Carpe Imago
Aktiv medlem
Kan någon tipsa mig om vilket objektiv som skulle vara ett bra köp? Jag har en Nikon D50 och vill satsa på en telezoom för max ca 6000:-. Har läst inlägg och tester men kan ej avgöra vilket av följande objektiv som skulle vara bra för mina behov. Jag vill få bra skärpa och fin mjuk bakgrundsoskärpa och vill använda zoomen till människor,djur,landskap och ibland vattensporter. Tyvärr kan jag ej lägga mer pengar på ett dyrare (och bättre) zoom, och väljer därför mellan följande:
- Nikon 55-200 4-5,6 ED VR,
- Nikon 70-300 4,5-5,6 G IF ED VR,
- Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC
- Tokina AT-XD AF 80-400/4,5-5,6.
- Är det stor risk för skakningsoskärpa med tele om det inte har stabilisator? Även om det är ett lite tyngre objektiv?
- Skiljer sig bildkvaliteten mellan nikons 55-200 och 70-300?
- Användarvänligheten: fungerar sigma el Tokinas bra ihop med D50 - någon som vet?
- Någon som använder sig av ovanstående sigmas eller tokinas objektiv? Är ni nöjda?
- Något av objektiven jag nämner som är mindre bra?
- Kanske finns det någon som kan hänvisa till/visa bilder tagna med något av objektiven?
Kan någon ge mig bra köpråd?
Jag tackar på förhand!
- Nikon 55-200 4-5,6 ED VR,
- Nikon 70-300 4,5-5,6 G IF ED VR,
- Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC
- Tokina AT-XD AF 80-400/4,5-5,6.
- Är det stor risk för skakningsoskärpa med tele om det inte har stabilisator? Även om det är ett lite tyngre objektiv?
- Skiljer sig bildkvaliteten mellan nikons 55-200 och 70-300?
- Användarvänligheten: fungerar sigma el Tokinas bra ihop med D50 - någon som vet?
- Någon som använder sig av ovanstående sigmas eller tokinas objektiv? Är ni nöjda?
- Något av objektiven jag nämner som är mindre bra?
- Kanske finns det någon som kan hänvisa till/visa bilder tagna med något av objektiven?
Kan någon ge mig bra köpråd?
Jag tackar på förhand!