Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Telekonverter och oförändrad bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en Kenko AF Telekonverter 1,4x PRO300. Innan jag köpte den läste jag att man förlorar ett bländarsteg för 1.4x-modellen och två bländarsteg för 2.0x-modellen.

Nu har jag hunnit fota lite granna och det lustiga är att jag får oförändrad bländare med vissa objektiv.

Tamron 28-75/2.8 blir bländaren 2.8
Canon 70-210/3.5-4.5 blir bländaren 3.5-4.5
Canon 70-200/4L blir bländaren 5.6.

Det är alltså bara på mitt "proffsobjektiv" som jag tappar ett bländarsteg. Varför är det så? Den gamla 70-210 fungerade ju utmärkt och den nya 28-75 går det också bra med.

Är det någon som har ett bra svar på varför det är så här och om det har någon som helst betydelse?

Att inte förlora ett bländarsteg verkar ju bra, men blir kameran lurad på något sätt och exponerar fel? Jag har inte märkt något men det kan ju vara intressant att veta.

Du förlorar ett steg med alla objektiv. Om kameran inte visar det i displayen beror det sannolikt på att objektiven är av olika generationer med olika sätt att kommunicera elektroniskt med kameran.

Exponeringsmätningen sker ju genom objektivet ändå, så exponeringen kommer att bli korrekt.

Tack för det snabba svaret.

Ja, att objektiven inte kommunicerar likadant med kameran verkar ju helt rimligt. Men, Tamron 28-75 är ju ett relativt nytt objektiv, nyare än 70-200/4L om jag inte misstar mig. Varför kan inte det kommunicera på rätt sätt? Beror det kanske på att det är tredjeparts-prylar som jag använder?

Ja, det beror nog på att det är tredjepartsprylar. Jag vet att vissa telekonvertrar avsiktligt "gömmer sig" för kameran för att undvika att autofokusen skall slås av vid f/5,6 t ex. Nu verkar inte din Kenko vara en sådan eftersom den visar rätt med 70-200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar