Annons

Telezoom i 10000kr klass

Produkter
(logga in för att koppla)

Altair

Aktiv medlem
Har skaffat en 300D. Är nu sugen på ett zoomobjektiv med brännvidd på minst 300 mm, helst 400 mm. Kan tänka mig att satsa ca 12000kr som mest. Tacksam på förslag i den klassen, om det nu finns några. Kommer nog mest att använda det till att fota vilt i skogen, fåglar etc.

Sigma har ett 50-500 som många tycker är bra på de längre brännvidderna. Kostar väl därikring. Skall dock vara rätt så tungt.

Tack för era tips! Undrar hur stor begagnatmarknaden är på canonobjektivet.500mm det låter ju riktigt lockande, om det går att få bra skärpa. Vikten tror jag inte stör mig så mycket.

EF 35-350 L hade jag gärna haft ett om jag var Canonist. Bör gå att hitta för din budget och då "sparar" du in en normalzzom också. Vikten kan kanske bli ett problem med din kamera men jag förutsätter att du tänker använda stativ så..
MVH Erik Å

Bob_Zemco skrev:
Tack för era tips! Undrar hur stor begagnatmarknaden är på canonobjektivet.
Vet inte, men jag köpte min begagnat för 13 000:-
Det var garanti kvar och den var i mycket fint skick.

IS + enbenstativ tycker jag är en suverän kombination, skulle inte köpa ett tele över 200mm utan IS.

Senast ändrad:
sagan skrev:
IS + enbenstativ tycker jag är en suverän kombination, skulle inte köpa ett tele över 200mm utan IS.

IS behövs inte med ett bra stativ. Ska du köra 400mm utan stativ kan IS dock vara bra att ha. Det är svårt att få till helt skarpa bilder med långa brännvidder på fri hand. Även om de synbarligen är skarpa och man använder höga ISO-tal, finns det viss oskärpa. Med tanke på brännviddsförlängningen måste du nog köra med stativ på längsta läget för att få bra skärpa i bilderna, med IS eller utan.

/Pontus

Du behöver inte använda 3-bensstativ om du har IS, det går alldeles utmärkt med enbensstativ.

Det fungerar även bra handhållet om slutartiden är kort.
1/400 vid 400mm (motsvarande 640mm) handhållet är inga problem om du har en stadig hand.

Senast ändrad:
Tack för alla tips. Svårt det här, jag har ju ett stativ, men samtidigt kan det ju vara skönt att kunna lämna det hemma ibland. Om man nu kan handhålla med IS på korta slutartider så är ju det väldigt lockande.

Canon har ju ett billigt IS alternativ med sin 75-300mm. Kostar runt 6500. Sen finns ju 28-135 IS som kostar lika mycket det.

En fråga om 100-400L: Min 75-300mm förlängs ganska mycket när man zoomar in. Händer detta med 100-400L också eller är det bara på de billigare objektiven?

sagan skrev:
Handhållet vid 1/250 och motsvarande 646mm.

Snygg månbild, är det med 640 mm brännvid alltså?

Den bilden är tagen med en Olympus C-2100uz (som har IS) vid full tele, "380m" + 1.7 konverter = "646mm".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar