Annons

Teleobjektiv Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Chieko

Ny medlem
Jag funderar åter på att köpa ett teleojektiv till min Nikon D80. Fick den för 3 år sen men har inte använt den alls mycket. Det jag vill fota med den är djur, gärna vilda/djurpark/djur i hagar. Även bilder på djur i action är intressant och därför vill jag ha:

ett teleobjektiv:
med zoom
som är ljuskänsligt
och som kostar så lite som möjligt... Detta pga studentekonomi och att jag inte använder det så ofta.

Någon som har ett bra tips?

Jag funderar åter på att köpa ett teleojektiv till min Nikon D80. Fick den för 3 år sen men har inte använt den alls mycket. Det jag vill fota med den är djur, gärna vilda/djurpark/djur i hagar. Även bilder på djur i action är intressant och därför vill jag ha:

ett teleobjektiv:
med zoom
som är ljuskänsligt
och som kostar så lite som möjligt... Detta pga studentekonomi och att jag inte använder det så ofta.

Någon som har ett bra tips?

Det är inte en bra kombination, det där. Ljusstarka telezoomar kostar rejält med pengar, tyvärr.

En begagnad 80-200/2.8, kanske?

Per.

Som Per sa, du är tvungen att pruta på antingen zoom, snabb AF eller ljusstyrka om du vill ha ett billigt objektiv. Det är bra att du har en D80, med den fungerar autofokus med äldre objektiv ocksä vilket gör att det finns några prisvärda varianter.

Ett beg 80-200 är ett bra val, men 200 mm är inte mycket att komma med om du ska fota fåglar och djur, det dubbla är mer lämpligt.

Ett 70-300 VR är ett annat bra alternativ, ljussvagt men med lite längre brännvidd och framför allt bildstabilisering.

Äldre versioner av AF 300/4 kan också gå att hitta för hyfsat billiga pengar.

Vad du gör, köp inte ett 70-300 utan stabilisering, alla som finns på marknaden är tyvärr riktigt dåliga och du kommer bara att bli besviken.

En annan sak som är guld värd om du ska ha långa telen är ett bra stativ och en fjärrutlösare!

Hej ! Om du ska fota fåglar/djur i safariparker behöver du ingen ljusstyrka eftersom det görs i dagsljus.Det bästa du kan hitta är nog 70-300VR.Som ovanstående sa så köp inte någon billig Sigma/Tamron för det är bara skit.MVH.

Hej ! Om du ska fota fåglar/djur i safariparker behöver du ingen ljusstyrka eftersom det görs i dagsljus.Det bästa du kan hitta är nog 70-300VR.Som ovanstående sa så köp inte någon billig Sigma/Tamron för det är bara skit.MVH.

Notera billig. Både Sigma och Tamron gör alldeles utmärkta objektiv, men de kostar som alla andra.

Per.

För att inte skapa några missförstånd kan man sammanfatta det då här:

Sigma, Tamron och Nikon har olika modeller av 70-300 både med och utan stabilisering. Alla modeller utan stabilisering är klart bättre än alla modeller utan stabilisering. Har du någon form av kvalitetskrav bör du satsa på någon av de stabiliserade modellerna.

Bor du i närheten av Mullsjö så kan du få testa mitt gamla 80-200/2,8 skjutzoom.
Dels för att se om brännvidden är tillräcklig.
Och dels för att se om ljusstyrkan är till belåtenhet.

Men MITT är inte till salu men det finns det andra som är.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto