget jag är särdeles förvånad över för en tusenlapp kanske, men det är det här objektivet som ska bytas ut.

Jag fotar "lite allt möjligt" dvs ungarna, lite landskap, mycket djur och natur, framför allt närbilder på blommor, insekter och fåglar. Jag har inget ornitologiskt/entomologiskt intresse, det är mest bara trevliga och tillgängliga motiv.
Jag vill ha ett skarpt, mångsidigt objektiv, något som kommer att spendera mer tid ute och fota än vara liggande på hyllan. Eftersom jag fotar på nöjes/hobby-nivå får jag nog hålla mig någorlunda sansad med stålarna, så det är begagnat jag letar efter.

Det ska också vara ett objektiv som matchar huset: dvs jag vill kunna utnyttja både huset och objektivet till max, men jag utgår från att även en 1100D har lite mer att ge än så länge.

Det jag har sneglat på hittills är de olika 70-200 (Canon, Sigma, Tamron), både f/4 och 2,8, Canons 300 f/4, Canon 70-300 L och Canon 200 f/2,8 L II USM.
Även 400/5,6L och den äldre 100-400 har nosats lite på, men är lite mer osäker på mångsidigheten i det första, och om jag blir helt nöjd med det andra (är väl främst skjut-zoomen jag inte är så sugen på, det bör fortfarande vara hästlängder bättre än min nuvarande telezoom rent optiskt).

De stora frågorna är som vanligt: Tänker jag rätt, och är det nåt jag missat?
Är det någon som känner igen sig och har några tips i allmänhet eller synnerhet?

Kan tillägga att IS är önskvärt då jag mest fotar handhållet. Även om jag inte är främmande för en monopod är nog IS fortfarande en bra idé antar jag.

Bilderna blir ofta gryniga (även vid ISO 400 och lägre) om det inte är middagssol, det är mjukt i skärpan och rätt rackligt i allmänhet. Fokus sitter heller inte helt där jag vill ha det, utan något framför. Inget jag är särdeles förvånad över för en tusenlapp kanske, men det är det här objektivet som ska bytas ut.

Du är inne på rätt spår, men oavsett vilket du väljer så lär du inte få speciellt mycket mindre brus i bilderna?!

Canons 70-200 4L med eller utan IS är en bra kompromiss. Det är dessutom lätt och smidigt, vilket passar bra på ditt lilla hus, men även på en större kamera ifall du uppdaterar i framtiden.

Du är inne på rätt spår, men oavsett vilket du väljer så lär du inte få speciellt mycket mindre brus i bilderna?!

Canons 70-200 4L med eller utan IS är en bra kompromiss. Det är dessutom lätt och smidigt, vilket passar bra på ditt lilla hus, men även på en större kamera ifall du uppdaterar i framtiden.

Så det är sensorn som är såpass brusig?
Jag upplever inte i närheten samma grynighet på kitobjektivet, därav min tanke om att det är telezoomen som är mindre bra.

Så det är sensorn som är såpass brusig?
Jag upplever inte i närheten samma grynighet på kitobjektivet, därav min tanke om att det är telezoomen som är mindre bra.

Jag upplevde samma sak som dig med min 600D och det billiga tamron objektivet, men det är inte brus utan det är nån slags grynighet som objektivet i sig gör, jag köpte Canons 70-200 F4L och bilderna blev mycket klarare.

Nu vet jag inte om 1100D är så mycket sämre än 600D men har svårt att tro att den börjar brusa redan vid iso 400

Jag upplevde samma sak som dig med min 600D och det billiga tamron objektivet, men det är inte brus utan det är nån slags grynighet som objektivet i sig gör, jag köpte Canons 70-200 F4L och bilderna blev mycket klarare.

Nu vet jag inte om 1100D är så mycket sämre än 600D men har svårt att tro att den börjar brusa redan vid iso 400

Den är ju instegsmodell, och har några år på nacken förstås... den här har varit igång ett år, passerade just 10k bilder, så det är ju inget sånt slitage.
Nä, eftersom det andra objektivet inte ger samma grynighet så borde det sitta i optiken.
Det sitter ett Kenko UV-filter på telezoomen, det skulle kanske kunna ställa till med en del... får testa.
Sen vore det förstås inte så tokigt med ett lite fräsigare hus, t ex 750/760... men det är nog mer ha-begär en egentligt behov, bör nog slita ut det här huset först.

Tack alla för svar iaf, ska ta och testa runt lite på digital picture, så får vi se vart det lider.

En följdfråga:

Det är ju ibland lite varierande resultat mellan de olika recensenterna, både butiker, privatpersoner och olika webbsidor.

På t ex cyberphoto kan man läsa att av Sigmas, Tamrons och Canons 70-200/2,8 så är Sigma lite off i fokusplanet.
Är det något en amatör märker av, eller är det negligerbart för nån som inte har så stor erfarenhet?
Alltså; vilken nivå är skillnaderna på?

Jag förstår att det behöver vara skillnader i optik och motorik om det skiljer 4000-9000 i pris, men det är mindre klart hur stora skillnaderna egentligen är, och hur de upplevs.

Bortsätt vikt och storlek kommer samtliga objektiv springa hästlängder om ditt gamla tamron. Du blir inte missnöjd vad du än väljer och man kan alltid råka ut för okalibrerad fokus med nya och gamla objektiv.

Nu äger jag inte något av objektiven men undrar ändå vad ni menar med skillnad i grynighet. Är det brusnivån? Ett objektiv står väl inte för brus, vilket redan en frågat om, utan det är baserat på kamerahus och exponering. Du kan få mindre skarpa bilder men det är inte brus. Du kan också få skilnader baserat på objektivens faktiska ljusinsläpp (t-värdet kontra f-värdet) men det har då med exponering att göra och skiljer sig generellt inte så mycket åt att det blir synlig skillnad i brus. Eller har jag missat något?

Nu äger jag inte något av objektiven men undrar ändå vad ni menar med skillnad i grynighet. Är det brusnivån? Ett objektiv står väl inte för brus, vilket redan en frågat om, utan det är baserat på kamerahus och exponering. Du kan få mindre skarpa bilder men det är inte brus. Du kan också få skilnader baserat på objektivens faktiska ljusinsläpp (t-värdet kontra f-värdet) men det har då med exponering att göra och skiljer sig generellt inte så mycket åt att det blir synlig skillnad i brus. Eller har jag missat något?

Svårt att klä i ord nå bra, men jag försöker. Skärpan blir rätt mjuk; även vid ISO200 och 1/1000 och manuellt fokus på stativ så flyter kanterna ut lite grann. Det är inte en "finkornig" oskärpa, utan mer grovkornig.

Försöker bifoga en bild. Fågeln är snäppet ur fokus; "perfekt" fokus ligger på spiken till vänster, men jag tror det syns vad jag far efter om man ser längs silhuetten. Oskärpan med min andra glugg är mjukare, lite renare.
Taget vid ca 230mm, f/5,6, ISO200, 1/640. Kenko UV-filter monterat.

Bilagor

• gryn.jpg
    gryn.jpg
    44.5 KB · Visningar: 24
(är väl främst skjut-zoomen jag inte är så sugen på, det bör fortfarande vara hästlängder bättre än min nuvarande telezoom rent optiskt).
Har du provat? Jag tycker skjutzoomen är väldigt snabbjobbad. Kanske för att jag hade sådan redan på 80-talet (FDn 70-210 mm f/4).
Nya EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS II USM ska vara bättre optiskt än företrädaren, och säkert också när det gäller stabiliseringen, men jag har inte köpt nytt och sålt den gamla skjutvarianten ändå. Inte än, i alla fall...

Har du provat? Jag tycker skjutzoomen är väldigt snabbjobbad. Kanske för att jag hade sådan redan på 80-talet (FDn 70-210 mm f/4).
Nya EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS II USM ska vara bättre optiskt än företrädaren, och säkert också när det gäller stabiliseringen, men jag har inte köpt nytt och sålt den gamla skjutvarianten ändå. Inte än, i alla fall...

Det har jag inte... än. Det är säkert inte så tokigt egentligen när man väl vant sig antar jag.
Däremot har jag varit och provat några 70-200/2,8-gluggar, och konstaterade snabbt att ljusstyrkan passar mig perfekt, och brännvidden sitter i helt ok omfång, så det får bli en sån och en Nifty Fifty till att börja med, så får det bli ett längre tele till nästa säsong.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar