Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom eller Fotoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Siste

Avslutat medlemskap
Hej alla duktiga fotografer

Har tidigare fotograferat en hel del med film. Inte professionellt, men i alla fall med ett visst intresse. Jag tyckte då att det i många situationer var väldigt bra med zoomobjektiv. Rätt utsnitt direkt i kameran. Problemet var ofta att få tillräckligt korta slutartider för att slippa skakningsoskärpa. Speciellt på telesidan.
Nu är jag en nybliven ägare till en Nikon D80 med kittobjektivet 18-70 3,5-4,5. Orsaken till objektivvalet är att den är något ljusstarkare än Nikons övriga kittzoomar. 18-55, 18-135 och 18-200 har så vitt jag förstår bländare 5,6 i stort sätt hela zoomomfånget, vidvinkelområdet undantaget. Pristillägget för objektivet tillsammans med huset var dessutom inte så stort.

Hur som helst, nu till själva frågeställningen. Vilket av följande alternativ tycker Ni är att föredra? och varför?

Alt1;
Ett fast, skarptecknande, ljusstarkt, kort teleobjektiv t.ex. Nikon 85mm 1,8
Och att efteråt beskära/förstora bilden i t.ex. Fotoshop.(det är ju trots allt 10mpixel)

Alt2; Telezoom t.ex. 55-200 VR 4,5-5,6

Det finns så klart dyrare alternativ, men det kan kanske vi kan bortse ifrån för tillfället.
Jag antar att det finns begränsningar i hur mycket man kan förstora en kraftigt beskuren bild i alt1?
Kan man kompensera med höga ISO tal i alt2;?

För mig väger det just nu över åt alt1; pga. fördelarna med korta slutartider, ljus sökare, fokusering i svagt ljus.
Skulle vara tacksam om ni på forumet kan dela med er av era åsikter och erfarenheter i frågan

/ Siste

Klart att du kan beskära, men beskära så du får samma utsnitt som från ett 200mm objektiv från en 85'a kan du nog glömma, det blir nog inte många pixlar kvar då

Men jag skulle definitivt valt 85'an i din situation, det är en suverän glugg, och den ger ungefär samma utsnitt som en 135'a i fullformat, och den är ljustark, och det är ljustyrka du vill ha, det förstår jag på ditt resonemang, så glöm 55-200'an, det är inget du kommer bli nöjd med, och det vet du om du tänker efter lite, för den erfarenheten har du redan, eller hur :)

Köp 85'an och spar vidare till ett snabbare längre tele eller telezoom om du känner att du behöver det senare, 85'an är rolig att använda och är en suverän porträttglugg.

/kent

Hej och välkommen till Fotosidan.

Frågan är intressant och inte helt lätt att besvara.

Pixelhysterin härjar vilt, och man kan fundera på varför. Normalt brukar "man" rekommendera 300 ppi för utskrift, men 200 dpi ger en absolut knivskarp bild enligt min åsikt - och då räcker ju 1200x800 till en knivskarp 15x10cm. Alltså ett argument för Alt1.

Höga ISO-tal ger brus, men moderna kameror är ju bra i det avseendet. För extrema ISO kan man få en helt acceptabel bild om man konverterar till svartvitt. Lägger man på lite "filmkorn" också kan det bli riktigt intressant.

Tänker du använda blixt får du såklart alltid bra belysning och bör välja Alt2.

Främsta argumentet blir nog motivvalet: VR är ju helt verkningslöst på rörliga motiv.

Eftersom du verkar vara ny på digitalt vill jag också varna innan du lägger en förmögenhet på PhotoShop. Kompetenta lågprisalternativ finns det gott om: Paint Shop Pro, Picture Window Pro, the Gimp, LightZone, ... Läs forum Övriga mjukvaror för fotografer.

Någon sade mig att när man ska förstora bör man förstora 10% i taget för bästa resultat.

Det betyder att när du beskurit bilden ändrar du storleken på bilden i programmet med tio procent åt gången till uppnått önskemål. Hur mycket förlust det blir av skärpa o dyl har jag ej kunskap om, men det kan säkert andra berätta vidare om.

I och med att det alltid är bättre att fixa till det rätt med en gång när man tar fotografiet än att göra det i efterhand i Photoshop, är mitt förslag att använda ett tele. Fasta är i regel skarpare än zoomar. Fundera lite till...

Till en början skulle jag nog själv i ditt läge välja det första alternativet. Varför? Jo, det är ett fanastiskt objektiv. Själv har jag "piraten" Zeiss 85mm 1,4. Helt manuell, men otroligt fin.

Sedan skulle jag vid ett annat tillfälle också skaffa en zoom.

Personligen gjorde jag tvärtom, men då fanns inte Zeiss-objektivet.

Tala också gärna med kunniga fotohandlare. Du kanske har möjlighet att testa objektiven i fotohandeln??...

Lycka till!!

//L

Tack för att ni tagit er tid med mina funderingar

Få se här nu om jag har förstått er rätt. Om man tar en bild med ett 85mm tele och beskär/förstorar det 2,5gång så borde väl utsnittet motsvara 85x2,5 ≈ 200mm. Det som blir kvar av bilden borde vara 10/2,5 = 4 Mpixel. Vilket i så fall borde räcka till en rätt stor utskrift vid 300dpi Vad är haken?

Har redan Fotoshop via jobbet så frågan kanske var lite felaktigt ställd. Omformulerar mig lite efter vad ni redan skrivit.
Är skärpan hos 55-200an så bra att den är bättre än 85an beskuren/ uppförstorad 2,5 ggr ?
I så fall. Är det någon som har en susning om var gränsen går? 1,2ggr? 1,5ggr?

/ Siste

Jag är lite osäker här men eftersom det är en yta så blir det väl skillnaden i kvadrat? Dvs av dina 10 megapixel blir det bara 1,8 megapixel kvar.

Men jag kanske är ute och cyklar...

Du cyclar inte Anders!

Gränsan för crop är nog mkt. lägre enn optisk förstorning :)
Annars kunde man ju fota med "uroldriga" kamror från för 2001 :)

Vet inte om diskussionen/funderingen fortfarande är aktuell, men jag kommer med lite åsikter ändå :)

I mitt tycke beror det helt och hållet på hur stor bild du tror dig vilja framkalla (alternativt motsv. för webb) samt om det är acceptabelt med det extrajobb det innebär att beskära.

Därefter bör man skilja på enbart beskärning vs. beskärning + därefter uppskalning.

I det första fallet minskar storleken, och iom detta även storleken på framkallningen. Däremot påverkas inte skärpan eftersom du inte skalar upp bilden igen. I det här fallet kommer en 85:a ge överlägsen bildkvalitet jfr med en 55-200. Men för att få utsnitt motsv. 200mm lär man begränsas till rimligen 15x10-framkallningar eller webb-upplösningar.

I det andra fallet beskär man precis som ovan, men skalar därefter upp bilden ifall man vill framkalla till större storlek. Vid uppskalningen försämras bilden. Hur mycket beror på hur stort du vill framkalla. För stora utskrifter lär det bli sämre jfr med 200mm utan uppskalning.

Hej Fredrik
Som köpråd är det redan klart. Jag har bestämt mig för 85an men inte köpt den än.
Själva teknikfrågan är åtminstone för min del fortfarande är hyperaktuell och det är det första fallet du beskriver som är intressant.
Om jag förstått dig rätt ger det ju smått fantastiska möjligheter om man inte har behov av kombinationen stora utskrifter - lång brännvidd. En kombination för min del inte lär inträffa särskilt ofta, om ens någonsin.
Fördelarna med en kort ljusstark optik är uppenbara. Kan den dessutom ”zoomas” digitalt ca 85-180mm med bra skärpa är det precis vad jag vill ha.
Att beskära ser jag inte som särskilt ansträngande när man ändå hanterar bilden.

/ Siste

Det ska bli kul att höra fortsättningen!

Du får gärna skriva ett kort inlägg första gången du framkallat (om det är aktuellt) en kraftigt beskuren bild. Det är ju alltid bra att få en återkoppling mellan teori och praktik :)

Berätta gärna även om hur du tycker det funkar med fast+crop som "snål-zoom" - jag har själv försiktiga planer på objektiv i trakterna 50 till 150mm.

freka586 skrev:

I mitt tycke beror det helt och hållet på hur stor bild du tror dig vilja framkalla (alternativt motsv. för webb) samt om det är acceptabelt med det extrajobb det innebär att beskära.

Därefter bör man skilja på enbart beskärning vs. beskärning + därefter uppskalning.

I det första fallet minskar storleken, och iom detta även storleken på framkallningen. Däremot påverkas inte skärpan eftersom du inte skalar upp bilden igen. I det här fallet kommer en 85:a ge överlägsen bildkvalitet jfr med en 55-200. Men för att få utsnitt motsv. 200mm lär man begränsas till rimligen 15x10-framkallningar eller webb-upplösningar.

Vänta lite nu. Ber du mig återkomma med hur det gick? När jag läser ditt första inlägg får jag intrycket av att du har gjort den jämförelsen. Hur vet du annars att den beskurna bilden från 85an ”ger överlägsen bildkvalitet” ??

/ Siste

DDu ändrar ju inte skärpedjupet i bilden genom att förstora den efteråt. Med en 200mm glugg kan du ju få till en bra suddig bakgrund.

Nja.. håller med om att brännvidden påverkar skärpedjupet, men 85an har bländare f1,8 och Zoomen f5,6. Så bristen på kort skärpedjup är inget jag oroar mig för.
Däremot ändras inte perspektivet, på gott och ont

Tycker det blir en rejäl skillnad på skärpedjupet.
enligt en online dof räknare ser det ut så här

85mm f1,8
Subject distance 50 m
Depth of field
Near limit 40.1 m
Far limit 66.3 m
Total 26.2 m
In front of subject 9.9 m (38%)
Behind subject 16.3 m (62%)

200mm f,6
Subject distance 50 m
Depth of field
Near limit 43.8 m
Far limit 58.2 m
Total 14.4 m
In front of subject 6.2 m (43%)
Behind subject 8.2 m (57%)

detta beräknat på en D80....

personligen skulle jag välja zoomen utan tvekan...

Jovisst, i zoomens ändläge (200mm) är skärpedjupet kortare för zoomen men i andra änden (85mm) är det tvärt om.(kortare för fasta 85an)
Jag vet inte exakt var gränsen går men någonstans på mitten borde det vara lika långt.
Om du har tid och lust kan du gärna kolla och höra av dig igen. Kan vara kul att veta.

Vad det gäller själva valet så har jag en 80-200mm till min OM40 och det är det inte särskilt många gånger jag använt övre ändläget.
Vi kanske helt enkelt har olika motiv.

funderat på en begagnad nikon 80-200/2.8? skjutzoomen går att få tag i för runt 3000, och ger väldigt bra bildkvalité! stort och stabilt på gott och ont.

Siste skrev:
Vänta lite nu. Ber du mig återkomma med hur det gick? När jag läser ditt första inlägg får jag intrycket av att du har gjort den jämförelsen. Hur vet du annars att den beskurna bilden från 85an ”ger överlägsen bildkvalitet” ??

/ Siste

Mja, jag har gjort en del liknande, men inte just detta.

Fast vad gäller bildkvaliten anser jag ändå att det är ett enkelt resonemang. Så länge man inte förstorar bilden efteråt kommer bilderna, per pixel, att behålla ursprungsskärpan. Beskärningen kan i detta fallet ignoreras (se nedan) - det handlar bara om ifall 85/1.8 är skarpare än 55-200, vilket jag tror.

Säg att framkallningsutrustningen arbetar med 300 dpi och man önskar en 15x10cm bild. Detta motsvarar ung. 1800x1200 pixlar. Om man då beskär en bild tagen med 85/1.8 ned till 1800x1200, så är bilden fortfarande representarad med 85mm-objektivets fulla upplösning, likväl som framkallningsmaskinens.

Om man istället använder ett 55-200 på ca 180mm, fyller hela bilden utan beskärning motsvarar detta ca 660 dpi vid 15x10cm. Men så länge framkallningen sker vid 300 dpi är det egentligen att "elda för kråkorna".

Men naturligtvis gäller bara detta så länge man håller sig över ex. 300 dpi i det här fallet. Så fort man väljer en storlek så att upplösningen i DPI blir lägre blir det krångligare. Antingen kör man på utan uppskalning (någon tidigare här tipsade om att 200 DPI ofta var mer än nog), eller oxå skalar man själv upp bilden till önskat DPI. I båda dessa fallen minskar upplösningen (åtminstone teoretiskt), och för eller senare når man en gräns där 55-200 ger bättre bildkvalite.

Det är väl egentligen det sista stycket som jag är nyfiken på praktiska erfarenheter av. Hur förändras kvaliten när man matar processen ex. med 150-200 DPI, jämfört med att själv skala upp bilden? Hur mycket kan man skala bilden/gå ner i DPI utan att det synligen påverkar slutbilden? Osv.

Så! Ett långt och kanske tilltrasslat inlägg, men kul ämne...

Senast ändrad:
Hej
Roligt att gör att du gillar ämnet. Du verkar kunnig och du vekar dessutom veta vad du pratar om. Vad det gäller teorin är det som du säger enkelt resonemang. Jag har kommit fram till liknande siffror. Dvs 10Mpixel. 2,2ggr förstoring ger en 2Mixel bild villker räcker till 10x15 300dpi eller full skärm. Det motsvarar en Zoomning från 85 till 190mm brännvidd. Så långt är allt väl.

Men även om 85an anses ha väldigt goda optiska egenskaper så finns det ändå optiska felaktigheter i alla objektiv. Förstoras inte dessa små fel i samma grad? Dvs 2,2ggr vid 190mm. Om det nu är så att även de små optiska felen förstoras, hur långt kan man gå innan zoomen är skarpare? 1,2ggr? 1,5ggr? 2,2ggr?
Det kan man antagligen bara ta redapå genom att prova och det var det jag först trodde du hade gjort. Eller att du kanske hade gjort något liknande.
Är det någon annan här på forumet som har testat hur det egentligen förhåller sig?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar