Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv & motiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
I vilka sammanhang och för vilken typ av bilder plockar ni fram era teleobjektiv?

Jag vill ha exempel på olika användningsområden utöver djur, fåglar och flygplan. Om man kollar på t.ex. Flickr är det nästan bara sådana bilder man hittar, och jag är inte speciellt intresserad av den typen av foto.

Varför frågar jag? Jo, jag har sedan jag köpte min kamera tänkt att jag ska investera i ett Nikon 70-300. Dels för att jag vill prova på att fota på långa brännvidder, dels för att det verkar vara ett bra och uppskattat objektiv till ett rimligt pris. Men ett rimligt pris är ju knappast ett tillräckligt skäl att köpa ett nytt objektiv.

Det jag kan tänka mig på rak arm är fotboll (utomhus), vilket jag skulle vara intresserad av. Jag har även sett en del stads- och landskapsbilder som blir rätt häftiga genom ett komprimerat perspektiv.

Alltså, vad fotar ni mer era telen? Länka gärna till bilder!

/Kalle
 
Det finns otroligt mycket man kan fota med tele! Sport är en sak, korta telen kan ge bra effekter till landskap och porträtt också. Dessutom är det kanske så att naturintresset kommer med teleobjektivet också.

Tänk på att 70-300 börjar på 70 mm, det är inte särskilt mycket tele. De flesta djur/fågelbilderna är nog tagna på 300 mm och inte sällan ytterligare croppade, men det här objektivet presterar bäst upp till 200 mm. Men visst, brännvidder över 200 mm är det nog sällan man använder till saker som man egentligen skulle kunna gå närmare och använda en kortare brännvidd till istället.

Om du köper det och inte gillar det kan du ju alltid sälja det vidare för nästan samma pengar, det är stor efterfrågan på dem :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.