Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telezoom, billig, nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

arahael

Aktiv medlem
Står inför valet av att köpa en telezoom i prisklassn 2000-3000kr.
55-200 eller 70-300 är det som gäller. Kommer nog att använda ungefär 70-180. Jag kommer till största delen att använda AF. VR kan vara bra men den känns inte livsviktig. Min fråga är helt enkelt, vilket är bäst, med avseende på bildkvalitet? Ska användas med en D60.

De objektiv jag tittat på är:

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM
Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Eller kanske rent av ett begagnat nikon 70-300 utan VR.

Tack & God Jul
/Arvid Söderström
 
Jag har haft en Sigma 70-300. Den kan jag inte rekomendera. Den är ju väldigt billig så man kan väl inte förvänta sig så mycket. Bilderna kan bli mycket fina vid perfekta förhållanden men det är ju inte så ofta. Långsam AF eftersom den saknar inbyggd motor (med D60 ingen AF alls). Extremt plastigt byggt. Så plastigt så att det inte är roligt att använda det tycker jag.

Av de andra du nämner skulle jag nog testa en Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR men jag har ingen erfarenhet av någon av dem.
 
Det kanske är fel att satsa på såpass billig optik som 2000kr. Kanske bättre att spara ihop och helt enkelt köpa nikon 70-300. Bättre att skaffa något man inte väger ur och som dessutom kommer funka när man byter upp huset i framtiden.

Annars är jag ju student så alla tips på prisvärd optik välkomnas.
Sitter på Nikon 18-55mm VR och Nikon 50mm f/1.8, som det är just nu.
 
Helt klart bättre att spara ihop till Nikons 70-300 med tanke på att den är betydligt skarpare än de andra alternativen du nämt och är "bara" 1-2000 kr dyrare(beroende på beg eller nytt)

:)
 
JO, man kanske måste inse att man helt enkelt blir mest nöjd över att spara ett par månader extra och få en begagnad nikon 70-300 VR.
 
Funderade lite som du har en D40x
Jag köpte en beg Nikon 70-300 VR. Har inte ångrat det en sekund
Tycker nog att det är bättre och vänta lite och slå till på en beg nikon 70-300 VR
Ger jätte bra bilder och en beg blir inte så mycket dyrare än ny av de andra du tittade på
Gav 3000+ frakt för min och den var son ny
 
3000 spänn det var svinbilligt, var hittade du det? Blocket? har du någon bild på hur det ser ut med objektivet på din d40?
 
Står inför valet av att köpa en telezoom i prisklassn 2000-3000kr.
55-200 eller 70-300 är det som gäller. Kommer nog att använda ungefär 70-180. Jag kommer till största delen att använda AF. VR kan vara bra men den känns inte livsviktig. Min fråga är helt enkelt, vilket är bäst, med avseende på bildkvalitet? Ska användas med en D60.

De objektiv jag tittat på är:

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM
Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di II
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro

Eller kanske rent av ett begagnat nikon 70-300 utan VR.

Tack & God Jul
/Arvid Söderström
Tänk på att köpa ett objektiv med inbyggd fokusmotor, annars får du inte autofokus på D60.
 
Köpte den via fotosidans annons marknad
Ja tycker det var billigt slog till direkt när jag såg den
har ingen bild se om jag kan fixa en men inte i dag försöka i morgon
 
jag vet att alla inte har inbygd fokusmotor och om du försöker sätta mig på plats då kan jag ju komma med att det bara är "Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro" som inte har inbyggd motor, alla de andra jag räknade upp har fokusmotor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.