ANNONS
Annons

Telezoom till alfaserien?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Hej!

Ute e tele till min A200. Frågan må låta helt weird men... Vilket objektiv använder du och till vad? (Och i den frågan inkluderar jag följande fråga:) Trivs du med ditt objektiv?)

Mvh// Besson

Senast ändrad:
Då vi (jag + sambo) fotograferar en del fåglar o annat levande i naturen började vi ganska omgående efter att ha köpt en A100 leta efter ett bra 300mm-zoom för rimliga pengar. Här är en kort summering av våra erfarenheter:

Minolta AF 100-300 (inte APO-versionen):
+ Lätt och smidig,
- Dålig skärpa, långsam AF
Vårt första 300mm-objektiv, vi tröttnade dock ganska snabbt.

Tamron LD Di 70-300 Macro:
+ Hygglig skärpa, bra macro-läge
- Sanslöst dålig AF
Trevligt objektiv om det inte varit för den otroligt långsamma och veliga autofokusen.

Minolta AF 75-300 Genereation 1 "Big Beercan"
+ skärpa, färger, kontrast, vettig AF
- tyngden?

Kort sagt är vi mycket nöjda med "Big Beercan"-objektivet. Den enda nackdelen kan tänkas vara att det är ganska bastant men det är en smaksak. Att man dessutom kan sälja det och få igen pengarna när man tröttnat på det är ingen direkt nackdel, något som knappast gäller ett nytillverkat Sigma eller Tamron.

Dessutom har vi ett vanligt Beercan, (Minolta 70-210/4) som vi tycker är precis lika bra som alla andra säger samt ett Minolta AF 100-200 som inte ligger långt efter i bildkvalitet men är betydligt billigare och smidigare.

Hoppas att detta var till någon hjälp!

Själv kollade jag på nya Sony 70-300 G. Det verkar ganska nice med SSM och jag har haft Canon 70-300 DO tidigare (två exemplar, sålde det först men köpte ett igen på grund av fantomsmärtor). Jag gillade det liksom rent känslomäsigt men aldrig praktiskt. Har precis köpt ett gammalt Minolta 200/2.8 och det känns helt rätt för mig. Blir ju som en "mini-300/2.8" på crop. Jag har full förståelse för att man behöver längre om man fotar fålgar etc men annars tror jag stenhårt på 70-200 eller liknande för mer "vanligt" foto. Skönt om det finns lite ljusstyrka så man kan stoppa action eller åtminstone spara ISO. Har du aldrig ägt ett tele så kostar Sonys "vanliga" 70-300 ungefär 2000:- Känns som ganska billigt sätt att kolla om det är telefoto som gäller. Vad gäller kvalitet så är det säkert inte världsbäst men å andra sidan är dom flesta objektiv som säljs idag väldigt bra om man jämför med äldre objektiv...

Bara mina .02

Minolta AF 75-300 Genereation 1 "Big Beercan"
+ skärpa, färger, kontrast, vettig AF
- tyngden?

Kort sagt är vi mycket nöjda med "Big Beercan"-objektivet. Den enda nackdelen kan tänkas vara att det är ganska bastant men det är en smaksak.

Kan bara instämma. Köpte Sigmas motsvarande och har efter inhandlandet av Minoltas Big Beercan aldrig använt Sigmas mera. Ngt långsam AF, men när jag jämförde med Sigmas var Minolta bättre. Enda fördelen med Sigmas (och kanske andra) är att närgränsen är kortare än Minolta samt att du har "fusk" macro 1:2.

Om du skall ha en riktigt bra 300 måste du nog tyvärr punga ut med pengar. Sonys 70-300 SSM variant som figurerat på forumet är populärt och till vettig peng, har inget själv men skulle kunna tänka mig ett sådant om jag kom över och hade lite cash över.

Mvh
Peter

Om du skall ha en riktigt bra 300 måste du nog tyvärr punga ut med pengar. Sonys 70-300 SSM variant som figurerat på forumet är populärt och till vettig peng, har inget själv men skulle kunna tänka mig ett sådant om jag kom över och hade lite cash över.

Jäpp, ett sådant verkar gå att få för $800 i USA. De verkar väldigt trevliga och är väl kvalitetsmässigt nästa steg ovanför BB:
http://www.photozone.de/Reviews/47-sony-alpha-aps-c/388-sony_70300_4556?start=1

När priserna sjunkit en smula och jag känner någon som ska dit så säljer jag nog mitt Beercan + dess storebror så kanske inte mellanskillnaden blir så farlig...

När priserna sjunkit en smula och jag känner någon som ska dit så säljer jag nog mitt Beercan + dess storebror så kanske inte mellanskillnaden blir så farlig...[/QUOTE]

Du känner händelsevis inte ngn som skall dit snart? ;)

Du känner händelsevis inte ngn som skall dit snart? ;)

Tyvärr... Fast är du sugen på en tur själv så borde du ju kunna finansiera resan medelst objektiv-importering :).

Lite råd & erfarenheter angående BB: De dyker upp på Tradera lite då och då, priserna ligger mellan 1400 och 1900. Priserna är ungefär desamma på Ebay. Försäkra dig om att exemplaret du köper inte har mögel/"fungus" - jag köpte ett som var mögelinfekterat men fick returnera det.

Hej igen! (Och tack så mkt till alla er som orkat svara:)

Bara en sak... "Big Beercan", är det ngt slags prod. namn eller kallas det bara så?

Malin

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto