Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom - köpråd önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Kan någon tipsa mig om vilket objektiv som skulle vara ett bra köp? Jag har en Nikon D50 och vill satsa på en telezoom för max ca 6000:-. Har läst inlägg och tester men kan ej avgöra vilket av följande objektiv som skulle vara bra för mina behov. Jag vill få bra skärpa och fin mjuk bakgrundsoskärpa och vill använda zoomen till människor,djur,landskap och ibland vattensporter. Tyvärr kan jag ej lägga mer pengar på ett dyrare (och bättre) zoom, och väljer därför mellan följande:

- Nikon 55-200 4-5,6 ED VR,
- Nikon 70-300 4,5-5,6 G IF ED VR,
- Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC
- Tokina AT-XD AF 80-400/4,5-5,6.

- Är det stor risk för skakningsoskärpa med tele om det inte har stabilisator? Även om det är ett lite tyngre objektiv?
- Skiljer sig bildkvaliteten mellan nikons 55-200 och 70-300?
- Användarvänligheten: fungerar sigma el Tokinas bra ihop med D50 - någon som vet?
- Någon som använder sig av ovanstående sigmas eller tokinas objektiv? Är ni nöjda?
- Något av objektiven jag nämner som är mindre bra?
- Kanske finns det någon som kan hänvisa till/visa bilder tagna med något av objektiven?

Kan någon ge mig bra köpråd?
Jag tackar på förhand!

Hej Annika.

Jag kan inte svara på alla dina frågor men lite mer kött på benen kan jag bidra med. Jag har själv Tokinan sedan ett litet tag tillbaka och det funkar bra ihop med en D50. Det enda man måste tänka på är att bländarringen på objektivet måste låsas på minsta bländarvärdet. Om inte detta göra kommer kameran klaga och skriva fEE på displayen. Jag blev orolig första gången när jag testade för jag trodde det var fel på objektivet. Sedan ställs bländaren in som vanligt på kameran och det är inga konstigheter.

Vad man kan säga mer är att för att fota i 400mm behövs mycket ljus. Det behöver i princip vara fullt solljus för annars räcker inte ljuset till och du får skakoskärpa i bilderna. Man kan naturligtvis använda stativ också. Helst vill man blända ner ett par steg också för ytterligare bättre skärpa på detta objektivet.

Sammantaget är det dock som jag ser det ett bra objektiv för pengarna men man måste ha klart för sig dess begränsningar. Bildstabilisering är nog det jag saknar mest men då blir det genast mycket mer pengar.

Ett alternativ till de objektiv du nämner skulle kunna vara ett begagnat Sigma 70-200/2.8 det kan du få för ca 6000. Undrar om inte det är det bästa alternativet för dig. Vill du sedan kunna komma lite närmare dina motiv kan man köpa en teleconverter.

Hoppas detta hjälper lite.

Carpe Imago skrev:

-

Har ingen erfarenhet av just dessa objektiv, men jag föreslår bestämt att du väljer en optik med VR. Det är en ovärderlig funktion om man plåtar på fri hand.

Carpe Imago skrev:
Kan någon tipsa mig om vilket objektiv som skulle vara ett bra köp? Jag har en Nikon D50 och vill satsa på en telezoom för max ca 6000:-. Har läst inlägg och tester men kan ej avgöra vilket av följande objektiv som skulle vara bra för mina behov. Jag vill få bra skärpa och fin mjuk bakgrundsoskärpa och vill använda zoomen till människor,djur,landskap och ibland vattensporter. Tyvärr kan jag ej lägga mer pengar på ett dyrare (och bättre) zoom, och väljer därför mellan följande:

- Är det stor risk för skakningsoskärpa med tele om det inte har stabilisator? Även om det är ett lite tyngre objektiv?
- Skiljer sig bildkvaliteten mellan nikons 55-200 och 70-300?
- Användarvänligheten: fungerar sigma el Tokinas bra ihop med D50 - någon som vet?
- Någon som använder sig av ovanstående sigmas eller tokinas objektiv? Är ni nöjda?
- Något av objektiven jag nämner som är mindre bra?
- Kanske finns det någon som kan hänvisa till/visa bilder tagna med något av objektiven?

Kan någon ge mig bra köpråd?
Jag tackar på förhand!
Alla uppräknade objektiv finns testade här: http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
Själv har jag Sigma 50-150. Ett mkt fint objektiv. Men bara 150mm kan du nog uppleva som för kort om du skall plåta vilda djur. Fördelen med objektivet är förstås att det har bländare 2.8 på alla brännvidder. Det ger dig, förutom kortare skärpedjup, minst en halvering av slutartiden jämfört med dina andra förslag. Det möjliggör att "frysa" rörliga objekt även vid sämre ljus. Jag skulle dock önska VR på det. Om man inte är mkt noga med att hålla stadigt blir det lätt skakoskärpa vid de längre brännvidderna, även vid så pass korta tider som 1/200 eller ännu kortare. Ett enbensstativ rekommenderas om du inte har VR. Mitt tips om du huvudsakligen fotar i bra ljus/dagsljus är Nikon 55-200 VR. Jag har inte testat det själv, men det verkar vara bra, väger inte mycket och har ett klart överkomligt pris.

Senast ändrad:
Tack för alla förslag och råd (och länken till photozone)!

Det lutar nog mest åt att det får bli nikons 55-200 objektiv med VR, fast sigmas 70-200 2.8 som föreslogs verkar också mkt intressant - dvs om både pengarna och stabilisator hade funnits....
Ser också att Tamron kommer med ett 70-200 2.8 i okt/nov (cyberphoto). Men det blir väl lika dyrt som sigmas kan jag tänka - så nikons får nog ta plats i min kameraväska trots allt.

jag har ett nikon 80-200/2.8 som är riktigt vasst!
det är dock stort och tungt, och du förlorar 55-80 området, jämfört med 55-200. är det bildkvalité som är huvudfokus kan jag inte annat än rekommendera det! går att få begagnat i skjutzoom-utförandet för runt 3000. men som sagt är det stort och tungt, vilket kan vara jobbigt ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar